Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

- lístek domů odejde prázdný -

Výběr: Santi€, Gora, Thea v tramvaji, Lyryk
16. 05. 2022
40
25
1978
Autor
irem

( ambice )

letos na jaře ještě tatínek nedostal
ani jeden lístek
co bychom taky
psali

jabloně nerozkvétají
i když sníh už zmizel
a káně se vrátilo na okraj háje

starý Jonas včera umřel
říkal že před létem prasknou ledy
a řeka odnese vesnici
a on že to nemá zapotřebí

asi měl pravdu a tak
chodíme s ranní kávou na kopec
hlídat jezera

zkraje léta usušíme podběl a peřiny
postavíme dům
někdo uvaří kafe

dávno se nemusíme učit čekat

těšit se
z úplně zbytečných věcí

( vykladač )

někdy se mi zdá o muži který
   nechce změnit svět
   večer miluje svou ženu
   v kuchyni se stará
   aby byly ostré nože
   a jeho slovo
   něco znamená

před tebou raději
o svých snech nemluvím




( doma )

tady se potkáváme v místě i čase

a míjíme
očima




( hranice )

blíží se velká noc a tušíš
že tak to končí
po ní už přijde tma





( po keři )

není to přelud
v horkém větru vzplanul prach
poušť
hoří

bohové naposledy
promluvili


25 názorů

Janina6
09. 06. 2022
Dát tip kalip

Krásně hořká pravda. Takové básně bych si ráda četla v knížce. Nebude knížka?


Litarts
30. 05. 2022
Dát tip

Utgard-Loki:  Špatné přirovnání. Proč jsou výjimeční umělci uznáváni? Právě pro svůj duchovní rozměr, jímž se odlišují od průměru. Takže je někdo potenciálně pochopil a uznal. Někdy to mívá i zpoždění. 


Dagmaram
29. 05. 2022
Dát tip

pěkné :-)


Philogyny
29. 05. 2022
Dát tip Janina6

Připomnělo mi to, jak jsem došla k lékaří a on mi řek, že na zahradě u našich viděl na šńůře peřiny, co táta? Ty vánoce jsem mu objednala dárek. Nepřišel. Umřel v noci na štědrý den, jako jeho maminka. Neměl ho rád a ani já už nemám. 


Litarts
21. 05. 2022
Dát tip

To je vyjádření názoru. Vysvětlení, co je duchovní umění, není možné, to je věc vnímavosti čtenáře, diváka nebo posluchače.


Já se vám divím. Místo, abyste měli po přečtení hezký pocit, cancáte o "hlubším duchu" , aniž by někdo dokázal definovat, co to vlastně je, pokud to teda není "vůbec nic". Kdybyste řekli jasně a stručně: Mně se to líbí (nelíbí), je v tom zřetelně vyjádřený váš názor. Ale tyhle řeči??? Lepší mlčet...


Litarts
20. 05. 2022
Dát tip

Umění vždy něčemu i někomu křivdí, to je normální a správné.


Lyryk
20. 05. 2022
Dát tip Janina6

Sebeskvělejší báseň bude mít vždycky nepříznivce, je to tak normální a správné. Poezie vstupuje k člověku i prostřednictvím důvěry a tu nelze racionálně odůvodnit, dokonce to není z vnějšku žádoucí. Zevnitř by si ovšem každý poctivě vždy měl položit otázku, zdali něčemu nekřivdí. Ale to jsou ideály .))


Litarts
17. 05. 2022
Dát tip

Snake_01:  Jenže rozdíl je v tom, kdo dílo kritizuje, jestli umělec nebo kritik. Já to vidím očima básníka, tudíž v duchovních rovinách, a vy, teoretik a učitel, jako věcný kritik. Proto můžete napsat i takový nesmysl, že hlubší duch v poezii neznamená ve skutečnosti vůbec nic.


Markel
17. 05. 2022
Dát tip

mně líbilo moc, neumím rozebírat básně, proč jo a proč ne, prostě líbí a dávám *


snake_01
17. 05. 2022
Dát tip Zajíc Březňák, a2a2a, Alenakar

Litarts: Ne, jen tvrdím, že nemáš žádný konstruktivní názor a skrýváš se za rozplizlé metafory. Plivat na ostatní díla je mnohem snazší než se pokusit jim porozumět. Navíc "hlubší duch v poezii" neznamená ve skutečnosti vůbec nic. Každý skutečně schopný kritik dokáže vyjádřit své stanovisko přesně a bez balastu.

Onen "hlubší duch" je jen projevem kritikova egocentrismu a intelektuální lenosti.

Egocentrismu protože: Nějak to na mě působí (duch), a protože se přece nemůžu mýlit, ten pocit musí být univerzální (egocentrismus).

Lenosti, protože: Mám z toho sice nějaký pocit, ale nedokážu ho přesně pojmenovat, mohl bych se sice snažit strukturálně to rozebrat a podložit, ale to by bylo moc náročné (a navíc bych riskoval, že budu muset svůj názor revidovat), tak radši zvolím nic neříkající metaforu a s trochou štěstí budu vypadat chytře (intelektuální lenost).


Litarts
17. 05. 2022
Dát tip

Snake_01:  Chcete, abych Vám vysvětloval, co je hlubší duch v uměleckém díle? To je, jako kdybyste chtěl definici umělecké tvorby.


snake_01
17. 05. 2022
Dát tip Gora, Zajíc Březňák, a2a2a, Alenakar

Litarts: "bez hlubšího ducha" je naprosto nic neříkající canc. Postav se k věci přímo, a pokud máš skutečně nějaký názor, vyjádři ho přesně, neschovávej se za všeobsažné metafory. Rozplizlé metafory se hodí při emocionální manipulaci, ne při věcné kritice díla.


Litarts
17. 05. 2022
Dát tip

Snake_01:  Do větších kritik se pouštím jen výjimečně. Asi jediné, čemu bych tady věřil je to, že se někdy lidé doma potkávají a míjí očima. Sny bývají také různé. Je to jen mělce povídavé, bez hlubšího ducha.


Luzz
16. 05. 2022
Dát tip

ambice je pro mě asi nejzajímavější. připomíná mi něčím sudety. nevím proč. jen mi nejde do hlavy ten podběl zkraje léta... ale ony tam před létem praskají i ledy... takže to asi bude v pořádku

vykladač a doma - dobře zachycená deziluze

hranice a po keři - pro mě už příliš patetické, moc velkých slov na malé ploše.


Nami 99
16. 05. 2022
Dát tip

/**


Čudla
16. 05. 2022
Dát tip

Líbí /*


snake_01
16. 05. 2022
Dát tip

Litarts: takovýmto nicneříkajícím způsobem umí kritizovat každý. V jakém smyslu je podle tebe tenhle text jalový

Mám dojem, že jsou to jen plané řeči, které nedovedeš nijak obhájit, a to zvlášť ve vztahu k textu, který je myšlenkově propracovaný, dostatečně eliptický a pružný, aby umožňoval vícerou interpretaci.


Litarts
16. 05. 2022
Dát tip

Osobní, ale smyšleně jalové.


Tohle je pozie, která semnou naprosto rezonuje. Máš lehkost v psaní.


annnie
16. 05. 2022
Dát tip

Velmi se mi to líbí. Annin výběr :)


WOW......*/********************************************


Gora
16. 05. 2022
Dát tip

Za mne výborné... už prolog a (vykladač)...


Oprav si: uavří - uvaří.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru