Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Řeka

Výběr: Radovan Jiří Voříšek
05. 05. 2022
25
84
1337
Autor
Alenakar

 

 

Zakopneš vzpomínkou

                   o soukromí,

o dávnou intimitu

a jak široký tak dlouhý

se rozplácneš,

se rozpláčeš

v blahoslavených mělčinách

svých "nejlepších let",

jako by tehdy nebylo vírů

a záludných tůní.

 

Zas bereš do ruky tužku

a sypeš z rukávů veršíky,

úporně pádluješ proti proudu

té kdysi téměř nehybné

                   líné veleřeky,

co dnes už zrychluje,

ač poblíž oceánu

měla by plynout pomaleji

do slzavé brakické delty.

 

Zkoušíš být najednou čtivý

sentimentální veršotepec,

jakýsi Nerudův stín

s binoklem na očích

a s vycházkovou holí,

elegán veřejné ve zahradě.

 

Jenže ta tvoje Řeka

bude však nejspíše

            divoká Okavango,

nikoli Vltava pod Žofínem

a v šáchorem zarostlých skrýších

už si na tebe brousí zuby

hroši i hladoví krokodýli

a literární sloni

tě touží nabrat na své kly.

 

 

 


84 názorů

Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Afrodito,

díky za chválu a za hvězdičky.


AFRODITA
11. 05. 2022
Dát tip

moc pěkný ***


Hmmm... řeknu vám, přátelé mí rozmilí, ponejvíce literární, že dnes mi je fakt dobře, a proto si dovoluji pospávat na vavřínu dobře vyko(v|n)ané práce. Tak dlouho jsem co kulhavý kovář sám do sebe bušil kladivem svého úsilí, tak dlouho jsem se žíhal ve výhni vlastních emocí, až jsem sám ze sebe ukoval klíč, ohnivý a živoucí, padnoucí přesně do jedněch určitých dveří... a teď budu spát, tři dny a tři noci, a možná se mi bude zdát o jedné dvoubarevné kočce z Majuly, která se při lovu na myši amatérsky zabývala něčím podezřele podobným filozofii...


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Leno,

možná by se takto(jako "filozofická") dala označit už zítřejší básnička Islandské blues. Je jen zdánlivě pouze romantická. Je o plavbě bez kompasu.

Dnešní básnička (Pěkný den) je spíše psychologická. Inspirovala mě k ní hádka dvou sousedů, kteří se v neděli hádali přes plot o válce na Ukrajině. Dnes rozumí geopolitice každý zahrádkář.


Lenochod
10. 05. 2022
Dát tip

Aleno Kar, básně s filozofickou tématikou? Sem s nimi, to je to pravé lenochodí! :0)


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Proč bych tě měla ohrožovat mačetou? Neublížila bych ani liáně a ty jsi samorost.


5-MeO-DMT
10. 05. 2022
Dát tip

dokavád do mě nepícháš mačetou a děkuješ kožíškum, vše je jak má bít


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Radovane,

moc děkuji za tip i za výběr.

Přirovnání lidského života k řece jistě není nijak zvlášť originální, ale přirovnání konce života k deltě řeky Okavango možná tak trochu originální je. Delta řeky Okavango je totiž nejenom drsnou divočinou, kde se savci ze savany učí životu v bažinách, je to především bezodtoká delta. Řeka se vsakuje do pouště, mizí v zemi a odpařuje se.


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Dimethyltryptamine,

trpíš stihomamem. Nikdo tě nepronásleduje a nikdo se do tebe nenaváží. Tvé provokace jsou totiž málo účinné. Pokud chce být někdo (hlavně) provokatérem, musí umět provokovat. Dnešní čtenář je už zvyklý na ledacos , je otrlý a otupělý. Probudit jej z letargie je uměním.


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

5-MeO-DMT,

v mých očích je skutečným umělcem Leonardo, nikoli Vincent van Gogh. Má ale smysl se o tom hádat? Vincent se zase hodí k modernímu nábytku. Kdo si ho chce pověsit nad postel, ať si ho tam pověsí.

Žijeme na třžišti a úvahy o tom, že umělec by měl být takový nebo makový a chovat se a tvořit tak či onak, jsou už tak nějak irelevantní. Každý si na trhu vybere to, co ho zaujme a co se mu líbí.


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Leno,

jsem moc ráda, že se líbilo. Díky.


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Safiáne,

současná poezie je velmi často jen jakousi hrou náznaků, přičemž nejasnost sdělení bývá dokonce považována za přednost. Já opravdu nejsem vyznavačkou rozmlžené mnohoznačnosti. Jsem přece konzervativní básnířkou. Snažím se vyjádřit se vždy poměrně jednoznačně.


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Biskupe, Lady, Prómo,

baví mě, že tady mám kolem sebe tolik vzdělaných lidí, navíc se zajímavými rodinnými tradicemi. Budu uvažovat o zveřejnění básní s filozofickou tématikou. 


Hezky to plynej, jako ta řeka. Celé mi to přijde afinitně spojeno právě tím tokem. Čas a v něm vývoj básníkův, přirozený ale i jeho snahy jít proti proudu. Neruda i dravý proud. Je tam víc věcí, originálně působících. Za všechny - slzavá brakická delta -směs slané vody moře se silným přítokem vlévající se sladké vody. Pro mě velice silné.


5-MeO-DMT
06. 05. 2022
Dát tip

Nevim, ale hukot teď nějakej čas bude;).


5-MeO-DMT
06. 05. 2022
Dát tip

Co já vim? Redaktoři? Správa? Admin A-Z? Nebo to už svěřili samotnýmu psychoterapeutovi? Nevim.


Safián
06. 05. 2022
Dát tip

5- MeO-DMT - Kde tě mažou?


5-MeO-DMT
06. 05. 2022
Dát tip

Mažou mě, biskupe. To je jejich právo. A já mám právo se bránit.


Biskup z Bath a Wells
06. 05. 2022
Dát tip Ptakopysk

Je fajn, že redaktor má pozitivní vztah k literatuře...


5-MeO-DMT
06. 05. 2022
Dát tip

Radovan Kožíšek-Voříšek, redaktor a psychoterapeut

 

Vztah k literatuře má kladný. Raději však k dílům autorů, kteří jsou bohatí životem. Autor je totiž nástrojem díla. To co píší mají opřeno a zakotveno . Již vykopali (kopají) studnu a usilovně hledají, či už nalezli pramen. V dílech takových autorů lze najít pravý samet či nefalšované mozoly, pot a krev. Autoři, jejichž dílo prýští z nezakotvenosti, zloby, vyčtenínek, hry na intelektuálno, frustrace, agresivity, nebo osobní nezralosti, spíš nevyhledávám. I když netvrdím, že by nemohli na pohled psát kvalitní díla. Netvrdím ani to, že jsem kdoví jak zralý sám. A už vůbec si nedělám o sobě iluze, že toho, co výše odmítám, jsem se někdy nedopustil taky.


Lenochod
06. 05. 2022
Dát tip

Z první sloky mám husí kůži... Je to krásné, tip :0)


Safián
06. 05. 2022
Dát tip

Alenakar, do upřesňování se mi moc nechce, je to kontroverzní věc.  já bych se obešel bez závěrů jednotlivých strof. U první bez dvou veršů, u druhé bez tří, u třetí bez jednoho. Závěr je překvapivý. Trochu zavání pointou, která by , snad, u podobné básně neměla být. Takže bych poslední dva verše škrtl. Nebo bych se pokusil jejich sdělení skloubit s předchozím textem. Tvé vyznění totiž, zdá se mi, tvou báseň zužuje a přizemňuje.


Já se přiznám, že matika není můj šálek kávy, nicméně filozofie mi samozřejmě blízká je, určitě souvisí dost s naší oblíbenou literaturou :-)


Odpoutaný Prométheus
06. 05. 2022
Dát tip Lady de Winter

Profesor Mlček, kterého jsem měl na předmět "Matematika a filosofie" s oblibou říkával, že láska k moudrosti není žádná suchá akademická disciplína, ale živelná, erotická záležitost. A jemu celkem věřím, protože se jako jediný nebál matematické analýzy, před kterou prchli všichni, které nestihla rozsápat - až na Lexe Kuběnu, ale ten podle mě nebyl z tohoto světa. 


Do filosofie. A jiných věcí. :)


... ty taky děláš do zvířat? :-)


<profesionální deformace>Tyjo!! Disertace z šedesátých let o kritice mechanismu, vitalismu a holismu! A co je ještě lepší, kopie je v archívu Národní knihovny v Praze! Lo and behold, třeba se mi to z nich podaří vyrazit.</profesionální deformace>

(Btw trochu jsem si říkala, jestli to nebude Zdeněk Neubauer, popis by víceméně odpovídal. :))


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Biskupe,Lady,

Jan Kamarýt je jistě zajímavou osobností a něco si o něm přečtu, jen co na to budu mít chviličku čas. Pobyt v knihovně se mi už zase krátí. Zavírají v 11,30.


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Lady,

podívám se doma v knihovně do Lorenzových knih, kdo je překládal do češtiny.


A tak vlasně proč ne...

https://www.phil.muni.cz/fil/scf/komplet/kamarj.html

 


Biskupe, bylo by příliš indiskrétní zeptat se na dědečkovo jméno?


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Na Konráda Lorenze nesmíme zapomínat už proto, že byl kdysi hrozně populární a dnes už ho skoro nikdo nezná. Zabýval se hlavně etologií ptáků, studoval zejména husy. Pár jeho knih mám v knihovně. Dnešní vychovatelé hus vycházejí z jeho poznatků, když učí husy létat za motorovým rogalem.


Věnoval se klasické filozofii i etologii, filozofii přírody, etice, ekologii. Vystudoval kromě filozofie i biologii.

Podílel se mj. na překladech K. Lorenze.


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Biskupe,

ale to je skvělé, to ti závidím. A čím konkrétně se ten tvůj dědeček zabýval?

Já jsem v mládí četla spíše Jane Goodallovou a Geoge B. Schallera než Vladimíra Holana a z dnešního pohledu se mi zdá, že ti vědci podléhali tak nějak atmosféře své doby a nad mnohými jevy přivírali oči.

Tvůj dědeček byl objektivní zoolog?


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

rdesno,

proč sebelítostivé? Kdo se bojí, ten prostě nesmí do lesa. A já už dlouho do lesa mezi literární bubáky raději nechodím. Už víc než měsíc jsem nic nezveřejnila, ale když teď vidím, že jsou na mě čtenáři spíše hodní a nikdo se na mne nevrhl, zvažuji comeback.


můj dědeček byl etolog :-)


rdesno
06. 05. 2022
Dát tip

Trochu sebelítostivé, ale docela hezky poskládané. Plyne přirozeně jako ta řeka. Jen občas je té vody moc.


Alenakar moc děkuju! :)


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Theo,

nepamatuji si celé básničky z Nerudových Prostých motivů, jen jejich fragmenty, které občas někde cituji. Musela jsem si doma najít z čeho vlastně má citace pochází. Jde o první sloku z básně č.VI z oddílu Jarní:

 

Kde jsem se to octnul!  Veřejné ve zahradě:

ženských tu naseto valně jak ku poradě

a vedlé nich, kolem nich hemží se děti -

jak vřeští, jak piští to lidské smetí -

a já tu prostřed sedím!


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Lady,

delta řeky Okavango je brutální surová divočina. Ano - možná je to krásné, dívat se v televizi na to, jak smečka lvů loví antilopu vodušku, horší ale je být antilopou voduškou.

Zabývám se etologií už řadu let. V minulosti byl třeba život šelem líčen dost idylicky: s pomocí řeči těla se jeden z rváčů(viz boj o dominanci, o teritorium, o zdroje, boj jen tak z mezidruhové nenávisti...) vzdá a ten druhý odejde. Dnes se konečně ukazuje pravda - spousta rvaček mezi šelmami končí smrtí toho, co prohrál. Možná většina rvaček takhle končí.    ...Pod Žofínem je asi přecejen líp.


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Safiáne,

díky za zájem. ...A co konkrétně bys vyškrtl?


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Jamardi,

ale Vltava je zase populární díky Smetanovi a to nejen v Evropě, ale i v Japonsku. Tam je moc populární i Alfons Mucha, což celkem docela chápu neboť jeho tvorba může mít jistou výtvarnou souvislost s japonskými tradičními dřevořezy. Teď do Japonska navíc naše vláda posílá Muchu rozpohybovaného.


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

sluko,

v té poslední strofě jsem literárně zpracovala shlédnutý film o deltě řeky Okavango v Bostswaně. Byl hlavně o tom, jak se dokážou životu v bažinách přizpůsobit šelmy ze savany - lvi a levharti. Levharti v bažinách dokonce loví i krokodýly tak jako jaguáři v amazonském pralese.

...Slyšela jsem , že český "literární provoz" je podobně drsný jako delta řeky Okavango.


Alenakar
06. 05. 2022
Dát tip

Alegno,

a já jsem moc ráda, že ses zastavila a že se ti to líbí. Děkuji.


Na margo této krásné básně, Vltava pod Žofínem se jeví elegantní jen zdálky. Zblízka je mělká, špinavá a plná bahna, moc toho v ní nežije a slouží vlastně jen turistům pádlujícím na chatrných loďkách a šlapadlech. Naproti tomu takové Okavango... :)


Safián
06. 05. 2022
Dát tip

Pěkná báseň. Z mého pohledu by bylo vhodné něco škrtnout a ponechat představám čtenáře.  Připomenu jen několik opravdu přesvědčivých básní ve vázaném verši, které jsi tu publikovala.

 


Jamardi
05. 05. 2022
Dát tip

Když Okavango, tak Okavango.


Alegna
05. 05. 2022
Dát tip

Moc ráda jsem si přečetla, pěkné verše


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Norsko,

ale nový Mácha je přece dávno mezi námi a jmenuje se Musaši. Jeho básnička "Mráz" měla nezanedbatelný ohlas :

 

Byl pozdní večer - první mráz -

večerní mráz - byl strasti čas.

Krkavcův právě dozněl hlas,

kde pod sosnami strměl sráz....  atd, atd.


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

supizme,

jsem ráda, že se líbilo. Dík.


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Biskupe,

respektuji, že ti Seifert a Holan lépe sedí jako autoři volného verše. Každý na to máme jiný názor. Já si myslím, že byli stejně dobří ve verši vázaném jako ve verši volném. Holanovi bych snad vytkla jen to, že se ve svých překladech, třeba Baudelaira, až moc odvázal a požíval novotvary, zkrátka nedokázal držet na uzdě duši modernistického experimentátora.


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip Gora

Goro,

díky. Kdysi jsem se tady Nerudou již zabývala. Tahle básnička odkazuje na jeho "Prosté motivy", kde je hodně parkových scén. Neruda se často zabývá kontrastem mládí a stáří a píše "humorně" z pozice starce podobně jako já, ačkoli při psaní Prostých motivů z dnešního hlediska ještě starcem nebyl. Svědčí o tom poslední sloka z básně "Jarní":

 

Kráčím kol hochů a děvčátek,

šveholem, zpěvem až zmámen,

binokl na očích, v ruce hůl,

s nehybnou tváří co kámen.


Norsko 1
05. 05. 2022
Dát tip Lenochod

Hledají novýho Máchu, ale ten už nebude. Je jiná doba, s tryskajícími světly a nadzvukovými letouny. Některá z nich umějí i bombardovat


supizmus
05. 05. 2022
Dát tip

První sloka skvělá! *


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Biskupe,

já se nebojím, jen se prodírám rákosím velmi opatrně. Nerada bych šlápla levhartovi na ocas.


Norsko
05. 05. 2022
Dát tip

Není to jedno ?


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip Thea v tramvaji

Theo,

moc děkuji za redaktorský típek i za redaktorskou kritiku. Redaktoři asi přecejen nebodou tak zlí, jak se traduje...

Formulace "veřejné ve zahradě" kopíruje slovosled z Nerudovy doby. "Veřejnou zahradou" byl tehdy míněn park, kde se v devatenáctém století intenzivně korzovalo a navazovaly se tam společenské i milostné vztahy. Park, zvláště ten ve francouzském stylu, je dokonalým protikladem k deltě řeky Okavango v Botswaně.


Biskup z Bath a Wells
05. 05. 2022
Dát tip zvedavec

Mám takový pocit, že každý se ve volném verši tak nějak víc rozprostře, i klasici vázaného verše jako Seifert nebo Holan, kteří, podle mého názoru, daleko lépe psali veršem volným, k němuž nakonec dospěli... Proto ho mám radši.

 


Gora
05. 05. 2022
Dát tip

Báseň dobře charakterizuje tvoji tvorbu. I s připomínkou "starých dobrých časů" páně Nerudových -

elegán veřejné ve zahradě.

jako bych ji kdysi u tebe už četla...


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Nami,

díky za koment i za típek.


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Norsko,

a o kterých redaktorech mluvíš? O redaktorech obecně nebo o těch našich na Písmáku?


Thea v tramvaji
05. 05. 2022
Dát tip gabi tá istá

To je vážně pekné! Mám stejný názor jako pan Biskup a asi je to tím, že ve volném verši se víc rozprostřeš. Je to takové pocitově "širší".Jen toto je nějaké divné: elegán veřejné ve zahradě.Asi bych tam nemusela mít ani poslední sloku, kde to v závěru odlehčuješ zvěří, ale to je jen tak na okraj. Celkově se mi to líbí, pěkně popsaný tok života.


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Norsko,

touhou po čem? Po tipech?


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Biskupe,

třeba páni redaktoři hledají sedmikrásky pod Máchovou sochou na Petříně. Právě teď je na to čas. Začínají kvést ony šeříky, které drží mistr v bronzové (neodkvétající) podobě v ruce. Taky bych chtěla neodkvétat, ale odkvétám.


Norsko
05. 05. 2022
Dát tip

Jo, ale jim netryská


...a co by nám asi tak sdělil? něco co si neřekneme sami...? to asi těžko...


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Norsko,

já si dokážu docela dobře představit Písmák bez redaktorů. Ty ne? Redaktoři jsou žáby, které sedí na prameni všude, kde by mohlo něco tryskat.


Neboj se Šelmy, neboj se nic. ;-)


Nami 99
05. 05. 2022
Dát tip

Líbí se mi.


Norsko
05. 05. 2022
Dát tip

Chudák redaktor, stejně vědí hovno


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip Gora

Biskupe,

literární provoz je vždycky divočina. Kdo se bojí nesmí do (pra)lesa ani do delty řeky Okavango. Všude je spousta šelem a si testuji, která mě nejdřív sežere. 


Norsko
05. 05. 2022
Dát tip

Nelži, balónku. Ty, grafoman, postižený touhou 


Prej běhá po Petříně a hledá sedmikrásky...


Alenakar
05. 05. 2022
Dát tip

Norsko,

já už sem přece moc nechodím. Tohle je jen takový testovací balónek...


Norsko
05. 05. 2022
Dát tip

Od toho tu má být redaktor. A kde je ? V prdeli


Dobrý; oslovuje mě to víc než verše vázané...


Norsko
05. 05. 2022
Dát tip zvedavec

S něčím dobrým sem vůbec nechoď. Musíš dávat tipy, pak dostaneš


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru