Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

To by si mi neurobila

17. 05. 2022
13
15
356

Mama Monka v pôrodnici, tato Mišo odchádza pred jednou do práce. Petra má poobednú, o druhej jej začína zmena.

„Poď, babulka, ideme Peťku zaviezť do roboty.“

Obujem jej sandálky: „Tuto ma čakaj, neujdi mi!“

Posadím na taburetku Petru, obujem ju, postavím. Jednou rukou sa chytí zábradlia, z druhej strany ju beriem pod pazuchu a za ruku. Haňa je zvyknutá ísť tiež za ruku. Chce sa ma chytiť, nevie ako.

„Ty poď pekne za nami, drž sa zábradlia a po jednom! Opatrne.“

Posadím Petru do vozíka, malú jej dám na kolená, to je bezpečnejšie.

Po návrate vycikať a spať. Prečítam jej jednu knižku, chytí ma za ruku, otočí sa k stene, pohrá s mojim prstami a zaspí. Zostanem pri nej ležať, keď sa zobudí, aby nebola sama. Najneskôr o pol piatej musíme vyraziť pre Petru. Pred štvrtou sa zobudí po prvýkrát. Pozrie na mňa, zatvorí očká a spí ďalej. Toto sa zopakuje niekoľkokrát. Posledné prebudenie využijem, tichučko jej poviem: „Už nespinkaj! Musíme ísť pre Peťku, vieš?“

Neprotestuje, ale má podmienku: „Najskôj koláčik!“

Sľúbila som jej na obed, že keď sa vyspinká. Nezabudla. Čas tlačí, ale sľub dodržím.

Vonku je nádherne, Petra s nami nechce zostať v záhradke.

„Poď s nami, vyvedieme Peťku po schodoch, odomkneme jej a potom pôjdeme.“

Je poslušná.

Vzadu som jej nechala kútik s hlinou, baví ju hrabkať si tam a hĺbiť jamky lopatkou.

O dve záhrady ďalej počuť sestry Emu- päť rokov a Sáru- dva roky. Zrazu nás zbadali a chcú ísť k nám. Tatino vysiela staršiu, nech sa opýta, či môžu. Ema, škôlkarka, si prisadne ku mne na hojdačku, začína konverzáciu. Sára si čupne k Hane a berie jej náradie. Oľutujem, že som nekúpila plastové. Haňa sa mi zdala dosť rozumná na ozajstné malé hrabličky s krátkou rúčkou. S napätím sledujem, ako si šermujú okolo hláv, majú potrebu si lopatku s hrabličkami každú sekundu vymieňať. Ustavične ich napomínam, nech dávajú pozor. Posielam Emu do altánku pre loptu, v snahe odpútať pozornosť od hliny. Čas plynie, taštička s mobilom zostala zavesená v garáži. Som príjemne prekvapená, keď vidím prichádzať tatu Miša. Chvíľu s deťmi blbne on. Je čas večerať. Roztriedime deti a ideme hore. Vyberiem telefón, dva zmeškané hovory od mamy. Pol siedmej. Z dialýzy prichádza o pol šiestej. Ale veď vedela, že mám na starosti sama dve deti.

„Mami, prepáč, boli sme s Haňou v záhradke, nepočula som.“

„Volala som aj Peťke, nezdvihla to. Volala som Monike, či nevie, čo je s tebou. Toto si mi ešte nikdy neurobila. Muselo sa ti niečo stať. Nech zavolá Mišovi, zistí, čo sa stalo a zavolá mi.“

To sa ti podarilo. Zavolať matke do pôrodnice, že osoba, ktorá sa stará o jej dieťa, je nezvestná.

„Mami, veď si vedela, že mám aj Haňu aj Petru, nebolo kedy sledovať telefón.“

„Ale ty si mi to ešte nikdy neurobila! Nehnevaj sa na mňa, že panikárim, ale veľmi som sa bála. Bola som presvedčená, že sa niečo muselo stať, lebo ty by si mi to neurobila!“ pokračuje.

Ospravedlňujem sa, vysvetľujem. Ako sme zvládli deň bez mamy a bez otca ju nezaujíma.

„Si ty normálna?“ Mišo je pobúrený. „Pol hodinu sa ospravedlňuješ. Mala si jej povedať – a čo? Tak som nezdvihla! Volám ti teraz. Prečo si to necháš, aby ťa takto terorizovala?“

„Ja neviem. Ona ma vždy dotlačí k tomu, aby som sa cítila previnilo. Kedysi som jej vzdorovala. Mama sa urazila, poplakala si, ale nedala som sa zotročiť. Odkedy zomrel tato, začala som to vnímať tak, že ktovie, dokedy tu bude. Ustupujem, vyhýbam sa konfliktom. Štrnásť rokov.

 

 


15 názorů

Andělka1
17. 05. 2022
Dát tip

***


Jarko :)))

Evženie, vďaka


Mamka si bude stejně dělat vše po svém, ale trocha důraznosti by nebyla na škodu. Ale mně se to říká, když už naši nejsou.


revírník
17. 05. 2022
Dát tip

To není třeba. Já jen, že mě to taky nadzvedlo. (Ale čuš!)


Jarko, si vekovo blízko k mojej mame, a pritom myslením tak veľkorysý...toto si na tebe vážim a obdivujem 


revírník
17. 05. 2022
Dát tip

Mišovi tentokrát rozumím.


Peťo dííík, potešilo, pekne si to

pozdravujem všetkých a ďakujem za písmenká


5-MeO-DMT
17. 05. 2022
Dát tip gabi tá istá

Tyhle jsou taky dobrý. Jsem ti kdysi chválil ty, co byly přesně strukturovaný a pointovaný, ale tyhle jsou taky výborný. Spousta nesouvisejících obrázků, ale vznikne ucelený dojem, tvar. Jak se s radostí budu opakovat, protože to píšeš přirozeně, je to čím dál lepší.


annnie
17. 05. 2022
Dát tip zvedavec

Možná věděla, zapomněla a opravdu dostala strach... Já mám pro to pochopení, zapomínám taky...


8hanka
17. 05. 2022
Dát tip

pri mne nasadíš "uspávací mód" - hm, ano?...z čoho je hneď jasné, že si myšlienkami inde:)

Veď sa Ti to občas podarí aj pri mame, skús častejšie uletieť aspoň myšlienkami:)


bixley
17. 05. 2022
Dát tip Benetka

pazucha - taky skvělé slovo!

Zdá se, že Hanka už dospívá v malou slečnu. Pokud jde o mamu, je trochu manipulativní typ. S mou matkou to bylo podobné. Něco po někom z rodiny chtěla a když dotyčný řekl, že zrovna v tu dobu nemůže, tak se urazila a řekla: "Tak já už nic nechcu!" 


ty si taká dobrá...až (pri)veľa


Kočkodan
17. 05. 2022
Dát tip 8hanka

 

Kdyby Monka Ninu prenásela, tak by Sjúzn zafungovala jako spolehlivá urychlovací injekce. (nemohl jsem ti to urobit – komentátorsky se neozvat)


aleš-novák
17. 05. 2022
Dát tip 8hanka

zas ty tvé kursivy...:o)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru