Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O vodníku Čeřílkovi, skřítku Ostřičkovi a víle Jasance: Vosy, Ondra a pulci - část druhá a třetí

11. 07. 2022
16
24
415
Autor
Alegna

Vosy, Ondra a pulci - část druhá

Ondra, tak se jmenoval kluk, co klackem shodil vosí hnízdo. Provedl to z nudy, všichni jeho kamarádi odjeli pryč na prázdniny a on zůstal sám. Když mu došlo, co udělal, bylo mu ouvej a moc se za své chování styděl.

Druhý den přišel k rybníku a hledal skřítka Ostřičku, chtěl všechno nějak odčinit.

"Co bys rád?" Zeptal se skřítek, když ho kluk oslovil.

"Mám teď prázdniny a tak mě napadlo, že bych mohl chodit pomáhat tady u rybníka. A kdybych se při tom mohl občas vykoupat, spojil bych příjemné s užitečným," osmělil se se svým návrhem Ondra.

"Hmm, to by možná šlo," podrbal se Ostřička za uchem a honem se snažil vymyslet, s čím by mohl kluk pomáhat.

"Na louce po lidech, co se tu koupou, zůstává spousta odpadků, tak je posbírej do pytlů. Pěkně roztřiď papír, sklo a plasty zvlášť a pytle vysyp do kontejnerů. Do modrého papír, do žlutého plast, do zeleného sklo a zbytek vyhoď do směsného odpadu. Zvládneš to?"

"Samo," (jako, že samozřejmě) odvětil celý šťastný, že se se skřítkem snadno domluvil.

Hned druhý den odpoledne přišel k rybníku s pytli a vysbíral z louky odpadky do posledního kousku. Pytle zavázal a nechal zatím na hrázi pod stromem, cestou domů je vysype dle skřítkových pokynů.

Za odměnu se šel vykoupat. Panečku, jak mu koupání po odvedené práci udělalo dobře. Když vylezl z vody, šel se přesvědčit, zda jsou pytle stále zavázané a na svém místě a přitom potkal vílu Jasanku.

Slušně ji popřál dobrého dne.

"Taky ti přeju dobrý den. Doufám, že neprovedeš zase nějakou lotrovinu," trochu nadurděně mu odpověděla víla na pozdrav.

"Za to minule se omlouvám," při vzpomínce na vosí hnízdo hanbou trochu zrudl ve tváři. "Kdepak, naopak, rád bych byl užitečný."

Při řeči si sedli pod Jasančin jasan a víla se mu svěřila, že má moc ráda žabí zpěv, že v rybníce žijí skokani skřehotaví a jejich zpěv zní asi takto: bre ... ke ... ke ... kek, anebo kvuo ... kvuo. Že do porostu vodních rostlin nakladli vajíčka, z nich se vylíhly larvy, kterým se říká pulci. Vypadají podobně jako malé rybičky, mají ocásky, kterými se pohybují ve vodě. Plavou poblíž břehu těsně pod hladinou. Brzy přijde jejich čas, začnou jim růst nožičky, ztratí ocásek a přemění se v žáby. Víla se chodí každý den dívat, jestli jsou v pořádku, jenže se jí zdá, že jich je každý den méně. Asi se stávají něčí potravou a Jasanku to moc trápí.

Navečer vzal Ondra pytle s odpadky, cestou se zastavil u kontejnerů a vysypal sklo do zeleného, plast do žlutého a papír do modrého, zbytek pak dal i s pytlem do šedého se směsným odpadem.

Domů to stihl přesně na večeři. Když šel spát, nemohl dlouho usnout. Musel stále myslet na vílu, na její vyprávění o skokanech a jejich pulcích. Rád by přišel na to, jak je ochránit.

K ránu se mu zdál podivný sen. Plaval v rybníku a najednou byl před ním plot a on nemohl dál, otočil se a chtěl plavat zpátky, ale nešlo to, kolem dokola něho byl najednou plot.

 

---

 

Vosy, Ondra a pulci - část třetí Když se

Ondra probudil, byl celý zpocený a chvíli se nemohl vymanit z nepříjemného snového pocitu.

Najednou se celý vzrušený posadil na posteli. To je přece ono! To by mohlo fungovat! Oplotit část rybníka u břehu pletivem. Pulci by mohli v ohroženi plavat dovnitř, ale ti, co by je chtěli zbaštit, ne.

Rychle se oblékl, nasnídal a utíkal k rybníku. Tentokrát se obrátím přímo na vodníka, rozhodl se. Správně vytušil, že o takovém zásahu do vodního světa, jako je plot, může rozhodnout jen on.

Čeřílek zrovna na břehu spravoval síť, kterou mu potrhal Nedámpeníz, když se při nevydařeném pokusu o lup vodních rostlin do ní chytil.

"Dobré ráno, pane vodník," slušně pozdravil Ondra, z nejistoty klopil oči a přešlapoval na místě, "chtěl bych vás o něco poprosit, ale nevím, jak začít."

"Dobré ráno. Co kdybys začal od začátku?" trochu pobaveně, avšak s přívětivým pohledem, odpověděl vodník.

A tak se kluk osmělil a vyprávěl, o čem si s vílou povídali, o snu s plotem a o nápadu, na který ho sen navedl.

"To zní zajímavě," ohodnotil jeho řeč Čeřílek, "doběhni ke Kořínkům, pozdravuj a řekni, že tě posílám. Popros o pletivo, sloupky a drát na připevnění. Vím, že jim vše zbylo, nedávno si dělali nový plot okolo zahrady."

Ondra jako u vytržení vystřelil od rybníka a za chvilku už zvonil u Kořínků. Vyřídil zahradníkovi pozdravy i prosbu, ten jen přikývl, došel pro traktorek, spolu naložili vše potřebné a vyrazili k rybníku.

Tam už na ně čekal nejen vodník, ale i na pomoc přivolaný Ostřička a všichni čtyři se hned dali do stavění.

Ráz na ráz a dílo bylo za nedlouho hotovo. Vytvořili blízko břehu cosi jako voliéru, neboť plot přikryli pletivem i ze shora, aby ani ze vzduchu nemohl k pulcům proniknout žádný škůdce.

Za nějaký čas v jedno svěží srpnové dopoledne uviděl náš klučičí hrdina na hrázi tancovat vílu. To bylo vskutku velmi neobvyklé, Jasanka totiž vycházela ven většinou až navečer, přes den jen zřídka.

Neodolal zvědavosti a po pozdravu se jí zeptal, co je příčinou jejího nečekaného dopoledního tanečního vystoupení. Neodpověděla, celá zářící radostí jej popadla za ruku a běžela s ním ke břehu, kde v trávě poskakovala spousta malých skokanů.

Oba se při pohledu na ně rozesmáli.

 


24 názorů

Alegna
21. 07. 2022
Dát tip

Díky, bixley, chtěla jsem ukázat, že každý je v podstatě dobrý, i když občas něco nedobrého provede.


bixley
21. 07. 2022
Dát tip

Trochu mi přijde, že kluk nějak moc rychle od lumpárny otočil, možná bych to rozcedla, jak si to postupně uvědomil.

Ale jinak bezva, bezva. Výchova k ochraně zvířat, pomoci, ekologii a přitom vše zarámováno milými pohádkovými postavičkami.


Alegna
16. 07. 2022
Dát tip

Díky fialko, za čtení i zanechaná slova


fialka...
15. 07. 2022
Dát tip

Další pohádka se opět povedla.


Alegna
14. 07. 2022
Dát tip

Andreino, žádost o přídavek tak lahodí. V plánu cosi je a díky, žes četla


Andreina
14. 07. 2022
Dát tip

No vida, Ondru jsi polepšila, ale myslím, že by nebylo dobré to zase moc přehánět. Je to přece jen kluk a ještě z žádného Mirka Dušína nic pořádného nevyrostlo. Občas by měl něco provést.

Pokračování super a jestli mohu poprosit, ještě něco přidej.


Alegna
13. 07. 2022
Dát tip

:) V minulosti jistě bylo hodně vládců, co stavělo ploty nebo spíš zdi? Globalizace je globalizace, ale pulce chránit se vyplatí!

Podnětný komentář :), díky, Aru


Aru
13. 07. 2022
Dát tip

hm, čeština je občas neohrabaná, když dovolí ve větě "se se" u sebe, občas se mi to stalo a pak jsem musel celou větu přeskládávat, aby to mělo ten správný švih.

Ondra prodělal odminule značný charakterový obrat :)

postav plot, zachráníš republiku, proč to nikoho ještě nenapadlo ve vládě? :D

teď už chápu, proč lidi staví ploty kolem svých pozemků, mají tam plno pulců!!! ;))


Alegna
13. 07. 2022
Dát tip

:) Evženie, však jsem si při psaní na tebe vzpomínala ....


To jsem si oddychla, že zas bude dostatek žab.

Tvoje pohádky jsou i pro starou bábu potěšením a pohlazením po duši.


Alegna
12. 07. 2022
Dát tip

Žubrienkové je krásné slovo :), díky dievča 


to je milé žubrienkové pokračovanie ***


Alegna
12. 07. 2022
Dát tip

To mě těší, díky, black a pěkné prázdniny 


to je přesné čtení na prázdniny.....pohádkové....to já ráda:-))))


Kočkodan
12. 07. 2022
Dát tip

Pokud si ho po těch mnoha desetiletích správně vybavuji, tak moc atletickou postavu neměl. Ale skleněné oko ano. Ty to druhé myslím ne. Souhlas? ;-)


Alegna
11. 07. 2022
Dát tip

Jamardi, Kočkodane, Čudlo a Nami, děkuju za čtení i zanechaná milá slova

Kočkodánku z pana Pulce asi skokan nevyrostl, viď?

 


Alegna
11. 07. 2022
Dát tip

Štírko, jsem ráda a děkuju, opravím 


Nami 99
11. 07. 2022
Dát tip

Moc hezké. 

Dobrá věc se podařila.


Čudla
11. 07. 2022
Dát tip

Milé potení /*


Kočkodan
11. 07. 2022
Dát tip

Ondrův sebezpyt a pozitivní skok v chování samozřejmě chválím. Něco podobného dělám i u tvé pohádky.

Pulec žil také v mé rodné obci. Měl ale rád hlavně sucho. Šlo o pána, který dostal tuto přezdívku.


Jamardi
11. 07. 2022
Dát tip

No vida. :)


Štírka
11. 07. 2022
Dát tip

Lidunko - krásně se do té pohádky vžívalo... Fakt pěkný příběh :-

"Samo," (jako, že samozřejmě) odvětil celý šťastný, že se (...přidat ještě se) skřítkem snadno domluvil.


Alegna
11. 07. 2022
Dát tip

Ani nevíš, jak jsi mě potěšila, díky Markel


Markel
11. 07. 2022
Dát tip

moc krááásná pohádka *


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru