Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 464 tisíc textů, miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

William Blake: Malý vagabund
datum / id07.07.2022 / 533193Vytisknout |
autorAlenakar
kategorieVázané veršeDalší dílo autora
témaPsychologické
zobrazeno218x
počet tipů17
v oblíbených1x
Prolog

Báseň "Malý vagabund" byla zařazena do sbírky "Písničky zkušenosti", která vznikala v letech 1789 až 1793.

William Blake: Malý vagabund

 

 

Pojďme pryč, matičko, v kostele je zima.

V krčmě je teplíčko. Tam jsme mezi svýma.

Štamgasti veselí celý den se smějí,

co tady s anděly?  Nepijí a nejí.

 

Kdyby tak faráři čepovali pivo,

pod jejich oltáři bylo by hned živo.

Uprostřed kostela kamna mohla být by,

každému postel a - dá se na modlitby.

 

Pan farář zdvihá sám pohár s mešním vínem.

"Hosana"? Nejásám. On si dává. My ne.

Jsme tu jak holátka. Vypadli jsme z hnízda.

Ta prázdná volátka... Jen pánbíček ví, zda

 

kostel či hospoda člověku víc svědčí.

Kalich ti nepodá kněžour, co tu ječí

a spílá chudému hnedle do pobudů.

Hostie nechme mu. Raděj hlady budu.

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

14.07.2022 11:17:50dát kritice tipAlenakar

Litartsi,

protože v zásadě respektuji tvé připomínky, vložila jsem do prologu přibližnou dobu vzniku téhle básničky. Čtenáři snad pochopí, že koncem 18. století vypadala církev poněkud jinak než dnes.

11.07.2022 08:51:46dát kritice tipAlenakar

Litartsi,

v dávnějších dobách církev ani nepodléhala světskému právu, proto se mohly dít i různé excesy, pokud před nimi církevní hodnostáři zavírali oči. A také jde o to, že kněží jsou lidé jako všichni ostatní a mohou být i hříšní a nemusejí poslouchat vyšší autority. V buddhismu by měl člověk delší dobu pozorovat člověka, kterého si chce vyvolit jako učitele a teprve až si je jistý jeho mravní integritou, stát se jeho žákem. Křesťané jsou většinou závislí pouze na tom, koho pošle církevní vrchnost do jejich farnosti a z toho také mohou vznikat problémy.  Člověk na vesnici asi nebude jezdit na mši 50km od svého bydliště, pokud mu kněz nevyhovuje. Člověk z velkého města je na tom líp. Může si vybrat.

11.07.2022 08:42:22dát kritice tipAlenakar

Litartsi,

ano, možná jsem měla do prologu vložit pár slov o poměrech v církvi v Anglii koncem 18. století. S plánem seznamovat čtenáře s Williamem Blakem ale přišel "Překladatel" (= Kamamura) a já jsem počítala s tím, že s ním povedu dialog, ve kterém se dotkneme i historie. Ale Překladatel se tu nevyskytuje a dialog se nekoná. Je jasné, že pokud by k dialogu případně došlo dodatečně, nebude to už mít patřičný efekt.

09.07.2022 08:49:41dát kritice tipLitarts

Já jsem také věřící, byl jsem vychováván jako katolík, ale později jsem si vytvořil svoje vlastní pojetí víry ve vyšší řád, ke kterému již církev nepotřebuji. Dnešní doba je z hlediska zneužívání víry v boha s dobou, v níž žil W.Blake, již nesrovnatelná. I v tehdejší a ještě starší době byli mnozí kněží opravdu duchovně založení, dle pravé křesťanské etiky. Církve ale procházely obdobím své mocenské krize, v níž se dařilo i církevnímu neřádu a mnohde i tzv. "svaté inkvizici". Církve v dnešní civilizaci již upálením nikoho netrestají. Váš překlad básně W.B. proto takto, bez doplňujícího vysvětlení a poučení, může působit ve svém pejorativním obsahovém podání vulgárně a urážlivě. Dnes již také nemůžeme církve označit za doktrinářský a necitlivý etablissment. Nikdo do ničeho nikoho nenutí, ale v kostele třeba při mši svaté je nutné respektovat vůli věřících. Za nevhodné chování může být člověk potrestán.

08.07.2022 11:27:07dát kritice tipLitarts

Mně tyto věci nemusíte vysvětlovat, ale ke svému dílu jste měla připojit podobný komentář, vztahující se k době, kdy W.B. psal své básně. Dnes se takové věci již nedějí, proto, pokud si Vaši báseň dá čtenář do kontextu se současným charakterem církví, tak jej může urážet.

08.07.2022 11:00:51dát kritice tipAlenakar

Litartsi,

církev tvoří lidé a lidé jsou hříšní a chybující. Reformátoři v církvi jako byl Hus, poukazovali na nepochybné zlořády v církvi ne proto, aby ji zrušili, ale proto, aby ji očistili a obrodili. Blake nebyl církevní reformátor, ale byl věřící, třebaže věřil svým poněkud vyšinutým způsobem. Ve svých básních zdůrazňoval, že Bůh otec to myslí dobře a je to církev, která przní jeho učení.

Na počátku průmyslové revoluce, kdy Blake žil, neměly děti žádná práva. Používaly se jako levná pracovní síla, pracovní doba byla od nevidím do nevidím, což se týkalo i dětí. Malí chlapci třeba museli vymetat komíny, do  kterých se dospělí kominíci nevešli.(Viz W.B. báseň Kominíček). Církev většinou stála na straně "vládnoucí třídy" a vůbec se nechovala jako Ježíš, který nechával maličké přijíti k sobě.  Je o tom třeba W.B. báseň Zracený hoch.  ...Chlapec se modlil k Otci svým způsobem(ne předepsanou modlitbou) a to byl pro faráře takový prohřešek, že:

Kněz dítě slyšel, přiskočil,

horlivě rval je za vlasdy,

za rukáv kabátku je vlek

a všichni libovali si.

 

Pak postaví se za oltář:

"Zde ďábla vizte!" zakřičí:

"Rozumem chtěl by uchopit

nejposvátnější tajemství."

 

Plačící dítě neslyší,

rodiče marně plazí se,

vysvlékli je do košilky

a vyvedli ven v řetězech,

 

spálili na místě posvátném,

kde před ním mnohé spálili:

Rodiče marně plakali.

Děje se tohle v Anglii?

 

(Překlad Zdeněk Hron)

08.07.2022 10:31:16dát kritice tipLitarts

Ano, každý národ má svá mentální specifika, ale tady jde o vulgaritu a zesměšňování duchovního světa víry v boha a církví jako takových. Věřící chodí ko kostela v USA, v Rusku, Ve Francii, v Česku a v mnoha dalších národnostních zemích.

08.07.2022 10:10:50dát kritice tipAlenakar

Díky, Alegno. Potvrdilo se mi, že tenhle Blake může čtenáře oslovit.

08.07.2022 10:06:25dát kritice tipAlenakar

fialko,

vtípků je tam ještě víc než v originále. Nechala jsem tam ty Blakeovy a přidala jsem k nim svoje.

08.07.2022 10:04:15dát kritice tipAlenakar

Phil,

jsem ráda, že zaujalo. Komentářů možná ještě přibude. Vybrala jsem si dost kontroverzní téma. W.B. útok na církev. Objektivně je ale třeba říct, že církev se jistě jinak chovala za Husa, jinak v osmnáctém století, kdy vznikla Blakeova básnička a jinak se chová dnes. 

08.07.2022 10:00:10dát kritice tipAlenakar

Ale jiostěže o národnost jde. Mentalita Rusů je zcela jiná než mentalita Francouzů, každý národ má svá specifika a třeba Američané naprosto nerozumí Švejkovi a kroutí nad ním hlavou. Vzdělanost je jedna věc a třeba specifický humor toho kterého národa je věc druhá. Nad Švejkem se mohl smát český nádeník stejně jako český pan profesor.

08.07.2022 09:37:49dát kritice tipLitarts

Nejde o národnost, jestli Rus, Angličan, Čech nebo Slovák, ale o inteligenci čtenáře. Nízká kulturní úroveň je nejbohatěji zastoupena v každém národě, proto i podřadná, komerční kultura má nejvíce obdivovatelů. Je možné kritizovat i odsuzovat kohokoli a cokoli, jde ale o to, o co jde, a kdo je tu kritikem.

08.07.2022 09:07:57dát kritice tipAlenakar

Čudlo,

mně to připadá na osmnácté století dokonce velmi vtipné, takže mi bylo ctí tuhle básničku interpretovat po svém.

08.07.2022 08:50:24dát kritice tipAlenakar

Litartsi,

zahradu lásky a Chůvu jsem smazala. O tyto překlady W.B. byl jen malý zájem. Vagabunda patrně nesmažu, protože už teď, během pouhých několika hodin od zveřejnění této Blakeovy básničky, je zájem o ni daleko větší. Myslím, že čeští čtenáři budou mít vždy pochopení pro poezii, která si dělá legraci z doktrinářského a necitlivého církevního etablishmentu.

07.07.2022 22:31:56dát kritice tipAlegna

Taky smekám, souhlasím s ostatními, vtipně a dobře napsané 

07.07.2022 17:35:32dát kritice tipfialka...

Pěkné, vtipné verše.

07.07.2022 12:27:16dát kritice tipPhilogyny

Načítala už ráno, smekám a dočítám komentáře...

07.07.2022 12:01:39dát kritice tipČudla

Mě to přijde i celkem vtipné.  /*

07.07.2022 11:49:14dát kritice tipLitarts

Tak tohle bych určitě smazal. Proč, protože je to vulgární, hloupé a básnicky hrozné. Brak!

07.07.2022 11:09:551 tipů dát kritice tipAlenakar

A já mám přesto pravoslavné chrámy nejraději. Třeba ty stovky až tišíce malých svíček v příšeří pod ikonami a hlavně zpěv.

Západ vsadil na varhany, východ na pouhý zpěv a je otázkou, co přivede člověka blíž k Bohu.

...Teď mě tak napadá, že Rus by měl pro tu Blakeovu básničku, srovnávajíci kostel s hospodou, větší pochopení než Angličan, Čech nebo Slovák.

07.07.2022 11:01:01dát kritice tipAbakus

Alenakar - to nie je strach z baktérií, ale jednoducho to nemám rada. Kľudne sa napijem zo studničky, ale nie z jedného pohára a  z jednej fľaše po niekom inom. 

Naposledy som bola v pravoslávnom chráme - pochovávali môjho krstného - stavbár a bábkar v jednom. Ten chrám mal vnútri spústu malých okienok a na konci funusu sa postupne zaťahovala na každom  okienku roleta, ako po predstavení.    A bol aj šašo - niekde vzadu pobehovala pupkatá  postava v námorníckom tričku - neviem či sa medzitým nezmenil ornát. 

07.07.2022 10:37:561 tipů dát kritice tipAlenakar

Abakusko,

párkrát jsem byla v pravoslavném chrámu. Viděla jsem tam věřící ženy, které v řadě na kolenou oblíbávaly zdi, které už od těch polibků byly celé černé... Kam se hrabe těch pár bakterií na okraji poháru?

07.07.2022 10:33:52dát kritice tipAlenakar

Nami,

podivínský vizionář Blake psal občas jako František Gellner a to se mi líbí.

Tuhle jeho básničku jsem interpretovala s potěšením.

07.07.2022 10:27:08dát kritice tipAbakus

Alenakar - nemyslela som tým, že by sa mi nedostalo, ale nejem a nepijem po druhých!

07.07.2022 10:25:49dát kritice tipNami 99

Moc hezké a vtipné.

07.07.2022 09:41:39dát kritice tipAlenakar

Abakusko,

dovedu si představit, že to víno nějaký luteránský ministrant průběžně dolévá. U nás na Moravě by ho doléval z opleteného demižonu.

07.07.2022 09:28:03dát kritice tipAbakus

Luteráni dostávajú víno - ale pije sa  z jedného pohára. To by som fo fronte musela byť prvá. 

07.07.2022 08:50:521 tipů dát kritice tipAlenakar

Jamardi,

tys mě odhalila. Včera bylo jisté výročí a tak jsem z Blakea udělala tak trochu husitu.

07.07.2022 08:49:03dát kritice tipAlenakar

Díky, Diano,

počet rýmů jsem ve srovnání s Blakem zdvojnásobila, což je asi svatokrádež. Ale já regulérně nepřekládám. Jen si tak hraju. Myslím, že podstata básně - její laškovný styl a tragikomický obsah byly ovšem zachovány. 

07.07.2022 08:43:241 tipů dát kritice tipJamardi

Myslím na Husa. Jestli se nepletu, požadoval též, aby bylo příjímání prováděno obojím způsobem pro všechny.

07.07.2022 08:41:17dát kritice tipDiana

:-) Vtipné, krásně zveršováno, vynalézavé rýmy. ****



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2022, provozuje Dobrý spolek, pravidla Pickup lines Letní dětský tábor