Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dalí

03. 08. 2022
17
28
686
Autor
Alenakar

Básnička "Dalí" byla inspirována S.D. obrazem "Assumpta Corpuscularia Lapislazulina" z roku 1952, ale váže se i k jeho dalším korpuskulárním madonám.

Můj sen z dětství: umět tak psát takové básně, jaké maloval Dalí obrazy!

 

Jan Skácel:  Pouta

 

Dětství je to co dávno kdysi

bývalo a dnes ze sna visí

jak provázek a zbytek pout

jež lze i nelze rozetnout

 

Třeba nám život jinak káže

kdo moudrý je ten nerozváže

moutouzek co nás s dětstvím spíná

a krásná pouta neroztíná

 

 

 

Dalí

 

Modř oblohy a vlání draperií

na vznešeném a vzdušném obraze,

sen o jiskření - bílé námraze,

o hvězdném chvění kdesi nad prérií,

o plastice, jež puká, rozpadá se

a znova skládá, neboť "velký třesk"

jak hřmění dozněl - a monstrancí lesk

nás ujistí zas o nebi a spáse...

- Ke kráse oči vracel křesťan Dalí,

když modlíval se štětcem k madoně,

když v širém poli modrých ladoněk

zas z fragmentů se náhle poskládaly

               jak matný oblak rysy Matky Boží!

               Kdo hlásky v básních umí takto složit?

 

 

 

 

 


28 názorů

Alenakar
19. 09. 2022
Dát tip

Variace na báseň Martina Kučery Vina z 22.8. 22 :

 

Svědomí

 

Vlak zahoukal - už zmizel z nádraží,

i ozvěna teď slábne kdesi v dáli,

do střechy z plechu kapky naráží

a mlha lampy nad perónem halí.

 

Šum deště, snůška matných příslibů,

lži, které její duši jednou zraní...

Proč ve lhaní máš stále zálibu,

chceš v druhých budit neurčitá zdání,

 

dál zneužívat jejich důvěru?

Vždyť mávala ti, loučila se s pláčem!

Těch nesplacených dluhů, úvěrů...

Kdy troufneš si říct: jsem falešným hráčem?


K3
12. 08. 2022
Dát tip

Já vím, dík.


K3
12. 08. 2022
Dát tip

Já vím, dík.


Alenakar
12. 08. 2022
Dát tip

K3,

Picasso, nemaloval jen kubistické obrazy. V mládí maloval docela realisticky třeba herce, komedianty a harlekýny podobně jako náš Tichý.  Naopak ke konci života, kdy maloval pornografické obrazy, různé ty své "Čuralky", už si dělal ze svých obdivovatelů vysloveně legraci v tom smyslu, že - ať namaluji cokoli, budete mi tleskat a platit horentní sumy.

Zajímavé ale je, že se Picassovi líbily obrazy našeho Josefa Lady.


K3
11. 08. 2022
Dát tip

Samozřejmě to znáš líp než já. On byl asi Picasso dost namyšlený, nerad druhé chválil, ale přitom je obdivoval. Ty slečny to je spíš míněné jako v kubismu nej. Já mám rád oba. Co se týče těch postav, já nepíšu sci-fi ani fantasy,  škatulky nemám rád a to je můj problém, měj se dobře:).


Alenakar
11. 08. 2022
Dát tip

K3,

proč myslíš, že všichni chtějí, aby tvé postavy byly uvěřitelné? Trošku jsem se zabývala literaturou fantasy a měla jsem v té oblasti i jednu blízkou přítelkyni. ...Ve fantasy se po tobě nechce, aby tvé postavy byly uvěřitelné. Mohou mít dokonce nadpřirozené schopnosti. Jde ale o to, aby příběh byl nejen strhující, ale taky v tobě něco zanechal. Třeba jen nezodpovězené otázky.   Co se třeba amerických filmů týče,stále častěji v nich ožívají na plátně komixové postavy. Pro koho je uvěřitelný Batman nebo Spiderman ? A přece se na ně stojí fornty v USA i jinde.

O dějiny moderního umění nejsem nikterak ochuzená, mám z nich totiž státnice a plnou knihovnu reprodukcí včetně obrazů P. Picassa. Naprosto ale nechápu , jak může někdo mít rád třeba celé moderní umění. Copak to opravdu jde?  Když Dalí začínal, delší dobu se hledal. Namaloval dokonce dva kubistické obrazy a teprve když byly tyto jeho "tajné" obrazy objeveny, začal platit na akademii za modernistu. Picasso byl obrazy mladého Dalího fascinován, Dalí pak dokonce navštívil jeho ateliér, ale brzy se pohádali a Dalí při své vrozené skromnosti pak říkal, že každý jeden jediný jeho obraz je lepší než celé Picassovo dílo. Faktem je, že Dalí byl nejen modernista, ale zároveň vlastně i konzervativní klasik. Uměl kreslit a malovat tak, že Picasso by podobné techniky nikdy nezvládl.

Nevím, do jaké míry ty vůbec Picassovo dílo znáš. Jistě se mezi jeho obrazy najdou kvalitní práce - např kubistická zátiší, ale Braque byl lepším kubistou než on. Avignonské slečny,které někteří kunsthistorici považují za nejlepší obraz dvacátého století, se mi hnusí.     My Češi jsme od 19. stol dost tíhli k Francii a proto jsme z Picassa celí pryč. Anglofonní svět však soudí, že největším malířem dvacátého století byl Anličan Francis Bacon. Kdepak nějaký Španěl Picasso, žijící ve Francii, ten rudý kohout a velký komunista!


K3
11. 08. 2022
Dát tip

Alenakar, to je otázka diskuze. Když chceš pochopit Picassa, musíš na něj pohlížet jako na Picassa, nikoliv jako na Dalího. Tím že jednoho upřednostňuješ před druhým se ochuzuješ. Je to jako v hudbě, buď jí máš ráda a nebo ne:). Mě zaujal tvůj prolog. Kolikrát si říkám, psát tak prózu jako malíř. Ale jak to mám udělat, když všichni chtějí aby moje postavy byly uvěřitelné?:). Někdy se mi zdá, že se tady tak trochu navzájem omezujeme právě tímhle. Zkus psát jako malíř. Mě fascinují malíři. Ale co třeba Fellini, nebyl to malíř?


Alenakar
11. 08. 2022
Dát tip

Phil,

jako dítě jsem nesnášela moderní malířství, které mě obklopovalo všede - ve škole i doma. Jedinou vyjímkou z tohoto pravidla byl Dalí. Prohlížela jsem si celé hodiny jeho obrazy v otcových knížkách a snila jsem o tom, že takhle budu malovat.  Vím ale, že drtivá většina lidí musí mít diametrálně odlišný vkus, pokud obdivují Gogha nebo Picassa.


Alenakar
11. 08. 2022
Dát tip

blackie,

je fajn, že máš stejný vkus jako papež.


Philogyny
08. 08. 2022
Dát tip

Mám ho doma, pořád se mi moc líbí, ale jiné už třeba víc, asi tak.


no vidíš:-))))mně se líbí:-)))))


Alenakar
08. 08. 2022
Dát tip Philogyny

Phil,

každého oslovuje jiný malíř. V mém případě Dalí "zachránil" moderní umění. On byl jediný, jehož obrazy mi v mládí připadaly jako krásné a smysluplné. Nad Picassem se mi jen obracel a obrací žaludek.


Alenakar
08. 08. 2022
Dát tip

blackie,

poslala jsi mi odkaz na Madonu z Port Lligatu. To je obraz, o jehož náboženské hodnotě přesvědčil Dalí i papeže.


Philogyny
05. 08. 2022
Dát tip

Vytáhla z knihovny. Kdysi obdivovala jeho obraz Stálost paměti. I s jeho výkladem. Je pořád stejný, ten obraz. Já už ne. Teď možná Vynalezení monster. Znovu listovala knihou. Nevím. Fascinuje mne spíš Hieronymus Bosch a jeho Hell...


https://arthive.net/…jpg .....*/***********


Alenakar
04. 08. 2022
Dát tip

Diano,

díky za zastavení i za típek.


Alenakar
04. 08. 2022
Dát tip

vesuvanko,

stejně jako tenhle i pár dalších mých sonetků se bude vztahovat k malířství. Inspirací jsou mi nejen Dalího, ale i Leonardovy obrazy, tentokrát zvláště andělé na nich.

Díky za kritiku i za tip.


Alenakar
04. 08. 2022
Dát tip

Alegno,

díky za zastavení i za tip.


Alenakar
04. 08. 2022
Dát tip

Knihomole,

moc děkuji za hvězdičku. Jsem ráda, že se líbilo.


Diana
03. 08. 2022
Dát tip

Hezké


vesuvanka
03. 08. 2022
Dát tip

Krásně napsané :-))), TIP

- Ke kráse oči vracel křesťan Dalí,

když modlíval se štětcem k madoně,

když v širém poli modrých ladoněk

zas z fragmentů se náhle poskládaly


Alegna
03. 08. 2022
Dát tip

pěkné



Alenakar
01. 08. 2022
Dát tip

Markel, díky.


Markel
01. 08. 2022
Dát tip Gora

moc líbilo *


Alenakar
01. 08. 2022
Dát tip

Juliáne,

díky.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru