Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

úslovce

14. 06. 2022
25
32
705
Autor
Danny

Při svém bádání jsem vynalezl nový slovní druh: úslovce. Zatímco jiné slovní druhy mají ve větě nějaký význam, úslovce žádný význam nemá a jen tam prostě je. Sám jsem takovým úslovcem z masa a kostí, i když to nemusí být poznat. Hodně píšu, ale ne plánovitě. Podařilo se mi přitáhnout pozornost hledačů záhad, kteří určitě chtějí vědět, co je to takový cíbos či rozhýl, kdo je jánovakáčkaňan a kdo jarninim. Ale pokud tato slova kdy nějaký význam měla, tak se vázal pouze na zachycení mojí nálady při jejich vzniku, kterážto nálada uplynula jak voda. No - jakmile tito tetravští půovani přijdou ke mně, budu se ve své komůrce pouze dusit smíchem a nějaká ta úslovce si jistě budu mumlat pod fousy.


32 názorů

Zeanddrich E.
před 4 měsíci
Dát tip

 

(( ...)).

Neměli bychom také, Dane, zapomínat, že slovo je tvůrčí čin - a že tvořit nová slova může být tedy dost velkou zodpovědností (ovšem zde jsi uvedl slova (zatím) vlastně bez obsahu, takže necítím z toho nějaké moc nebezpečí...).


Evženie Brambůrková
před 7 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Každá rodina má svá slova, pokud s tím nelezeme na veřejnost, je to v pohodě. A úsměvné.

Pokud ale takové zkomoleniny používá někdo na veřejnosti, je to ostuda, že neumí používat vlastní jazyk.


234
před 7 měsíci
Dát tip

Nepracujeme v PČR? Tam se tak mluví zcela běžně.


Jinys
před 7 měsíci
Dát tip

Po pravdě,
"úslovce" spatřuji kolem sebe, ve veřejném prostoru, častěji než bych chtěl.
A to, že autor si není vědom, že "úslovce", mrtvoly slov bez ducha a obsahu, používá, činí věc ještě horší...
:-(
Proto v kumštu, snad netřeba.

P.S.
Jo, Čapka jsem četl, ale to je jiná písnička.


Povedená miniatura… Je fajn ta nadsázka, která sice mnohým češtinářům nadzvedne mandle, protože můžou argumentovat tím, že slov bez významu už máme v jazyce jako máku. Pěkná je ta metafora, která je zosobněním odlidšťování, nepochopení smyslu, absurdita… Zároveň je tu myšlenka, že co pojmenujeme, o čem se bavíme, to existuje, aspoň třeba pro nás, aspoň třeba na chvíli – jsme to, co prožíváme. Vše končí úlevným smíchem z nadchodu/nadhledu.


Lakrov
22. 07. 2022
Dát tip

 Baví mě nová slova, baví mě se je dozvídat i si je vymýšlet. Taková slova nejspíš pramení ze snů, a tenhle text je na sen možná přiliš konkrétní, zaostřený a krátký. Zatupit a rozvleknout, nazdvihá mě po dočtení, ale četlo se to dobře. Tip.


bixley
19. 07. 2022
Dát tip

Hezký průnik mezi úslovím a příslovcem. Myslím, že každý svá nějaká úslovce má, ale občas vejdou do obecného povědomí.


Luzz
15. 07. 2022
Dát tip

připomnělo mi to vzdáleně jednu básnířku, kterou jsem před časem naživo zažila na festivalu v třebíči... v jejích básních se něco jako úslovce objevovalo... vůbec jsem tomu nerozuměla... nic si z toho nepamatuju... a vlastně jsem ani nebyla s to v tom básnění vidět jinej smysl než pro ni samotnou... nic proti! - tohle je zcela relevantní důvod, proč psát (ehm, možná jedinej relevantní).

jen mě jako čtenáře/posluchače to velkým obloukem míjí (i když jde jen o legraci). a přitom proti novotvarům nic nemám.


Silene
13. 07. 2022
Dát tip

. cíbos a rozhýl jeví se velmi nadějnými adepty na ustálení podobně jako žvahlav, schází pouze náležitý statistický výskyt (marginálie). tetravský půovan 


kvaj
12. 07. 2022
Dát tip

Aha, už tomu rozumím - to je úslovečné určení pouťové pardubické.


Danny
12. 07. 2022
Dát tip

kvaj: když tak pěkně prosíš, něco Ti ještě o úslovcích prozradím: vymyslel jsem ještě úslovečná určení, ta se mají k úslovcům jako příslovečná určení k příslovcům, prostě je to celá věta, která v daném textu nedává žádný smysl a jen tam je, například něco čteš a najednou je tam bez kontextu "Tu máš, holenku, perníkovou chalenku.". To je úslovečné určení :)


kvaj
09. 07. 2022
Dát tip

Tak si to nech, když nechceš prozradit. :-)


Danny
09. 07. 2022
Dát tip

kvaj: O úslovcích toho z definice nemůžeš vědět vlastně vůbec nic. Foo bar quux.


kvaj
09. 07. 2022
Dát tip

Tak jsem se těšil, že se o úslovcích dozvím víc a ono nic moc. Tak mi to vysvětli, hodně žádostivý jsem po úslovcích.


Gora
28. 06. 2022
Dát tip

Dobře, Danny...


Danny
28. 06. 2022
Dát tip

ahoj, za chvíli máme konec měsíce, nominuji tuto prozaickou miniaturu na PM za měsíc červen, díky


Abakus
14. 06. 2022
Dát tip

niektoré detské vyčítanky sú na podobných princípoch. Alebo sa niekomu jednoducho nechce počítať.Kliky bé.


Evženie Brambůrková
14. 06. 2022
Dát tip blacksabbath

Mumlej dál a o výsledek se poděl :-)


Štírka
14. 06. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Lenochod: jj - je na tom nejhezčí že to vyvolává vzpomínky - a to, že nás to svého času tak upoutalo...dík za rezonanci...


Lenochod
14. 06. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Štírko, mě se to nějak divně zkopírovalo, ale když si na tu mou verzi klikneš, tak tě to pošle na stránku, kde je hned 5 překladů vedle sebe. Mě se nejvíc líbí ten "můj", možná proto, že já ho znám od své mámy, která si to také pořád opakovala a nemohla se toho zbavit a já se od ní nakazila... Do dnes! :0)


Štírka
14. 06. 2022
Dát tip

Len: senzace - já jako dítě četla vše co se dalo a získala jeden kiksovej návyk: nepamatovala si autory... 

Díky - vlastně mi ten tvůj text připoměl ten @můj"... ale je tam snad jen jedno podobné slovo ( ten můj je ale libozvučnější...!...?...:-) )


Lenochod
14. 06. 2022
Dát tip

Odpoutaný Prométheusi, šílenství je i stav mysli běžného evropana z pohledu amazonského šamana... ;0)


Lenochod
14. 06. 2022
Dát tip

Štírko, to je super! Já vím kdes to četla! Je to Alenka v říši za zrcadlem. Je to totiž jiná verze překladu, než jsem do komenáře níže napsala já... A já to také znám z dětství. Jen jsem nevěděla, že těch překladů je víc od různých překladatelů a to jsem zjistila dnes díky tomuto úslovečnému dílku! :0)))


Štírka
14. 06. 2022
Dát tip

Prom: Já si myslím, že i normální život je dost velké šílenství... :-)


Hrajte si děti, hrajte, ale nezapomínejte, prosím, že fantazie je kromě létání i šílenství. ;-)


Štírka
14. 06. 2022
Dát tip Lenochod, Zeanddrich E.

Bylo smažno - batně svihlí tlové se batoumali v dálnici - chrudošní byli barolové- na mamné krsy žárnící

----- tohle - z mého dětství- ani nevím kde přečtené- nezapomenu asi nikdy...

Proč ne : fantazie je létání...


Štírka
14. 06. 2022
Dát tip Lenochod

Bylo smažno - batně svihlí tlové se batoumali v dálnici - chrudošní byli barolové- na mamné krsy žárnící

----- tohle - z mého dětství- ani nevím kde přečtené- nezapomenu asi nikdy...

Proč ne : fantazie je létání...


annnie
14. 06. 2022
Dát tip

:)


Lenochod
14. 06. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Je svačvečer. Lysperní jezelenise vírně vrtáčejí v mokřavě.Vetchaří hadroušci jsou roztruchlenia selvy syští tesknoskuhravě.

Nebude to něco jako nonsens?

Chce to velkou fantasii, držím ti palce, ať se úslovce daří :0)


Janina6
14. 06. 2022
Dát tip

Slovní vynálezce mám ráda. Pojem "úslovce" mi trochu evokuje úsloví, ale výstižnější název mě nenapadl. Už chvíli se tím bavím: neslovce, bezvýznamoslovce, mimoslovce... :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru