Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Labyrint

15. 05. 2022
26
31
786
Autor
Alenakar

 

 

Historické jádro

 

Večerní město pod křídly

                    holubů, které vyplašil zvon,

je rozsochatá drúza

a všechny ty břity

             lomenic

se středověkým sklonem

jsou ostré jako biblí svatá

                   psaná švabachem.

 

Chybí tu už jenom

             kapucín krysař,

co umí odvést pryč zlobivé děti

s baťůžkem sprejů na zádech.

 

 

 

Hlas

 

Až pozdě večer padne stín

do uliček a dvorů,

až pustím z hlavy starosti,

spleť všednosti a vzdoru

 

se možná změní ve chvíli,

kdy sáhnu na kytaru,

v let lehkých křídel motýlích

nad sad s jablky sváru.

 

Mé prsty - ticho - božský klid,

jen chvějící se struny...

Čas začít zpívat, přestat klít

a svléci želví krunýř.

 

Až na labyrint padne stín,

snad dostane zas šanci

hlas, který strasti přemostí,

když vsadí - na romanci!

 

 

 

 


31 názorů

Alenakar
23. 05. 2022
Dát tip

Umělče,

díky. Jsem ráda, že ses stal mým čtenářem.


Alenakar
23. 05. 2022
Dát tip

vesuvanko,

stará města jsou pro mě inspirativní jako v dnešní básničce "Hlavy a slzy". Díky za tip.


Alenakar
23. 05. 2022
Dát tip

Lami,

takové studium ti nezávidím. Ředitel našeho gymnázia byl komunista a velký funkcionář. To byla velká výhoda. Neustále byl někde pryč na politických akcích a dělali jsme si legraci, že by jeho fotka měla být na zdi vedle prezidenta, abychom vůbec viděli, jak vypadá. Někteří učitelé jeho stálé nepřítomnosti patřičně využívali.


Umělec
20. 05. 2022
Dát tip

Výborné! Mnoho vrstev, které se postupně odkrývají. Máš krásnou představivost.


vesuvanka
20. 05. 2022
Dát tip

Krásné jsou obě básně, TIP


Lami
20. 05. 2022
Dát tip

U nás byl ředitel velice pomstychtivý soudruh.Byl schopný přijít k maturitní zkoušce a nepohodlného studenta totálně potopit.Za tu dobu co jsem tam byl, nevím, že by se někdo pokusil odhalit v nás nějaké schopnosti neřku-li talent.Jelo se přísně podle osnov.

    Autor, rok narození a úmrtí, něco o životě a  výčet stěžejních děl.Povinná četba a dost.Recitace nula.Odkaz na jiná díla nebo jiné autory(myšleno ty nezávadné z tehdejšího pohledu) nula.

    Neříkám, že jsem se o literaturu v té době nějak zajímal ale četl jsem vždy dost.Víc, než moji spolužáci.

    Jednou padla otázka, zda-li máme doma Bibli.Byli jsme asi tři, kteří se přihlásili.Někteří ji měli, ale zatajili, aby snad neupadli v nemilost.Paní profesorka ještě žije a kdyby věděla, že existuje Písmák a její pouze dostatečný, bývalý a nedostudovaný žák tam zveřejňuje své poetické pokusy (byť nedokonalé), nestačila by se divit.Pro ni jsem byl jen odpad.

 


Alenakar
20. 05. 2022
Dát tip Lami

Lami,

já studovala ve velkém městě. To opravdu může hrát roli. Ale opakuji, že hodně záleží na učitelích. Já jsem studovala na přírodovědné větvi a v biologii nás učili to, ce se oficiálně ani nesmělo říkat nahlas. Například to, že člověk jako druh nevznikl dlouhým vývojem, nýbrž je produktem mutace.


Lami
19. 05. 2022
Dát tip

Strávil jsem na gymnáziu pouhé dva roky, 81-83.Z toho co říkáš se tam nedělo nic.Já jsem ale z malého města, tak asi proto.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip Lami

Lami,

i v minulosti záleželo na učitelích. My jsme četli na gymnáziu spoustu básní ve volném verši. Existovala řada pásem s básničkami na různých akcích i ve školním rozhlase. Taky jsme měli jakýsi klub čtenářů a autorů poezie, kde profesorka propagovala tu nejmodernější poezii, na kterou narazila a to byly většinou volné verše.  Prožila jsem mládí jako recitátorka a tak mohu říct, že už na základce jsme recitovali básníky na tu dobu značně moderní jako Jevgenij Jevtušenko nebo Robert Rožděstvěnskij.


Lami
16. 05. 2022
Dát tip

To je asi tím, že všechny básně, které jsme se učili ve škole byly vázané.Pro to jsou ty ostatní pro mne hůř srozumitelné.Moje chyba.


Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip

Alegno,

díky za pochvalu. Tento měsíc jsem se "přeladila" spíš na volné verše a napsala jsem toho tolik, že mi to asi vystačí i na červen.(Pokud do té doby nenapíšu něco lepšího...)


Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip

Leraku,

jsem moc ráda, že u mne občas najdeš, co hledáš.


Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip

Lady,

i některá graffiti jsou docela ostrá a blíží se svou estetikou švabachu. Já graffiti sice nesnáším, ale kdysi jsem nafotila fotosérii graffiti v podzimním parku. Šílené barvy stromů a šílené barvy na betonových zdech. Zdálo by se, že zářivé, ale teplé barvy listí nemohou ladit se studenými acetonkami(modrá, zelená, fialová), ale ono to kupodivu ladí...


Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip

Jamardi,

můj problém je, že se neumím "romancím" dost oddat. Kdybych psala jen romance, bylo by mi asi líp. Jsem bohužel přelétavý motýl a baví mě střídat žánry.


Alenakar
16. 05. 2022
Dát tip Lami

Lami,

píšu vázaně i nevázaně. Tento měsíc spíše nevázaně, ale kdo ví, co bude dál?

Díky.


Alegna
15. 05. 2022
Dát tip

Opravdu moc hezké verše


Lerak12
15. 05. 2022
Dát tip

Chodím si sem už jen pro poezii. U Tebe, mám správný kurs.


Ta první, ta první! Ta druhá je přeci jen slabší, ale za tu první zasloužený tip.

"ostré jako Biblí svatá psaná švabachem" - ach. :)


Jamardi
13. 05. 2022
Dát tip

Tak jsem četla. Nevím, jestli romance strasti přemostí, ale s labyrintem by mohla pomoci.  Třeba když si člověk všímá víc okolí.


Lami
13. 05. 2022
Dát tip

Ta druhá víc.


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

Diano,

v některých starých německých městech je všechno pro nás snad až příliš ostré. Písmo i střechy na hrázděných stavbách. Takový je i Hameln.


Diana
13. 05. 2022
Dát tip

Mně u té první upoutaly ty obrazy, zejména "jsou ostré, jak biblí svatá, psaná švabachem" to nemá chybu! :-))) 


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

Jamardi,

viz nick Umbratica, text Romance z 5.6. 2020.


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

Jamardi,

co se týče druhé básničky, je tam narážka na jiný textík - Romance.


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

Diano,

vím, že na volné verše moc nejsi, tak jsem ráda, že se ti líbí i první básnička.


Alenakar
13. 05. 2022
Dát tip

Leno,

díky. Trochu se zas vracím ke svým textíkům.


Jamardi
12. 05. 2022
Dát tip

U toho mě napadá, jak má třeba někdo s někým spor ohledně toho, jak má vypadat dům. A hlas, který strasti přemostí je hledaný poklad.


Diana
12. 05. 2022
Dát tip

Moc pěkné - obě!


Lenochod
12. 05. 2022
Dát tip

Je to krása :0) tip.


Alenakar
12. 05. 2022
Dát tip

Evženie, díky.

Spojila jsem novou básničku (Historické jádro) s poměrně starým písňovým textíkem. Nevím, jestli to bude fungovat. Uvidíme.


Evženie Brambůrková
12. 05. 2022
Dát tip blacksabbath

Krásná atmosféra.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru