Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O smrti

06. 07. 2022
11
12
336

 

 

(Z konce 90. let asi..)

 
 
 
O      smrti   
:::::::::::::::::::::::::   
 
 
Různý    vztah
může      mít   člověk
ke      smrti
 
  
 
Pro      někoho      je     
černá,     jinému   potud     
lhostejná,      dokud   zdržuje      se
mimo      její   stín,
jiný,      ze      zvědavosti,
občas      jí   šlape
na      paty;    
 
 
 
 
 
 ti      však,   co      znají      již
„svůj      čas",      tykají      si   s      ní;
ti      mají      ji
stále      na   dohled.
Na      dohled
 
 
 
 
i      v   poledne,      i      večer,
a      není   pro      ně      strašnější
než      soused   z      chalup,
co      v   letní                     čas
jde      vzhůru   do      strání
sušit      sena;
ten      pohled   dává
pokoru,
  a      mírnost   srdci,
a      smělost      Činům. 
 
 
  
 
Všechno      zůstane;   víme
kde.

12 názorů

Oldjerry
13. 07. 2022
Dát tip

Všechny ozdobné i zastrašující řečičky  - i verše -  jsou přede smrtí  maličké a jediná by snad mohla být útěchou: definitivnost.  No jo ale utěšujte se tím, že se nikdo nevymyká:  hrozné je to, že ani vy.

Razil jsem heslo, že je volovina bát se smrti - něčeho, čemu se  nelze vyhnout...  na smíření nám nezbyde ani jediná vteřina... tak co naděláme?  Žijme tak, jako bychom tu byli na věky.  Ať si myslíme co chceme - strachujeme se či  předstíráme statečnost  - konec je vždy týž.

Fajn na tom je ten, kdo dokáže se smířit...    ale...  lze to vůbec? 


Andreina
11. 07. 2022
Dát tip

Přidám jednu moudrost:

Smrt není zlá a může být i přítelem, když není jiné cesty.


tak jó teda, dyš je to tak, mezery beru


Děkuji všem za návštěvu, a komentáře (případně i za tipy)

Toto je z období, kdy jsem přicházející věci zapisoval najednou a vcelku -a jakoby bez možnosti provést tam následně jakoukoliv změnu.. .

(( ...)).

Co se týče těch mezer; -byly vlastně již od prvopočátku součástí celé té věci  (psal jsem tady o tom již jinde). Vězte, že jsem zkoušel nejrůznější varianty -ale vždy jsem se zase vrátil k této (snad že bez mezer četlo by se to příliš  rychle? :) )


Alenakar
07. 07. 2022
Dát tip

Zajímavý je pro mě zvláště závěr básně. Tip. 



a2a2a
07. 07. 2022
Dát tip

Text je přínosný několika myšlenkami k tématu. Smrt bude vždy nečitelná, vzrušující a s přibývajícím věkem jaksi lépe stravitelná. Z hlediska básnicého mne zaujal verš ...dokud je smrt mimo její stín..., vím, necituji doslovně úmyslně, protože chci naznačit širší možný potenciál tohoto sousloví. Pak mne zaujal verš (myšlenka) smělost k činům jako konfrontace s životem.

Smrt se často objevuje ve verších velmi mladých autorů či těch v plném běhu života. Nechci říct, že neoprávněně, jen se mi zdá, že emoce zcela nepobraly její pravý smysl. Staršímu, řekněme pokročilejšímu seniorovi to téma patří více, ale skuteční básníci o ní nesmýšlí zle, mají k ní respekt jako k nějaké zkoušce skutečné dospělosti. A někteří se dokonce umí radovat z vědomí, že obstáli.

V této souvislosti odkazuji na mou kratičkou povídku PAN PROFESOR, a to proto, že je tam podobná situace popsána podle skutečnosti.


atkij
06. 07. 2022
Dát tip

Vidím to podobně jako Radovan. Závěr je pro mě nejsilnější. Čím méně vyslovena, tím silněji její předzvěst působí. 


Dobré k zamyšlení, Každý má nějaký náhled a ten se určitě s věkem mění.


Lili.
06. 07. 2022
Dát tip

Životem mrtev, ve smrti živ.

Vhodné k zadumání.

Velmi dobře.


Danny
06. 07. 2022
Dát tip

pro některé se smrt zdá být vysvobození, to je kategorie, kterou v díle nemáš


první dvě sloky na mě působí naučně, ale ne jako nové učivo, spíše opakování

mezery jsou pro mě - rušivé

sušení sena vysoko na stráních a pokora pohledu jsou nejlepší, zasnil jsem se

Přijde mi, že základním konceptem této básně je meditování. Nechybí popis objektu a poté osvětlení (jakýsi rozbor), na co básník přišel s dodaným příběhem, na dokreslení či podporu teze a pak závěrečné resumé.

To vše tu je.

Třeba se mýlím, ale je to pro mě tak, jak píšu v první větě.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru