Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Islandské blues

11. 05. 2022
27
42
1022
Autor
Alenakar

drakkar = vikingská loď s řezbou ve tvaru draka

dróttkvaet = severská epická báseň o hrdinských činech

 

pro Lady de Winter

 

Holé jsou zelené islandské vrchy.

Namísto borovic

je pokrývá mech.

 

Po celá staletí

gejzíry horkých vod

vyhlodávaly díry

do průsvitných ledovců

a stěhovavé řeky

překreslovaly reliéf

šedivých štěrkových plání.

 

Ten smutek severských ság!

Ten vikingský pláč!

Noty bludného blues,

zelené vlčí oči

půl roku propalují

             nekonečnou tmu.

 

Dřevěné šíje drakkarů

uprostřed balvanů

nad zmrzlým oceánem

připomínají

lyry zlomené ve dví

a přesto z černých siluet

zubatých tlam

dál tryská ohnivý

žhavý a vášnivý, oslnivý

                dróttkvaet

o budoucích hrdinských cestách

do proklaté mlhy!

 

 

 


42 názorů

Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip

vesuvanko,

taky filmaři se na Islandu činí. Natáčejí nejen barevně zcela extrémní kopce, ale i ledové jeskyně vyhlodané vodou, o kterých píšu. Ty vypadají za vzácného slunečního svitu jako skleněné.

Zvláštní je, že na Island občas doletí i někteří tažní motýly. Třeba lišaj svlačcový. Co tam ale hledá za štěstí, to nevím. Třeba je to takový Viking mezi motýli.


Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip

Aru,

svár ohně a vody nebo ohně a ledu umožňuje krásně si pohrávat se symboly.


Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip

Aru,

svár ohně a vody nebo ohně a ledu umožňuje krásně si pohrávat se symboly.


vesuvanka
14. 05. 2022
Dát tip

Alenko, díky. Věřím, že na kalendář s fotkami z Islandu se nedá zapomenout.


Aru
13. 05. 2022
Dát tip

Island je úžasná země, gejzíry, ledovce a vybuchující sopky ;)


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

Cvrcko,

jev který si prožila na vlastní kůži, nazývá C.G. Jung "synchronicitou".

Díky za zastavení a za típek.


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

per_zay,

díky za típek.


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

vesuvanko,

kdysi jsme měli v kuchyni na zdi kalendář s fotkami z Islandu. Byly to tak neskutečné krajiny, že si to pamatuji až dodnes. 


per_zay
12. 05. 2022
Dát tip

hmmm .... T


vesuvanka
12. 05. 2022
Dát tip

Alenko, máš pravdu. Island je i po stránce barevnosti vyjímečný ostrov, který nemá na Zemi obdobu.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

vesuvanko,

některé záběry z Lslandu vypadají jako z jiné planety. Ojevují se zcela nepravděpodobné barvy. Takové barevné kombinace se snad ani nikde jinde na Zemi nedají najít.


vesuvanka
12. 05. 2022
Dát tip

Alenko, díky :-))). Právě proto mě Island tak fascinuje. Sice jsem tam nebyla, ale mám ho procestovaný díky filmům, fotkám a cestopisným knihám. Byl pro mě inspirací k namalování souboru obrázků a věnovala jsem mu i několik básní. Pro zajímavost přidávám odkaz na báseň a obrázek Reynisdrangar:

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=470417


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Abakusko,

přeju ti to. Ale pozor - kdykoli tam může vybuchnout nějaká sopka!


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

sveřep,

mám i velmi krátké básničky jako je třeba Historické jádro(Labyrint), které uveřejním v neděli.  Tohle cítím jako delší záležitost. Na "krajinomalbu" se mi sešlo dost pozitivních ohlasů.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

vesuvanko,

je to sopečný ostrov. Podivné spojení ohně a ledu.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

cassy,

já znám Islad jen z televize. Asi by mě lákalo se tam toulat s foťákem po horách. Určitě by se tam ale dalo taky krásně zabloudit.


5-MeO-DMT
12. 05. 2022
Dát tip

Ano, progresivistům zdar. Hezký den.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

DMT,

naopak: egil tady vedl diskuse jen vyjímečně. Tak jednou za rok - a vyjadřoval se většinou jen k dílům několika málo progresivistů. Já jsem daleko komunikativnější, ale nikomu se nevnucuji, takže těšilo mě a hezký den. 


5-MeO-DMT
12. 05. 2022
Dát tip

Ano ano, ty toho vždycky nablekotáš. Jako egil. Jen tak dál.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

DMT,

dobrodružství a napětí!! - Ať žijeme my - literární Vikingové, kteří plujeme do neznáma na svých drakkarech a snekkarech a pozvedáme před oči krystal kalcitu, abychom viděli slunce i v temných severských mračnech.


5-MeO-DMT
12. 05. 2022
Dát tip

Ano Alenko. Dobrodružnost, napětí.  Přesně tak!


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

DMT,

i když to mnohé možná překvapí, já považuji egila za nejnadanějšího básníka tady na Písmáku. Překvapilo mě, že smazal svoje dílo a že odešel z redakce. Bez něj Písmák postrádá někdejší exkluzivitu, dobrodružnost a napětí. Jeho výběry mi vždy jasně identifikovaly progresivní křídlo Písmáku.

Jistěže jsem chtěla psát jako egil. Jsem přece ultrakonzervativní a proto mne lákají literární protiklady mne samotné.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Nami,

na Islandu je hezky, ale žít tam, to už je horší. Navíc je tam spousta trollů a skřítků, takže je tam problém postavit si třeba i drnovou chýši. Skřítkové se hned zlobí, že "tohle je jejich území" a domorodci vědí, že není radno si s nimi zahrávat.


5-MeO-DMT
12. 05. 2022
Dát tip

Tys mi Alenko především jednou sdělila, že - přinejmenším kdysi - ses snažila psát jako emil egil. Od toho okamžiku ti odpouštím všechno. Rád bych se s tebou rozloučil Sbohem, ale vždycky to bylo zbytečný, bylo by i teď.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Theo,

kdysi jsem psala i dróttkvaety, ale ukázalo se, že je tu málo Vikingů. Nečetlo je ani Norsko1.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

DMT,

Alenky mají ke králíkům velmi pozitivní vztah. Vždyť i sem - do říše divů jsem se propadla jen díky králičí noře. ...Tak dík. 


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Leraku,

spíš jen básnička. Díky.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Čudlo,

Island je krásný, ale krásný je hlavně v televizi. Žít tam - to už by bylo horší.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Lady,

kdysi jsem tady občas někomu věnovala básničku, ale některým čtenářům se to moc nelíbilo. Ptali se mě, jestli to znamená, že kromě "adresáta" to jako nesmí nikdo číst.  Budu tedy s dedikacemi velmi šetřit.

Jsem ráda, že se ti dárek líbil.


cvrcka
11. 05. 2022
Dát tip

Zajímavé. Do nedávna jsem o Islandu slyšela tak třikrát za život a teď, co jsme se v sobotu vrátili odtamtud najednou zde báseň a na STK mechanik o Islandu vykládá kolegovi a pak z něj vyleze, že tam byl uz petkrat... A vůbec. 

 

Silná země. Určitě se tam ještě vrátím.. 


Abakus
11. 05. 2022
Dát tip

rada by som sa tam niekedy dostala.


sveřep
11. 05. 2022
Dát tip Gora

Začala bych od " Ten smutek..." , ovšem každý jsme jiný, tipík samosebou.


vesuvanka
11. 05. 2022
Dát tip

Krásné obrázky z Islandu namalované verši mě potěšily :-))). Island mám moc ráda, je to velice inspirativní ostrov. TIP


cassy
11. 05. 2022
Dát tip

z těch řádků sem zaválo několik dnů, kdy jsme putovali Islandem a vyhlíželi polární záři...tenkrát jsme, bohužel, měli smůlu...


Nami 99
11. 05. 2022
Dát tip

Hezké.


No teda! Krása! Drsný severský vítr zavál až ke mně!


5-MeO-DMT
11. 05. 2022
Dát tip

Tipů jak bobků od králika. A ty si zasloužíš, tedy se přidávám.


Lerak12
11. 05. 2022
Dát tip

Ano, Báseň*


Čudla
10. 05. 2022
Dát tip

Pěkné/*


Děkuju za věnování, jsem dojata (to není ironie, opravdu mi to udělalo radost). A jsem ráda, že si báseň vysloužila samostatný vstup, nejen poznámku pod čarou v diskusi. Zaslouží si to. :) 


Alenakar
10. 05. 2022
Dát tip

Diano,

těší mě kritika někoho, kdo na Islandu byl.  Vikingové a jejich lodě, ta umělecká díla - to je krásný námět sám o sobě. 


Diana
10. 05. 2022
Dát tip

Moc krásné! Znám Island, je to tak! ***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru