Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Exkurze

18. 05. 2022
18
18
629
Autor
Alenakar

 

 

Díky vitrážím

barevné příšeří chrámu

změní tvé vnímání reality,

když necháš slunce za zády.

 

V akváriích

plavou tu světice z vosku

jak mořské panny,

jak ostatkové preparáty

v muzeu pravé víry

a vousatí světci

z šerosvitných obrazů

na tebe poučně chrlí

mučednické legendy.

 

Jsi tady v "lepší společnosti",

zatímco venku,

na rozpálené ulici,

jen zelený skřítek na přechodu

dávkuje bezbožný dav

a brzdy aut

kvílí až v poslední chvíli

a z přeplněných tramvají

zní jiné zvonky než ty oltářní.

 

Zmrzl ti úsměv

a ve jménu Věčnosti

chceš aspoň na pár okamžiků

zapomenout na čas.

 

 

 

 

 

 


18 názorů

Alenakar
20. 05. 2022
Dát tip

inexi,

kdysi se místo prášků používalo umění. Myslím, že ty hudební "prášky", jako je třeba Mozartovo Requiem, fungují dodnes. Ale můžeš si na ně vypěstovat návyk a stát se milovníkem barokní hudby.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

inexi,

mučeníci na barokních obrazech většinou obracejí oči k nebi, k Bohu. Mají své útočiště, svou záštitu, svou pozitivní jistotu. Lze jim jen závidět.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

cassy,

ano - je to i o "úprku a usebrání". Záleží na nás, jestli se o nějaké usebrání aspoň pokusíme. Interiér kostela se k usebrání hodí, i když je prázdný, bez lidí.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

Alegno,

škoda, že dnes už nemáme žádný posmrtný ráj, ke kterému bychom se mohli upínat, ani žádnou "lepší společnost", do které bychom se mohli vmísit.

Zážitky těch, kteří přežili klinickou smrt nemluví o svatých, jen o "průvodcích" a o mrtvých předcích. 


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

Safiáne,

ano - ta formulace je asi nebásnická... Díky za komentář i tip.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

Jamardi,

skřítci jsou dnes možná důležitější než svatí. Lidí v kostele ubývá, ale fantasy knížek a filmů přibývá, přibývá taky filmů o čarodějnicích a čarodějích. Asi to spolu souvisí. Lidé touží po něčem nadpřirozeném. ... Před pár lety pálili ortodoxní američtí křesťané na hranici knížky o Harrym Potterovi.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

Leno,

píšu o konkrétním kostele, který dnes stojí opravdu vedle křižovatky. Někdy si  představuji ten krásný chaos, který tam musel být v baroku před bohoslužbou: povozy, kočáry, ale i spousta pěších otrhanců a nikde žádný semafor.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

guy,

díky za komentář a za típek.


Alenakar
19. 05. 2022
Dát tip

fjordo,

když Marx psal o tom, že "náboženství je opium lidstva", měl možná na mysli baroko, což bylo opium pro oči, ale hlavně pro uši. Nevím, jestli ještě funguje to opium pro oči, ale opium pro uši funguje určitě. Barokní kostel byl v osmnáctém století koncertním sálem i v malém městečku a na Hudbě s velkým H se podílela spousta lidí. Zároveň s náboženstvím se dnes vzdálilo lidem i Velké Umění.


cassy
18. 05. 2022
Dát tip

napadají mě dvě slova: úprk a usebraní...něco přetéká a něčeho se nám nedostává...


Alegna
18. 05. 2022
Dát tip

Opět velmi dobré vrše.


Safián
18. 05. 2022
Dát tip

Co dodat?  Mně ruší snad jen vstup do básně přes změní tvé vnímání reality. Jinak přesvědčivé a velmi, velmi pěkné.


Jamardi
17. 05. 2022
Dát tip Gora, Alegna

Dobře napsané. Zelený skřítek na přechodu dávkuje bezbožný dav - ten nápad se mi moc líbí.


Lenochod
17. 05. 2022
Dát tip

Moc se mi líbí zelený skřítek a jiné zvonky... A celé se mi to moc líbí, i ten název :0) tip


guy
16. 05. 2022
Dát tip

Hodně dobře se mi vnímá. 


fjorda
16. 05. 2022
Dát tip

To je teda něco. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru