Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Výdejní okénko

22. 05. 2022
23
27
704
Autor
Gora

TD - citát z Goethova Fausta:

Ach, s právy filosofii
a medicínu jsem studoval
a také theologií
já pohříchu se prokousal -
a teď tu blázen stojím, žel
a ani za mák jsem nezmoudřel.

MIMO SOUTĚŽ

 

Nezamknul výdejní okénko okamžitě, ačkoli už nejspíš nikdo s receptem v ruce dnes ráno nezazvoní.

Díval se, jak zvolna zhasínají lampy a poslední jeho pacientka, mladá žena kráčí přes silnici, nasedá, poněkud neobratně, dovnitř. Jak také jinak ve vysokém stupni těhotenství. Partner starostlivě přidržel dveře, a jen v tom malém gestu vycítil magistr obavy, které jím jako pozorovatelem pohnuly, obavy onoho muže o zdraví manželky a jejich  nenarozeného dítěte, a o malou chvíli později se auto zaparkované mezi dvěma mohutnými kaštany rozjelo k domovu.

Všechno měli viditelně teprve před sebou. Jemu zbyly útržky dávných vzpomínek...

Magistr se mimoděk usmíval. Náladu mu nezkazila ani pozvánka na mimořádně svolanou schůzi výboru Strany, na niž mu v jeho lékárenské kanceláři padl zrak. Tušil, že podpis pod archem, nazvaným Několik vět nezůstane bez povšimnutí. Jak rád by si byl nyní jist, že udělal dobře, stejně jako když četl apel pro všechny slušné lidi v této zemi. Bytostně toužil po tom, aby se i on zase mohl cítit jako slušný člověk, a proto podepsal.

Možná že je dnešní noční jeho poslední za tárou, možná že již za pár hodin skončí  tři desítky let trvající úspěšná kariéra vedoucího okresního lékárníka. Problémy kvůli jeho kroku pocítí i manželka. Ve funkci okresní prokurátorky, kvůli níž oddalovala vlastní těhotenství do nejzazšího biologického momentu, nejspíš neobstojí.

Do konce noční pohotovosti zbývalo půl hodiny. Sklidil moždíř a pár drog, z nichž v noci připravoval masti. Omyl svůj hrnek od zeleného čaje. Pokladnu může uzavřít až minutu před sedmou.

Vzal polštářek z pohovky a hodil jej do kouta. Hledal potřebnou stabilitu, avšak bylo znát, že ne poprvé. Za chvíli již měl ruce zkřížené na měkké podložce a mezi nimi naprosto pevně umístěnou hlavu. Pomaličku zvedal nohy do svíce. Napodruhé se podařilo...

Když zklidnil dýchání, zavřel oči. A zase se ocitnul v místnosti s roletovým šerosvitem, kde tehdy přede dvěma roky pevně rozkročen jako nějaký vojevůdce stál doktor Nojdorfl a přesvědčoval s pravítkem v ruce účastníky školení civilní obrany o důležitosti strategického postupu při napadení jadernou zbraní. Školometský, směšný, neskonale nudný a nezdolně přesvědčený o své pravdě.

Přišel tam tehdy po noční v lékárně později a usednul hned zkraje vedle dívky z Červeného kříže. Pod stolem louskala nějaké básničky a o přestávce vytáhla z kabelky knihu o józe.

Po školení ji pozval na kávu. Dala si zelený čaj. Popíjela jej s delikátně zdviženým malíčkem, tichým, klidným hlasem vyprávěla o staré čínské poezii a on odcházel domů s knihou jógy v podpaží.

 

Zhoupnul se zpět na nohy. Bylo za pět sedm. Polštář ze země sebral v poslední chvíli. Na chodbě zarachotil plechový kýbl a smeták.

„Ahoj, tati,“ pozdravila ho Danka. Uvazovala si puntíkatou zástěru, kterou měla na malé soudkovité postavě skoro k patám, a nandávala šátek.

„Ahoj, holčičko,“ dal jí polibek na čelo. Podívaly se na něj manželčiny oči.

„Všechno v pořádku, co maminka, už šla do práce?“ povytáhnul jí šátek výš.

„Oběd máš v ledničce, tati.“

„Tak pečlivě uklízej, Danuško. Jdu domů, po noční se musím vyspat, večer mám nějakou schůzi.“

Odcházel vyprovázen máváním z výdejního okénka a úsměvem charakteristickým pro děti s Downovým syndromem. Jeho dcera umí vracet náklonnost všem, kdo jsou k ní dobří. Přesto o ni, o její budoucnost má strach. Odjakživa mu od něj nejlépe pomáhá fyzická námaha.

Co nejpevněji zavázal tkaničky svých tenisek a před lékárnou se rozeběhnul. Domů to má přesně tři kilometry.


27 názorů

Gora
27. 06. 2022
Dát tip

Díky ti, Renato...


bixley
27. 06. 2022
Dát tip

Oproti citátu Tvůj hrdina zmoudřel. Perfektně jsi vystihla směr jeho uvažování i manželčin kariérismus. Na malé ploše velká myšlenka.


Gora
24. 06. 2022
Dát tip

Děkuju Janino. Snad by se dalo v oříběhu pokračovat, mě to zatím vůbec nenapadlo... a děkuji za podnět.


Janina6
24. 06. 2022
Dát tip

Doháním staré dluhy... tak jsem teprve teď přelouskala tenhle text. Pak jsem si šla uvařit kafe a cestou jsem o té povídce přemýšlela. Připomněla mi takové rozcestí, bod, z kterého vede několik cest a pěšin – do minulosti i do budoucnosti. Pozoruhodný zlomek času a zlomek příběhu. Chtěla bych s těmi postavami jít dál a vidět, kam povedou ty cesty. Zajímají mě. Taky přemýšlím o hrdinství, jak je „snadné“ něco riskovat, je-li člověk sám, a jak je všechno složitější a obtížnější, když na něm závisí další lidi, rodina. Dobře „otevřený“ příběh...


Gora
24. 05. 2022
Dát tip

Díky, Markel...


Markel
24. 05. 2022
Dát tip

líbilo, asi to chudák schytal *


Gora
23. 05. 2022
Dát tip

Přemku, moc děkuju.


lastgasp
23. 05. 2022
Dát tip

Báječná projekce osudového rozhodnutí být čestným člověkem a nezklamat. Skutečně by to mělo být hodnoceno v pravidlech. 


Gora
23. 05. 2022
Dát tip

Evo, díky!


zvedavec
23. 05. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

jeden rébus života vyriešiš, druhý príde


Gora
23. 05. 2022
Dát tip

Květoni, tvá slova jsou potěšující, vážím si tvých názorů. Díky.


Ty tvoje výstřižky ze života jsou skvělé. 


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

Karle, potěšils, děkuju...


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

Jani, díky!


K3
22. 05. 2022
Dát tip

Tomuto dojemnému příběhu mohu dát tip hned.


vesuvanka
22. 05. 2022
Dát tip

Irenko, moc pěkně napsané, TIP


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

dievča, vďaka!


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

Hanko, děkuju... 


pekne napísané***


8hanka
22. 05. 2022
Dát tip

tá doba bola neskutočne zdeformovaná, škoda, že i teraz nie je všetko "rovné"...vrátiť  to minulé  by som však nechcela...

ďalší príbeh zo života, ktorý zaujal...premýšľam, aká bola jeho žena, či by tiež podpísala,  ako prokurátorka asi nemohla  rozhodovať podľa svojho svedomia...


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

Díky, Ivi a díky, Jarmilo... posílám oběma, Písmák nějak stávkuje...


Jamardi
22. 05. 2022
Dát tip

Nikdo nemá patent na rozum...


Kdyby se dalo hlasovat, byla bych pro, aby to u TD neplatilo!!!!!!


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

Protože jsem jednou z pořadatelek. 

I tak, Ivi, moc děkuju. 


Parádně napsaný myšlenkový proud.....proč nemůže být soutěžní????Chj.....


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

Díky, Abakus...


Abakus
22. 05. 2022
Dát tip Gora

mám slabosť pre deti, ale aj dospelých s  Dawnovým syndrómom. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru