Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - MISTRAL

22. 05. 2022
22
35
626
Autor
blacksabbath

L.P. 19**..... jsem maturovala na klasickém gymnásiu.

Čeština a ruština byly povinné.

Další dva předměty jsme si mohli volit.

Matematika, fyzika ani chemie u mne nepřicházely v úvahu. Natož třeba takový tělocvik, nedejbože latina! Zbýval dějepis a zeměpis.

Ono se toho za týden moc zvládnout nedalo. Co jeden neměl v hlavě - stěží chytal.

V dějepise spousta letopočtů. Čeština se na mě také dost křenila. Rusky jsem mlela pantem obstojně,. Svobodnoje vremja, Maja rodina a třeba taková Pragulka pa Prage nebo Sport v žižni čelavěka - to by bylo z nebe seslání. Ale ti peredvižnici a burlaci aaa....vše bylo nutno projet.

A tak se stalo, že o "svaťáku" jsem trošku vypustila zeměpis. Byl to můj oblíbený předmět. Byla jsem si v něm docelal jistá.

Načančaná, v novém maturitním kostýmku jsem předstoupila před komisi a vytáhla jsem si otázku ze "zemáku".  A co myslíte, že bylo na tom papírku?

Větry!

Krve by se ve mě nedořezal. Tohle že bylo v otázkách? To jsem snad přehlédla! Vítr se mi do hlavy nenapytloval.

Usedla jsem na potítko a lovila v paměti.

Větry jsou rychlé proudy vzduchu, které se pohybují vodorovně. Mohou být lehké a stěží viditelné, ale mohou být silné natolik, že ničí všechno co jim stojí v cestě.

Tečka, punktum.

Nadepsala jsem si "druhy větrů"....a šmytec.

Kousala jsem do konce tužky a vzpomínala, šátrala v paměti, prosila šuplíčky, aby se otevřely. A nic!

K potítku přistoupila p. profesorka.

"Tak co? V pořádku?"

Zoufale jsem k ní obrátila svůj zbledlý obličej.

Na papíru byly napsané tři větry.

Tornádo, Bříza, Fén.....

Paní profesorka se mi snažila pomoci:

"Vzpomeň si. Zpívá o tom Karel Gott." ( https://www.youtube.com/…x=1 )

A co myslíte, že ze mě vypadlo. No? ( https://www.youtube.com/…t=0 )

 


35 názorů

:-))))) pozdě, ale přeci:-)))) hezký podvečer


64T.B.S.
07. 07. 2022
Dát tip

Až teď mi to došlo- moc hezký pa


jojo - tak bylo :-)))))


:-) díky


blacksabbath
02. 07. 2022
Dát tip Gora

žebytobylzákonschválnosti?????..já si - na druhou maturu - připravila rozbor Kundery....podotýkám, že to bylo za totálu....vylítla jsem a musela opakovat:-)))))jojojo....:-)))))))


Zeanddrich E.
02. 07. 2022
Dát tip blacksabbath

(o něco později jsem ale pochopil, že to bylo přesně dle vesmírného Zákona o tzv. kanálech podobnosti.. :) :) )


Zeanddrich E.
02. 07. 2022
Dát tip blacksabbath

.. :).

Mně se stalo při prvé m.atuře na gymplu (bo jsem o dva roky později skládal obdobnou zkoušku ještě i na jiné škole :) ), že jsem si v Počtech vytáhl otázku -jednu ze tří! - ke kterým jsem se při svaťáku jaksi nedostal :) (a přitom otázku, kterou jsem si snad přál nejvíce -a sice Binomické rovnice" - si vytáhla spolužačka těsně přede mnou - spolužačka se jménem Binková Lenka..! :) ).


děkuji za nakouknutí....hezký víkend


děkuji za nakouknutí....hezký víkend


no vidíš Renato....teď už vím, proč jsem nedostala za jedna:-)))))....díky


bixley
27. 06. 2022
Dát tip

Bezva příhoda, blacki! Jen maja rodina je o vlasti, maja semja o rodině. :-))


Phil. .... děkuji za přečtení...měj klidný den!


Alegno, Juliáne děkuji za nakouknutí

Artefakte......tobě i za korekci....četl jsi pozorně a našel co jiní ne:-)))

Všem přeji pohodový den!


K3
22. 05. 2022
Dát tip

No jo, kdybych to byl bejval věděl, tak bych tam byl:).


blacksabbath
22. 05. 2022
Dát tip vesuvanka

Jani....mě chemie taky bavila, ale jistá jsem si v ní natolik nebyla - bych si jí zvolila....jojo...platil zakon schválnosti....Ve svazáckých košilích??? Tyjo......já moc nových věcí neměla, tak jsem byla ráda, že jsem na maturu dostala:-))) Děkuji za tvé podělení se o tvé vzpomínky. Hezký nedělní večer!!!!!


K3....děkuji za komentář...měl´s mi napovědět tehdá:-))))


vesuvanka
22. 05. 2022
Dát tip Gora

Ivi, moc pěkně jsi to napsala :-))), TIP. Do Tvé situace jsem se vžila a zároveň si připomněla maturitu na tehdejší jednáctiletce, to bylo v roce 1963. Povinné maturitní předměty byly: čeština, matematika, ruština, a volitelný jeden. U mě zvítězila jednoznačně chemie, kde mě žádná otázka nemohla zaskočit a nezaskočila. Zato čeština... poslední dvě otázky (současní čeští a slovenští spisovatelé) jsem se naučila jen tak z rychlíku. Protože mě nebavily, odkládala jsem je až na konec. Samozřejmě jsem si vytáhla současné české spisovatele a na potítku mně naskakovali slovenští... Zachránila mě maturitní písemka. My jsme museli maturovat ve svazáckých košilích.


K3
22. 05. 2022
Dát tip

Pasát:). Podala jsi to hezky úsměvně.


blacksabbath
22. 05. 2022
Dát tip dievča z lesa

Jarmilo, 8hanko, dievča....děkuji za návštěvu a komentáře-podělení se o vaše zažítky:-))))

Přeji pohodový zbytek neděle!


keď sa šuplíčky neotvárajú, nastáva bezveterný okamih ... dramatické a vtipné rozprávanie***


8hanka
22. 05. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

ach, aké blízke...vrátila si ma o pekný kus nazad:) I ja som maturovala z dejepisu, zemepisu ruštiny a ...slovenčiny...matematiku som fakt nemusela...zo zemepisu nám zmenil riaditeľ  otázky, boli sme všetky ako vyorané myši...nezabudnem, ako som naspodu dotrhanej  mapy hľadala kúsky Austrálie, no nevyčítala som nič, čo by pomohlo...už nikdy som toľko ráz neopakovala vety o chove oviec, premnožení králikov  a  množstve kengúr...keďže komisia vedela, čo sa stalo, všetci jej členovia našepkávali, resp. položili otázku tak, aby v nej zároveň bola  aj odpoveď...s odstupom rokov  si hovorím - k čomu boli samé jednotky? Napísala si to skvelo, ale u teba nič prekvapujúce, prajem fajn nedeľu

 

 

 


Jamardi
22. 05. 2022
Dát tip

No jo, karneval je taky slušný fičák :)

Mně se stalo, že jsem nic nevěděla o ruském divadle. Ale to bylo proto, že jsem to nikdy neuměla a pak jen měla nahozeno horkou jehlou. Vzpomněla jsem si jen, že je v Moskvě Balšoj těatr, umělci jsou vynikající a že existuje Maja Plisecká. Moje štěstí bylo, že jsem napsala písemnou část dobře.


Aru
22. 05. 2022
Dát tip blacksabbath

zeptám se, až vítr zafouká :))


blacksabbath
22. 05. 2022
Dát tip Gora, annnie

Jasná zpráva Nani:-)))

annnie....díky za úsměvy

Lami....jojo ty-ty-ty větry:-))))

supí....přiválo za tři....vylepšila jsem to druhou otázkou z ČSSR:-)))))

Abakus...to mě těší

Irčo....s odstupem času je to zábavné, ale tenkrát mě mrazilo:-))))

Aru...co na to Henry Faust věru nevím....zeptáš se ho ty???...:-)))))))

F.M.R.C. ..... ráda potěším:-)))

Milane, dík za návštěvu

Všem přeji pohodovou neděli!!!


Aru
22. 05. 2022
Dát tip

pousty letopočtů, už tehdy se postovalo? :D

no jo, škola, jenom tam můžou probírat takový nesmysly, co s větrem? chytit se nedá :))

a co na to Henry Faust? ;D


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

Trefně k tématu a zábavně podané, Ivi...


Abakus
22. 05. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

pobavilo


supizmus
22. 05. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

A jaká známka přivála od komise? Lehký úlevný vánek nebo prudká bouře? Jinak moc hezky napsané!


Lami
22. 05. 2022
Dát tip

Ano, ano, ty větry.Ošemetné téma.


annnie
22. 05. 2022
Dát tip

:) :) :)


Lili.
22. 05. 2022
Dát tip

Tomu říkám počtení. To srdce potěší. Dávám tip. 


Nami 99
22. 05. 2022
Dát tip

Moc hezké. 

Přeci Mistrál.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru