Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tridsať v tieni / Třicet ve stínu (LitBor)

21. 07. 2022
25
35
568
Autor
Gora

level č. 1 kategorie haiku/senrju/free form

Tridsať v tieni –

páva z Krásneho Údolia

dnes nie je počuť

 

 

Letná prehánka –

mlynárik sa ukrýva

pod slnečníkom

 

 

...

 

 

Třicet ve stínu –

páva z Krásného Údolí

dnes není slyšet

 

 

Letní přeháňka –

bělásek se ukrývá

pod slunečníkem

 

+ bonus 

Bazénikove


35 názorů

Gora
27. 07. 2022
Dát tip

Vďaka, vk...


vk
27. 07. 2022
Dát tip

Asi je to dobré haiku - 

preletelo jedným uchom dnu

a druhým von.


Philogyny
24. 07. 2022
Dát tip Gora, lawenderr

Bělásky mám nejraději. Kdysi jsme bydleli v domku u babičky. Měla na půdě poklady. Staré německé helmy, mince, štosy 100+1 s Beatles, ty já miluju pořád.  A taky všechny brouky. No a měli tam kukly. Bělásci. Takže bylo co pozorovat. To tiché třepotání, než otevřela střešní okno... Babička, půda a dům bylo moje dětství, všechno. Vychovala mě. Pak ho vykoupil stát a postavili sídliště. Pořád se mi o něm zdálo, byl tam a já chtěla jít domů. 


Gora
24. 07. 2022
Dát tip

Díky, Phil... 


Philogyny
23. 07. 2022
Dát tip

Mám ráda motýly, nedávno mi vyběhlo...

Největší kýč jsou motýli

proto je tak miluju

tu chvíli

mezi třepotáním slunce a křídly

tvý ruce...


Gora
22. 07. 2022
Dát tip

ivi, děkuju i za osvěžení v podobě obrázku...


Gora
22. 07. 2022
Dát tip

Canus, ano, návaznost je cílená, a díky.


Gora
22. 07. 2022
Dát tip

law, díky za tvůj názor, spíše senrju nežli haiku, snad tedy jindy oslovím razantněji...


kdyby jen třicet....v tomhle vedru měkne nejen kapusta, ale i mozek:-)))

ještěže je tady odkaz i na bazének:-))))))

http://carozahrady.sk/…jpg


Canus
22. 07. 2022
Dát tip

Prvé se mi páči stíšeným suchom a druhé presne naopak, tlmenými kvapkami dažďa.


lawenderr
22. 07. 2022
Dát tip

možná bych neměla vůbec, ale zas by bylo divné, že tu jen brousím po špičkách a neseknu ... nerozumím haiku. Jako fakt. Mám hlavu naladěnou na nějaký hlubší vibrace a jak do mě básnička nekopne, tak jen čekám, co bude ... cítím vedro, vidím páva, neslyším nic - to je můj záznam prožitku. Vím, že jsem o hodně ochuzená, protože se do toho útvaru nedokážu dostat, ochutnat náplň, která je tak delikátní - občas ten kamínek zkusmo olíznu, otřu slzu a jdu 

Ráda bych ti napsala něco hezčího, ale jsem víla řezník, smrtící kombinace :) Tak jen abych nedlužila ... sama sobě


annnie
22. 07. 2022
Dát tip

Pěkné obrázky! Tip a.


Silene
22. 07. 2022
Dát tip Gora

shoda!


Silene
22. 07. 2022
Dát tip lawenderr

Gora: kleine Ursache. (Osobně mi zbývá projít poslední text, pak již jen čekat a čekat a čekat na ortel/y svéhlavé a střízlivé poroty, tam si ale vážně nutno užít předem vyměřené týdenní kocoviny za pobytí v slovenské hospůdce.) 

Btw, vzpomněla jsem si na autora Incognit. 


Gora
22. 07. 2022
Dát tip

Býval zde Inkognit, tomu šlo obé... škoda, že sem nechodí. 

Díky...


Alenakar
22. 07. 2022
Dát tip

Krása slovenštiny vynikne asi až v případě delších básní.  Kdysi jsem četla hodně slovenské beletrie. Tehdy jsem si troufla i psát slovensky, protože jsem myslela střídavě česky a střídavě slovensky. Dnes už bych se neodvážila psát slovenské básně.


Gora
22. 07. 2022
Dát tip

Aleno, pokus... ale slovenštinu mám odjakživa ráda. Díky ti!


Alenakar
22. 07. 2022
Dát tip

Tip za haiku v obou jazycích. Slovenština se ti daří.


Gora
22. 07. 2022
Dát tip

Silene, děkuju za fundovaný komentář.

Zvukomalba je záměrná. Děkuji za povšimnutí... a nejen u ní.

Ráda jsem se zúčastnila zajímavého projektu. Přeji mnoho zdaru!


Silene
22. 07. 2022
Dát tip

. 6: Tridsať v tieni (Gora)

a) Tridsať:

První kousek začíná veršem s jemnou aliterací, a tedy tradičním žánrovým nástrojem uvozuje obrázek přechodového typu mezi čistě přírodním a lidsky relativizujícím motivem, jako by samozřejmě oba sebe sdostatek nepropojovaly. V textu lze vnímat místní ukotvení prostřednictvím užitého a identifikovatelného pojmenování (i toto je hraničním, zcela bez znalostí dalších souvislostí by mohl člověk váhat, řekněme… např. mezi oikonymem a anoikonymem, i tu si však instantně dopomůže budoucím smělým rozhodnutím, s kterýmžto postupným procesem nechá-li na sebe dýchnout horkost celé historie, měl by jako čtenář dospět k názoru, že údolí se povětšinou shodovala s odvěkým lidským osidlovacím apetitem — a nepokoušet se spolu se Sluncem i slunečními paprsky ve slunečném dni urožnit zmoženého opeřence! Kterak funguje chladicí soustava pavího osrstění? Text tedy dráždí slovem doslova všechny tradičně chápané lidské smysly: čich, chuť, zrak, sluch a snad i hmat, kterak zběsile čtenář listuje svým opotřebeným autoatlasem služícím mu zároveň za improvizovaný vějíř. Pavích per není nikdy dost! A vždy je otázkou, zda vedro vůbec může být něčím krásné!

b) Prehánka

Také u druhého textu můžeme pozorovat přítomnost hláskové instrumentace u jednoho každého z veršů. Je jistě otázkou, do jaké míry jde o záměrnou zvukomalbu na tak malé ploše a do jaké byla autorce nápomocna sama řeč svou konstitucí, ale je to hezké (jednička: a, e, n; dvojka: a, y, r, k; trojka: obdivná samohláska o v čelní plus koncové sylabě).

Líbí se mi nabízená rozvaha o rozlišovací schopnosti člena řádu Lepidoptera, jakož i možnost zamyslet se nad slovenskou variantou pojmenování tohoto bledého útržku kaligrafickou tuší pokaňkaného a jen relativně nejedlého papíru (potravní řetězec je neúprosný).


Gora
21. 07. 2022
Dát tip

Velmi trefné, Luboši, dík!


Kočkodan
21. 07. 2022
Dát tip

Hlava třeští mu

nožky jako gumový

patnáct piv v břiše

 

Osud věští mu

synek – IQ nulový

on sotva dýše


Gora
21. 07. 2022
Dát tip

Páv nejspíš vedrem ztratil /jindy pronikavý a nezdolný/ hlas... ten název, no, k zamyšlení, dík...

při pobytu pod slunečníkem /přeháňka/jsem si všimla, že má žebrování zrovna jako ten zelný list... tak asi proto posloužil i bělásku... dík.


rdesno
21. 07. 2022
Dát tip

ajaj, mě při tom prvním napadlo, že z toho páva je v takovém horku už pečínka... proto to ticho... omlouvám se za nevhodný vstup, ale nedalo mi to...

je to hezká momentka, jen přemýšlím, jak s tím místním názvem - Krásné Údolí - jestli ten přepis do slovenštiny je ok... jasně, my taky v češtině neříkáme nebo nepíšeme "pari" / Paris - ale Paříž - ale tady mě to přimělo se zastavit...

druhá je milá - slunečník jako slunečník - anebo list zelí...trošku tuším, chápu, že je to haiku, že je to opravdu slunečník, ale samozřejmě mě napadá i toto.

 


Gora
21. 07. 2022
Dát tip

Evži, Jani, vďaka!


vesuvanka
21. 07. 2022
Dát tip

Irenko, moc pěkné ve slovenštině i češtině. Zároveň jsem se poučila - nevěděla jsem, že mlynárik je bělásek. Při čtení mě napadl pták mlynařík, ale to by nedávalo smysl - kde by se vzal mlynařík v létě ve pod slunečníkem :-))), TIP


Pěkné.


bixley
21. 07. 2022
Dát tip

Ireno, to je skoro básnická výuka slovenštiny. :-) Každý jazyk má svou poetiku i ve slovech. Např. slovenské mlynárik, české bělásek. Milé letní obrázky.


Gora
21. 07. 2022
Dát tip

Díky, byl to překlep... mlynárik je správně, česky bělásek...

Děkuju všem i za vyjádření k bazénikovým.../bazénkovým.


Janina6
21. 07. 2022
Dát tip Gora

Hezké drobnůstky... a název mi pořád v hlavě spouští Mariku Gombitovou: "Tridsať stupňov v tieni, preplnené pláže..." (vlastně si myslím, že by mělo být v názvu Tridsať, ne Tridsiať)


Jamardi
21. 07. 2022
Dát tip

Najdou si, co jim vyhovuje. :) Šikulové. :)

Dobré téma pro letní dny. :)


Markel
21. 07. 2022
Dát tip

* pěkná


K3
21. 07. 2022
Dát tip Gora

Mlynárik (Mynárik) kapustový, půvabný motýl jako tvé haiku. Asi bych haiku od tebe mohl hodnotit už poslepu:).


Andreina
21. 07. 2022
Dát tip

Tak vida, člověk se ještě leccos přiučí. Že je Mynárik bělásek jsem fakt nevěděla. Ale haikuje Ti dvojjazykově  to hezky. 


yss
21. 07. 2022
Dát tip

mlynárik ? / motýľ /..ešte sa vrátim, prišlo mi to ako preklep 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru