Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 463 tisíc textů, miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Česko – co to je?
datum / id18.05.2022 / 531899Vytisknout |
autorkvaj
kategorieÚvahyDalší dílo autora
zobrazeno196x
počet tipů5
v oblíbených0x
Česko – co to je?

Mohyla Jana Žižky z Trocnova v místech jeho skonu u Přibyslavi.

Jistě jsou Češi i kosmopolitní, ale řekl bych, že většinou jsme vlastenci. Nebo nacionalisti? Malí čeští nacionalisti, co si myslí, že ti velcí kolem i daleko nám chtějí jen ubližovat, proto si musíme uhájit to svoje proti všem.

Není to ten pravý hrdý patriotismus, ani skutečný nacionalismus, expandující a nenávistný ke všemu cizímu, jako spíš taková naše domácí ufňukaná verze obojího. Každopádně je podle mnohých třeba chránit si naši identitu. Co to znamená, na to se názory různí, a jakými prostředky svou identitu uchovat, je ještě nejasnější. Hlavní je však přesvědčení, u vlastenců i nacionalistů, že nás mocné země chtějí uchvátit, zneužít a jako národ zničit.

Ne, že bychom v naší minulosti neměli předobrazy poroby národa vnějšími silami, které podobné obavy legitimizují. A právě oněch „legitimních obav“ využívají rozliční ochránci národa a jeho identity, aby na každý pokus nebo jen náznak prolomit český provincialismus přišili podobenství z historie, které má dokazovat, že nás to zotročí a uvrhne opět do totality. Naposledy jsem podobné „strachy“ četl v textu týkajícího se jakéhosi návrhu, jak federalizovat Evropskou unii. Pokud by se něco takového realizovalo, ovládne prý EU duo Německo a Francie a my je budeme muset zase jen poslouchat cizí vůli.

Socha Karla Havlíčka Borovského v rodné Borové,
nyní Havlíčkova Borová, (totožná socha se nachází v řadě míst,
včetně Chicaga v USA)

Z čeho tyto představy pramení? Snad z podvědomého komplexu vlastní malosti a bezvýznamnosti, který lze překonat jenom tím, že budeme samostatní a nezávislí?  O záchranu českého národa a jeho identity usilovali již obrozenci, kteří viděli cestu z područí rakouské monarchie ve vzkříšení a rozvoji českého jazyka, v probuzení národního vědomí prostřednictvím poznání naší slavné historie. Však si vzpomeňme na báseň „Dosti nás“ od Svatopluka Čecha: „Jsme slabí, malí — Dosti těchto řečí! / Jen kdo tak zoufá, sláb a malý jest.“ 

To je jistě pravda, ale v čem ale básník spatřoval, že se staneme velkými? Že zdrtíme celý svět jako slepý vůdce Žižka, jakkoli nebyla pravda, že něco podobného dokázal? Že se staneme vojskem netušených sil? Kromě toho, že jsou to poněkud militantní představy, zdá se jasné, že vojensky se zřejmě neprosadíme a že se před Táborem či Prahou neskloní věčný Řím, ale ani Moskva, Peking, Brusel, Washington nebo jiná metropole světové mocnosti či politického uskupení.

Ruku v ruce s komplexem malosti však u nás často paradoxně kráčí představa, že jsme „pupkem světa“. Proto se divíme, nebo rovnou posmíváme Američanům z obou Amerik, Australanům, Asiatům či Afričanům, že mnozí z nich nevědí, kde se nachází Česká republika a někteří ani to, že nějaké Česko vůbec existuje. Proč by ale o nás měli vlastně vědět?

Podívejme se na problém z hlediska třeba farmáře z Texasu. Potřebuje k životu a práci vědět, že existuje ČR a kde leží? Ani při širokých podnikatelských aktivitách a bohatém společenském a kulturním životě nemusí na Česko za celý dlouhý život narazit. Necvičí-li tedy v Sokole v Corpus Christi, není-li hokejovým fanouškem a nekupuje-li semtex k odstřelu skal na svých pozemcích. Ale i tak vystačí s informací, že Česko existuje, ale kde leží, už mu může být fuk. Texaský farmář může dokonce osobně znát i několik Čechů a nemusí tušit, že pocházejí z Česka. 

Jde totiž o to, co nabízíme světu, aby lidé z různých končin zařadili zprávy o Česku mezi potřebné a nikoli mezi zbytné. Už Milan Kundera říkal, budu-li parafrázovat, že snahy našich buditelů o obrození českého národa měly smysl jen tehdy, pokud národ nabídne světu dostatek vynikajících osobností a produktů (nejen materiálních), pro něž světu bude stát za to nás vzít na vědomí. V opačném případě se nám prý mohlo žít mnohem snáze bez vlastní identity jako součást velkého německého národa. 

Zatím to však vypadá tak, že jsme si svou identitu sice vydobyli a udrželi, ale valné části světa je to jedno a my sami příliš nevíme, jak s ní naložit „smysluplně“, abych použil oblíbený výraz Václava Havla, který se v nové době nejvíc zasloužil o rozšíření povědomí o Česku ve světě. A teď si vybavme, kdo a jak nás v různých oblastech reprezentuje ve světě nyní, či v nedávné minulosti reprezentoval. Lze se tedy divit, že když se ve světě řekne Česko, zeptá se dotázaný – co to je?

Na závěr ještě připomínám báseň Svatopluka Čecha „Dosti nás“ ze sbírky „Jitřní písně.

Jsme slabí, malí — Dosti těchto řečí!

Jen kdo tak zoufá, sláb a malý jest.

Oč byla Hellas, byla Roma větší,

než skrání nesmrtnou se dotkla hvězd?

 

Jak směšné byly našich předků cepy,

když celý svět se zdvihl proti nim,

a hle! svět celý zdrtil vůdce slepý

a Táboru se klonil věčný Řím.

 

Jen v srdce zápal, chrabrost bohatýrů

a budem vojsko netušených sil!

Sláb jenom ten, kdo ztratil v sebe víru,

a malým ten, kdo zná jen malý cíl.

 

https://kvaj.blogspot.com




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

22.05.2022 14:51:011 tipů dát kritice tipblacksabbath

Česko – co to je?....MY!

20.05.2022 20:19:59dát kritice tipK3

Oni nás berou vážně, ale přesně tak jak se sami prezentujem. Jestliže tady zaznívá poraženecké fňukání, tak to asi není jenom tady, ale všeobecně určité procento z nás, tak  jak nás tedy mají potom brát?

20.05.2022 17:47:46dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Asi si dovedu představit hprší živoření.

20.05.2022 15:47:09dát kritice tipAru

ano, podceňují :D

klíčové historické momenty nás zformovaly, tam kde jsme teď a to se nám stalo prokletím, musela by proběhnout pečlivá a hluboká reforma s diskuzí, k tomu ale nikdy nedojde, tudíž není žádná naděje, bylo by lepší, kdybychom nikdy neexistovali, než tohle živoření v úpadku.

20.05.2022 14:10:31dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Já v tom sice tak jasno nemám jako ty, ale vcelku tvůj pohled chápu. Zdá se mi ale, že se mnozí naši lidé dost podceňují.

20.05.2022 13:17:58dát kritice tipAru

jistě že to smysl nemělo, naopak němčina, i kdybychom zůstali samostatní, jako třeba Rakousko by nám otevřela cestu do německého prostoru v Evropě. vedení státu prakticky dědičně trpí neschopnost širšího vidění, neschopnost vést politiku na evropské úrovni, neschopnost plánovat věci v delším horizontu, to všechno už bylo přítomné v té nesmyslné vzpouře za Bílé hory, kdy se Češi postavili proti králi, kterého si před tím sami zvolili. tomuto státu by prospělo, kdyby ho řídil někdo jiný, např. Vídeň

20.05.2022 12:51:55dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

V tom smyslu, jak píšeš o češtině a naší identitě, se vyjadřoval kdysi právě Milan Kundera. Teď jde o to, jestli úsilí obrozenců mělo smysl. Když se tak dneska dívám kolem sebe, nevidím nic moc, proč by nás svět, nebo jen EU měly brát vážně.

20.05.2022 12:40:16dát kritice tipAru

Loki, bez českých obrozenců bychom už dávno mluvili všichni německy (čeština byla skoro mrtvá a ve městech jí nemluvil nikdo) a byli nejspíše jedním ze spolkových států Německa, tam vidím kořen české provinčnosti, jednak touha mluvit jazykem, kterým mluví hrstka lidí, skoro nikdo mu nerozumí a ve světě nic neznamená, ostatně běžný Čech nerozumí ani sousednímu Polákovi a potom touhu mít samostatný stát z doby, kdy naprosto legitimní a rozumné bylo zůstat s Rakouskem a v rámci tohoto už menšího uspořádání by Češi měli větší vliv (bez Maďarska). Češi opakovaně ukazují provinčnost a neschopnost širšího rozhledu a nedávání si věcí do souvislostí a upřednostňování krátkodobých cílů, které opakovaně vedli ke katastrofám a neschopnost mít jakoukoli vlastní politiku, tento stát když si to tak vezmeš vzkvétal spíše, když neměl svoji vládu, především za Rakouska :D

ostatně už Bílá hora ukazuje že Čechům tradičně chybí širší rozhled a nejsou schopni vést politiku mimo tuto zakletou kotlinu, přes kterou neviděli tehdy a nevidí dodnes a že jsme a budeme pro státy, které o něčem rozhodují jenom partou nesvéprávných blbců neschopných rozhodovat ani o svých životech ;)

co se týče jazyků, jsme v tom statisticky průměrně dobře v EU, můžeš si to najít, jsou na to tabulky. do budoucna si myslím, že kultura i jazyk zmizí u těch menších států, kteří trpí malostí a provinčností, což je případ Česka, jakmile už nebude čeština existovat a ona jistě zanikne, není důvod ji mluvit, pak vzdělanější lidé a ti co chtějí něco dokázat tady nikdo už nezadrží a tím tato krajina dostane zcela koloniální podobu zapomenuté provincie, která vůbec nikoho nezajímá. střed Evropy je už nyní pevně zakotven v Belgii, která zcela těží z toho, že v Bruselu je sídlo NATO a další instituce EU.

20.05.2022 12:02:19dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

A copak konstruktivního a originálního jsi svou kritikou přinesl ty. Vlastně se jen přihříváš na názorech (tebou interpretovanými) Chomského a Mearsheimera. Kde je řečeno, že právě tihle dva mají pravdu a ten správný pohled? Pokud Mearsheimer dává ruskou brutální agresi vůči Ukrajině za vinu západní koalici, pak o názorech toho pána nemám valné mínění. Příznačné pro tebe je, že se snažíš líčit svět a kritizovat můj text jakoby očima tohoto filosofa a tohoto politologa. Z vlastní hlavy jsi přidal jen málo, a to, co jsi z ní přece vyronil, nestojí za nic.

Každopádně ti děkuji za tvůj příspevěk, jak ses pěkně odkopal.

20.05.2022 11:46:20dát kritice tipUtgard-Loki

Plně souhlasím se Safiánem, přesně v duchu Mearsheimerovy analýzy o západních sebeklamech, kterou autor evidentně nezná.  Obecně je kardinální problém velké části českých intelektuálů buď neznalost cizích jazyků, nebo přehlížení stanovisek ostatních kultur a jejich pohledu na svět (proto také existuje válka s Ukrajinou, kterou Mearsheimer dává za vinu Západní koalici, a nikoliv Rusku). Na autorovi je pohříchu vidět, že nejvíce na světě miluje obranost vlastních slovních ekvilibristik, a nechává se atakami narcistního exhibicionismu strhnout natolik, že se stává obětí stejných nepřátel, kterým podlehli i talentovanější a vzdělanější komentátoři - totiž tendenční povrchnosti a plytkosti. Závěrečná adorace Václava Havla (kterého Noam Chomsky podrobil oprávněné kritice, a jeho projev v kongresu přirovnal ke "kázání v nedělní škole") a který byl pravděpodobně jen naivní loutkou, jež dobře posloužila zahraničním zájmovým skupinám při rozkrádání majetku československého státu, tento dojem jen potvrzuje, neboť autorovy úvahy nic kromě okázalé (sebe/tebe)kritiky a prázdné nacionalizující rétoriky neobsahuje žádné konstruktivní ani originální sdělení. 

Ne, kvaji, novým Karlem Čapkem rozhodně nejsi, a vzhledem ke svému pokročilému věku už zřejmě ani nebudeš. Tak snad v některém z příštích životů - pokud na ně chceme věřit. 

20.05.2022 11:30:57dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Minulý režim těžil z pověsti Československa první republiky, kdy jsme měli mimo jiné v čele státu státníka světové úrovně TGM a byli jsme jednou z průmyslově nejvyspělejších zemí světa (což zese vycházelo z toho, že předtím jsme byli průmyslově nejvyspělejší částí rakouské monarchie). Pak tomu komunisti dávali čtyřicet let na frak a po sametové revoluci se nepodařilo dostat Česko na někdejší úroveň.

Jinak s tebou v podstatě souhlasím.

20.05.2022 11:12:43dát kritice tipAru

samotná poloha Česko předurčuje k tomu, aby bylo kosmpolitní, zároveň velikost státu jej limituje v tom, že nikdy to nebude velmocenský stát, (ostatně neschopnost se postavit za stát, který politici spravovali ukazovali opakovaně ať už v minulosti, nebo v současnosti). to že jsme jen provinčním odbytišťem pro tovary osatních mimo centrum dění, jsme si zařídili my sami nasměrovano politikou posledních desetiletí, tudíž česká malost je zcela namístě, ani v Evropě už nic neznamenáme. je zajímavé, že pokud má někdo ještě pojem o tomto zapomenutém kraji, tak ještě jako o Československu, není to zajímavé, že za minulého režimu měl tento stát zvučnější jméno?

19.05.2022 19:50:51dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Co je naivní?

19.05.2022 19:50:14dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Díky, Přemku, i za Karla.

19.05.2022 19:11:481 tipů dát kritice tipSafián

Naivita je hezká věc. Ale nesmí se to přehánět.

19.05.2022 17:43:051 tipů dát kritice tiplastgasp

Jaroslav budiž chválen. Chlapi K3 a kvaj, klepli jste na správnou hlavičku. Ta myšlenka cítit tu hrdost nejdříve v sobě a být tím, kdo si klade velké cíle, rodí i naše postavení. Cituji: sláb jenom ten, kdo ztratil v sebe víru. 

19.05.2022 11:08:33dát kritice tipkvaj
redaktor prózy

Děkuji, Karle. Já jsem ten text psal z toho hlediska, že pro svět jsme spíš nezajímaví, než aby nám chtěl z principu ubližovat a že záleží jen na nás, jaký hlas budeme mít třeba v EU, ať už té současné, nebo federalizované. A to, že záleží jen a jen na nás, vlastně koresponduje s tvým přesvědčením, že člověk musí začít u sebe.

18.05.2022 22:02:531 tipů dát kritice tipK3

Nejdřív jsem se přikláněl spíš k fejetonu, ale ne, je to úvaha a dobrá úvaha. Václsv Havel je bohužel po smrti a Prazroj s Budvarem na všechno nestačí. Nakonec si je přivlastňuje kde kdo.

Úvaha opravdu nutí položit si otázku z názvu, a přidat další: a co jsem já? Jak bychom se opravdu zachovali, kdyby Rusové vtrhli i k nám? Nejsem si jist. Vím jen že něco v nás je a že bysme byli schopni to ze sebe ještě vydolovat. A možná bychom se divili. Já se nad tím zamýšlím dost často a jsem přesvědčen, že aby byl jeden hrdý na ostatní, musí začít u sebe. T.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2022, provozuje Dobrý spolek, pravidla Pickup lines Letní dětský tábor