Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sebevrah

20. 07. 2022
14
27
507

Kolikrát ryl rypákem v zemi, kolikrát se nažral bahna, by nespočítal. Každou chvíli zakopl o neviditelný kořen, o větev amputovanou větrem, o vlastní nohu. Bylo mu to fuk; všechno mu bylo fuk.

Mířil za světlem. Za smrtícím pohybem kol. Jako turista na benzínce, co se musí vymočit, než pojede na další štaci. S jedním rozdílem: jemu už autobus ujel.

 

Nedařilo se mu rozlepit oči. Mezitím se oholil, oblékl, nasnídal. Pohladil ženu po vlasech a po břiše. Seběhl do garáže a vyjel svým černým superbem do noci.

Naladil si oblíbené rádio, jež mělo jakž takž signál. Hráli pohodový popík, který ho vracel do mládí; občas si dokonce pobrukoval nahlas.

Třídil si dnešní úkoly v hlavě jako v kartotéce. Začne těmi nejurgentnějšími, ono to nakonec nebude tak žhavé. Nejdřív musí připravit řediteli podklady pro zítřejší jednání. Pak se pustí do formulářů.

Uteče to rychle. Až dorazí domů, hodí na pánev dva plátky masa; pustí si se ženou film.

Když najel na dálnici, v rádiu to smutně zašumělo.

 

Přehoupl se přes svodidla. Pusu měl pořád černou, motal se jako na kolotoči. Byl sám, jenom se svýma myšlenkama, bez naděje, bez možnosti vykoupení.

Vkročil na dálnici a zazubil se, jako by vyhrál ve sportce. A taky, že jo.

Dočkal se světla.

Zjevil se před ním černý superb.

Roztáhl ruce a opile zašilhal; ve vteřině bude po všem.

Ozval se skřípot, poté ohlušující rána. Jak to, že žil?

Řidič superbu strhl volant. Protrhl svodidla a vletěl do lesa jako obří světluška. Předek auta projel kmenem smrku a rozdělil se na dvě části, které se tiše rozkymácely do větru.

Tupě zíral na tu zkázu, zatímco vyhlížel další auta.

Nic nejelo, dálnice byla prázdná a tmavá.

Zklamaně vplul zpátky mezi stromy.

Neohlížel se. Šel za světlem. Zas a znova.

Pokračoval k hospodě, ze které se vydal na poslední cestu. Kdepak. Bude muset všechno prožít znova, tisíckrát umřít v myšlenkách, než uspěje.


27 názorů


ATANAS
06. 08. 2022
Dát tip

v praxi tato modelovka funguje tak, žena se chce rozvést, mají dvě malé děti, muž se s tím nemůže smířit, napálí to do něčeho, pokud je vůbec zjištěno, že to udělal schválně, jde na uzavřené oddělení, kde ho někdo bude chtít zabít, tak se dostane na otevřené oddělení, kde už je největší fraje a chlubí se tím, co udělal, manželka se s ním přesto rozvede a on ji bude do smrti nenávidět..., jsou i kluci, co to do něčeho napálí a jdou si lehnout na LDN, mikrospánek... 


ATANAS
06. 08. 2022
Dát tip

myslím, že jste inteligentní lidé, pusťte si to rádio a třeba zjistíte, že je jedno z období sebevražd... Všesraně založený člověk tak určitě ztratil kamaráda... 


ATANAS
06. 08. 2022
Dát tip

než pojede na další štaci, dal bych tam, když pojede na další štaci, když se zastavuje na benzínce, už na ni asi jede, nebo bych to napsal jinak, to není vhodné téma, ale ono je to vlastně jedno, stejně se nakonec většina bude smát, aby to nějak uzavřela... Je to takový mrazivý úsměv blázna, jak napsal jeden nahý člověk. Někdy stačí být na pismaku ignorován a je to jistý druh šikany, pa


Gora
30. 07. 2022
Dát tip

Jde, jen já /pořadatelka soutěží/ nemohu soutěžit, ty ano... tak dej vědět.


to už asi nejde, ne? jsem teď redaktorem prózy... ;-)


K3
28. 07. 2022
Dát tip

Nechceš povídku nominovat do PM?


snad ti to nestrhlo záda.. ;-)


uf-ufufuf......strohé a o to víc strhlo


Biskup z Bath a Wells
22. 07. 2022
Dát tip annnie

ale všimla sis... ;-)


annnie
22. 07. 2022
Dát tip

Ach jo. A to ani nemluvím o tom pohlazení po bříšku. Nojo, já jsem známá plačka... Tip a.


děkuju, tak nějak to sedlo; někdy je strohost dobrá, někdy zas trochu na škodu...


K3
21. 07. 2022
Dát tip

Líbí se mi ta strohost, syrovost, symbolika. Dva životy se osudově protnou. Stačila by vteřinka a všechno je jinak... Vždycky by se měl najít někdo, kdo takový čin dokáže rozmluvit, jde to.


no, na tom něco bude... a nejhorší zvěř je Homo sapiens sapiens


No jo.. . Tvoje rychlost je podmíněna mnoha proměnnými.. (i tzv. štěstí) .

((jinak já mám také už veliký strach z neočekávané zvěře -hlavně v noci, ..., zejména na  dálnicích..)).

 


Biskup z Bath a Wells
20. 07. 2022
Dát tip Silene

Heh, tak to je legendární. :)

 

A jinak máš samozřejmě pravdu v tom, že v krátkém textu by se mělo cizelovat a vážit o to víc...


Silene
20. 07. 2022
Dát tip

Jasně, že je to běžné, on by člověk v rozsáhlém textu jinak daleko nedomluvil. Miniaturu ale vnímám jako prostor k cizelaci (podobně co báseň), proto píši.

Hlavně aby mi do kastrolu neupadla maminka!


Biskup z Bath a Wells
20. 07. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

díky, bacha ať se ti do jídla nevysype omylem arsen

jinak co se týče opakování slov, beru to, ale primárně to neberu jako nedostatek, vídám to v povídkách celkem běžně. Jenom teda, a to asi opravím, u toho "rádia" to vyznívá asi fakt neobratně...


Silene
20. 07. 2022
Dát tip

BzBaW: čistě prizmatem vofrněnýho poetickýho nosu, jestli by se ti hodilo,

. pětinásobné přirovnání prostřednictvím zaklínadla jako mě na tak malé ploše už trochu rušilo, 

. a tu bych rozředila hustou dvojku vztažných kterých třebas následovně: Naladil si oblíbené rádio, které mělo jakž takž signál. Hráli pohodový popík, jaký ho vracíval do mládí;

. . no, pokud se ti subjektivně netlučou o sebe zase jakž takž a jaký

. četlo se dobře a nevědět příliš o řidiči superbu je naopak lepší, nač zbytečně tlačit na schematickou moralistickou pilu anebo černobílé dělení lidí na jednoznačné charaktery. Minimalizaci vylíčení řidiče mám naopak za devízu.

(Přečtu si asi ještě jednou, vařím tchyni, oběd.) 


díky; je to postupný proces...


Gora
20. 07. 2022
Dát tip

Biskupe, tvůj příběh je /opět/ hodně zajímavý... 

Za nápad tip, stála bych o to, abys své povídky víc /pečlivěji/ rozpracovával...


Díky.

Díky i za podněty; obě tvoje poznámky jsem nakonec zohlednil. ;-)


Janina6
20. 07. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Umíš vyprávět opravdu působivě, docela mě mrazilo v zádech.

Drobnosti: Hned na začátku mě napadlo – když mu bylo všechno tak jedno, proč oprašoval mech z trička?

A ještě „kouřící SE vrak“ – tahle formulace mi přijde divná. Ale ani bez „se“ by to neznělo dobře, kouřící vrak. Asi bych zvolila opis – vrak, ze kterého se kouřilo…


díky, to je pravda... ale já chtěl věnovat většinu jeviště tomu druhému...

jako kontrast je řidič spořádaný člověk, což je v textu naznačeno ;)


bixley
20. 07. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Možná mohlo být věnováno víc prostoru řidiči superbu. pro větší kontrast. Ale jinak dobře povahově vystižený člověk ponořený jen do sebe.


Biskup z Bath a Wells
20. 07. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Právě, obrněný, to on je dost... :) :(


Jamardi
20. 07. 2022
Dát tip

Hajzl! Koukám jak rychle se smiřuje s myšlenkou, že jen tak brzy neuspěje. A to je ráno všedního dne. Když je tak obrněný proti zájmu o život člověka v černém superbu.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru