Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Omyl Jana Ámose Komenského

22. 05. 2022
8
15
392
Autor
K3

Vkládám mimo soutěž, protože to zde již bylo.

 

S poctivostí nejdál dojdeš, radili mi mnozí kibicové svým oblíbeným rčením.

To jsem se nachodil. A neustále chodím. Zatím jsem se moc daleko nedostal. Jak to asi dělali ti, jež mi tak vehementně radili, že ačkoli stáli na místě, došli mnohem dál?

Často mi říkali, nebuď příliš zvědavý a nestrkej nos do čeho nemáš. Nevím proč bych neměl, když se mně jejich smysluplné řeči týkaly. Zvědavější jsem byl ještě víc.

Šeptali také, že se šelmou je lepší být zadobře, než se od ní nechat sežrat. Já s ní určitě zadobře nebyl a přesto jsem se sežrat nenechal.

Učili mě i elegantnímu chování. Nikoho neurazit a přitom vítězit. Stoupat výš a výš po příčkách společenského žebříčku, až na samý vrchol.

Množstvím podobných dokonalých pouček a žvástů ze mě naivně chtěli vytvořit člověka, vhodného do systému.

Jo jo, spousta lidí by chtěla řídit můj život, jenže šofér může být jen jeden.

 

Včera jsem chodil po duze. Bylo tam krásně, barevně. Proplétal jsem se jejími jednotlivými fragmenty a postupoval od obzoru k obzoru. Všechno mi připadalo snadnější a pohodlnější. Měl jsem dost času dívat se na svět pod sebou. Viděl jsem rozdíly, nepravosti a lži. Pokrytectví a malost. Slyšel bojové písně vítězů a ještě víc nářků poražených.

Mohl bych v tom snu zůstat navěky. Ale nabyl jsem přesvědčení, že se musím vrátit tam kam patřím a ze všeho se pořádně vykřičet.

Vůbec jsem se nerozmýšlel a sjel rychle zpátky na zem. Málem mi to vyrazilo dech. Trochu jsem zakolísal a chvíli mi trvalo, než jsem pevně zakotvil. Potom už jsem zůstal stát jako skála, a od té doby se mnou nikdo nehne.

 

Teď, když tu sedím vedle tebe, milý Jene, v údolí Tiché orlice, vlevo labyrint a vpravo jeskyně kde jsi se skrýval, pověz mi:

Je tohle všechno ta moudrost, kterou jsi měl na mysli?

Víš, celý život se snažím dohnat co jsem zmeškal, ale to nejdůležitější mi škola nedala. To jsem našel sám. Moudrým se buď narodíš, nebo se jím staneš, až když si uvědomíš význam toho slova.

 

Kdesi v dálce hrají Moody Blues a zní poklidný hlas Neila Younga.


15 názorů

K3
22. 07. 2022
Dát tip

Norberte, díky za komentář i čtení.


Na dobrej ceste stať sa socialistom. Ja som:)


K3
07. 07. 2022
Dát tip

64T.B.S., děkuju, i mně se líbí nejvíc:).


64T.B.S.
07. 07. 2022
Dát tip

Komentáře k příslovím jsou vtipné a pravdivé, ale krásná je pasáž "Včera jsem chodil po duze...


K3
27. 06. 2022
Dát tip

Renato, děkuju. Já si to také myslím.


bixley
27. 06. 2022
Dát tip

Karle, dosud jsem nečetla, ale pro mě moc krásné zamyšlení. K moudrosti člověk musí dospět...


K3
24. 05. 2022
Dát tip

blacksabbath, ivi, děkuju.


"Včera jsem chodil po duze. Bylo tam krásně, barevně......nabyl jsem přesvědčení, že se musím vrátit tam kam patřím a ze všeho se pořádně vykřičet."...*/***


K3
23. 05. 2022
Dát tip

Manželka byla zaměstnaná v Brandýse nad Orlicí kde Komenský napsal Labyrint. Tam, v údolí Orlice jsem na manželku občas čekal.  Je tam osázený labyrint a naproti přes park jeskyně a památník... Máš pravdu, když svítí slunce, je tam opravdu hezky jako v Ráji. Děkuji za čtení.


Alegna
23. 05. 2022
Dát tip

Že by první část byla Labyrint světa a druhá Ráj srdce :-), ráda jsem četla.


K3
23. 05. 2022
Dát tip

Já jsem si hrál, Prométhee. Jinak dík.


Když už poučovat učitele národů, tak prosím hravě! ;-)


K3
23. 05. 2022
Dát tip

Goro, Biskupe, dík za čtení.


Za Neila tip. ;-)


Gora
22. 05. 2022
Dát tip

První odstavec mi připadá /se všemi těmi všemi příslovími/ ne tak zajímavý jako druhý a třetí, ale i tak tip...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru