Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Archetypy v galerii

12. 08. 2022
3
5
157
Autor
Kaj

Ježíš se prochází galerií

prohlíží si podobizny

své matky

 

Nachází v nich

vyvolené malířů

podivuje se nad touhou

být Mu otčímem

 

Vnímá

že rukama malířů

může přicházet

znovu a znovu

 

Prohlíží si

své starověké konkurenty

vnímá je jako střepy

jednoho člověka

 

Jeho matka

je pozměněnou Venuší

vzdušný Apolinář

nechce mít nic s Apollónem

 

Ježíš lepí střepy

ukazuje

Petra i Jidáše

Pavla i Piláta

i sebe samého

v každém z nás

 

Kráčí galerií

prohlíží si obrazy

očima každého návštěvníka


5 názorů

Alenakar
15. 08. 2022
Dát tip

Kaji,

tvůj postřeh o nejvyšším Bohu je zcela správný. Pro Dalího i jiné malíře byly ovšem "archetypen" už samotné náměty jako madona s dítětem či Leda s labutí.

Dalí se Raffaelem velmi zabýval a některé z jeho madon proměnil na korpuskulární madony. ...Ale to by bylo na dlouhé vyprávění.


Kaj
12. 08. 2022
Dát tip

Milá Aleno,

      každý v sobě máme mnoho archetypů. Matka Boží je atraktivní i tím, že má v sobě to nejlepší z protichůdných archetypů - matky a panny. 

      Teď budu vědomě hodně nekorektní, za což se omlouvám. Za Marií i Ledou přišel Nejvyšší Bůh. Podobnost je i bílá labuť - bílá holubice. Projevoval se různě podle toho, jaký to byl Bůh. 

     Raffael má na nejlepších obrazech také jednu nebo nemnoho modelek. Takových umělců je víc. 

    K. 

PS: Technicky se Bůh křesťanů ke svým ovečkám často přibližuje jako Zeus - skrytě, v mračnu - Když se Zeus zamiloval do kněžky Íó, navštěvoval ji jako tmavý mrak. Je pravda, že Zeus se do miminka zřejmě nikdy neproměnil.

 

 

 

 

 


Alenakar
12. 08. 2022
Dát tip

Dalí maloval sou ženu nejenom jako matku boží, ale i jako Ledu s labutí. 

...Tolik archetypů a jedna jediná tvář!


Kaj
12. 08. 2022
Dát tip

Teoreticky je možná opovážlivé naopak to nedělat. Díky. 


Alenakar
12. 08. 2022
Dát tip Benetka

Zajímavé. Různí výtvarníci skutečně viděli matku boží velmi různě. Mladý Michelangelo vytvořil pietu, kde je matka mladší než mrtvý syn, Dalí zobrazoval Matku Boží jako svou manželku. ...Co myslíš - nebylo to na katolíka příliš opovážlivé? Tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru