Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Příroda je mocná čarodějka

17. 05. 2022
20
36
501

Pro vysvětlení připomenu, že v mých povídkách osluvuji rodiče ,,mami, tati", ale mluvíme-li o nich, je to ,,babi a děda".

Olina je dlouholetá kamarádka, se kterou upravujeme starou chalupu i zahradu.

Jsme nadšení amatéři, ale učíme se rychle všemu.

,,Mami? Jak se jmenuje ta jabloň dole u plotu?" Naivně jsem se domnívala, že se mi dostane smysluplnné odpovědi, kde se dovím, jaká je to odrůda.

,,To je dědova jabloň." Sdělila mi babička. Nezbylo, než si počkat na podzim a zjistit, že je to sudetská reneta.

Nenechte se splést, nejsem sadař, jen prostý amatér. Poznám jonatán. A pak tu renetu.

,,A ten nahoře, vedle jonatánu?" Vyzvídám dál.

,,To je můj strom." Jasně, druh neznámý, ale nyní vím, že je to ,, babiččina jabloň". Paráda.

Babička měla každou jabloň nějak pojmenovanou:

,,Štrůdlák, citronáč, maliník, kyseláč a letňáče."

Babi ani děda už tu nejsou, ale podle toho, co si pamatuji, jsou označení stromů přesná.

,,Podívej se," volám na Olinu, ,,ten strom u lesa kvete. To tu nebylo spoustu let."

,,Myslela jsem, že je to planá hrušeň." Jdeme si tu kvetoucí nádheru prohlédnout zblízka.

,,To není hrušeň, takto do růžova kvete jabloň." 

Loni na podzim jsem zkoušela novou teleskopickou pilu a odřezávala starým stromům suché větve s podivnými boulemi. Vzhledem k věku 70 let a více, není divu, že některé stromy nevypadají jednoznačně.

A 50 let na ně nikdo nesáhl. Snad jen vítr odlamoval suché větvičky.

,,Podívám se na loňské fotografie ze zahrady, jak ten strom kvetl." Nekvetl, ani loni, ani předloni a já nepamatuji, že by na něm někdy něco vyrostlo.

Vezmu znovu svou pilu, narazím si helmu s ochrannými brýlemi a vyrazím zplundrovat další boulovaté větve prastarých stromů.

Příští rok se pak necháme překvapit, co na to moudrá Matka Příroda.

 

 


36 názorů

Dobré skutky jsou prostě, v jistém smyslu,  objekty, a jako takové se chovají (posuneme jakoby proti nějakému odporu skutečnost někam, a reakcí je přibližně stejnou silou vržené *zlo (nedokonalost, nečistota, td.) v protisměru:) ) -proto již předem, před naším skutkem, bychom měli s touto zpětnou reakcí počítat, a připravit se ji zvládnout.. :). Potřebujeme k tomu nejméně (ale měli bychom si raději , samozřejmě, nechávat rezervu :) ) tolik prostředků, jako pro ten  samotný skutek :).

Je to tedy docela jednoduché :)  -a nemusíme přitom do světa vypouštět vysoce škodlivou tezi (odrazující méně zkušené duše v lidských tělech :) od prospěšné přímo neplacené činnosti, td. :) ), typu Každý dobrý skutek musí být po zásluze potrestán", nebo něco podobného :); -to svědčí jen o nedokonale zabezpečeném našem prvotním" počinu :).. .

*Pozor -naopak to už moc neplatí :) - tedy že by zlý (nedobrý, nečistý) skutek vyvolal přirozenou reakci v podobě dobré protireakce :); -možná to bude proto, že Dobro vyžaduje vědomou snahu :), kdežto Nedobro (netečnost, nečinnost, ...,  nebytí :) )  ne :).. .

((...)).

 

 

 


Proto se mají dobré skutky konat nenápadně a nepodepisovat.


Zeanddrich E.
24. 05. 2022
Dát tip Gora

Ad dobrý skutek bude po zásluze potrestán. " Tahle sentence hodně tu může způsobit nedobroty..  :) .

V nebeské legislativě je o tomto řečeno přibližně toto:  ..Nebude potrestán, pokud máme  k dispozici i dost prostředků (energie) (a nejlépe již předem je použijeme ke své obraně :) ), abychom zvládli i zpětný ráz" tohoto našeho skutku.. :) :)

((...)).


Evženie Brambůrková
21. 05. 2022
Dát tip blacksabbath

Jistě, Ivi, každý dobrý skutek bude po zásluze potrestán. 


Maruško...příští rok se ti určo odmění


Děkuji, Markel.


To je jistota, Renato. Příroda si poradí lépe než já.


Markel
19. 05. 2022
Dát tip

*


bixley
19. 05. 2022
Dát tip

Evži, děláš správně, nech to na přírodě. :-)


Já mám, Jano, gingo. A je moc pěkné a už je mu 6 let.


To jsem celá já, Annie.


Jasně Čudlo. A taky takový brouk Pytlík.


8hanko, jahůdky máme lesní. Jen je nesmím přejet sekačkou.


Květoni, já jsem ten blbý sedlák s velkýma bramborama.


Jamardi, dům je starý určitě 100 let a některé ty stromy na tom budou stejně.


vesuvanka
18. 05. 2022
Dát tip

Moc pěkné, zaujalo mě pojmenování jabloní :-))), TIP. Mám také "svoje" stromy, keré jsem kdysi dávno zasadila, a to duby.


annnie
18. 05. 2022
Dát tip

Jsi žena činu a příroda tě odměňuje...


Čudla
18. 05. 2022
Dát tip vesuvanka

Ty jsi vlastně takový  Mičurin amatér. /*


8hanka
18. 05. 2022
Dát tip

máš môj hlboký obdiv, neviem si predstaviť mňa a pílu...rada som sekala sekerkou triesky, prežila som, hlavu som si netrafila, mám všetky prsty:)

máme len balkón a parapety na oknách, i tam sa dajú robiť divy:) Pravidelne sa  na parapete  nedarí ibišteku, vianočnej ruži, dokonca aloe, vždy odídu do večných lovíšť, na logii  levanduli, skalným ružiam, brečtanu...tie síce existujú, ale hovorím im - ani žiť ani umrieť...časti schnú, časti prežívajú...

jediné, čo odoláva mojej starostlivosti a charizme sú orchidey, občas im síce nechtiac pri rosení ulomím konár v rozpuku, ale ony hneď nahodia ďalší...

tento rok mám prvý raz zavesený kvetináč s jahodami, už sme zjedli 5 kúskov, sladučké boli, ďalšie kvitnú...neverím:)


Květoň Zahájský
18. 05. 2022
Dát tip vesuvanka

Já jsem podobný typ zahradníka. V podstatě sázím rostliny stejně, jako když sázím Sportku. Málokdy něco vyjde.


Jamardi
18. 05. 2022
Dát tip

Máte staré odrůdy, možná některou vzácnou. Někdo se o to zajímá a zachraňuje je, aby nezanikly.

Vybavená jsi, tak můžeš v zimě dobře řezat a prořezávat. :)


Děkuji, Nami 99.


Letos ale kvetly i všechny jehličnany, Lído. Ty jsem také zbavila suchých větví. Ale mou zásluhou to nebylo :-)))


Nami 99
18. 05. 2022
Dát tip

Moc hezké.


Alegna
17. 05. 2022
Dát tip

Příští rok budou všechny stromy v květu


Evženie Brambůrková
17. 05. 2022
Dát tip dievča z lesa

Babi by nejraději štrůdlák. Výborně pekla tažený štrůdl.


Je to paráda, Ireno. A včerejší déšť byl prostě úžasný.


Abakus, podle knih sadaří moje dcera a celkem úspěšně.


"můj strom" ... to znie ako základná odroda jablone ... a je to ten štrůdlák, či ... ?


Gora
17. 05. 2022
Dát tip

To je na přírodě nejhezčí, že nikdy nevíme, jak to letos dopadne:-).

 


Abakus
17. 05. 2022
Dát tip Aru

ja sa radím medzi nemehla, ale s  vynikajúcou knižnicou a množstvom odbornej literatúry v niekoľkých jazykoch. Milujem návody  typu - "konár A necháte tak ako je, konár B spíliť napoly, konár  C - odstrániť úplne". A ten strom rastie úplne ináč  ako na obrázku! A iba autor tuší čo je A, B, alebo C konár.


To mám radost, že je nás víc, takových šikovných. A prsty mám všechny.


Abakus
17. 05. 2022
Dát tip

u mňa sa darí najmä figovníku. Na jeseň som kupovala "odolné" stromy /náhrada za padlú čerešňu a chcíply orech/. Z tých "odolných" myslím, že možno bude niečo iba ak tak z jablone. Všetko ostatné napadlo niečo a  ako som sa pozerala, vždy je to iný druh. Ale dala som na to vynikajúci postrek - vlastnej výroby a kvasenia, použila som detstkú ostrekovaciu pištoľ  a uvidím.    


Kočkodan
17. 05. 2022
Dát tip Gora, 8hanka

U praneteře Ivana Vladimiroviče Mičurina mne ta určitá nevědeckost odpovědí trochu překvapuje. Překvapuje již méně, že jsi taktně pomlčela o jabloni sváru.

 

P. S. Maruško, promiň mi tu zvědavost – po používání pily teď píšeš svoje dílka kolika prsty?


Matka Příroda - od tety susedy som dostala pivonku...prvý rok nekvitla, druhý rok áno, aj tretí a potom nič...niekoľko rokov len listy, žiadny kvet...už minulý rok som ju chcela vykopať...pred mesiacom sa mi snívalo, že idem vykopať petunku a ona má puky! tak som ju nechala a čuduj sa svete- pred týždňom sa objavilo zopár púčikov, čakám, kedy rozkvitnú, už si nepamätám ani farbu


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru