Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Na dně vzpomínek

12. 08. 2022
15
27
527

Helena se narodila v předvečer příchodu dieselpunkové utopie

v znovuzrozeném záchvatu nových šancí a společně stvořené budoucnosti

bohyně Hojnost se začala probouzet v poloprázdných regálech v samoobsluze

oprýskaná omítka navlékla kostým ze svěžích pastelových barev.

 

Dát si na štít sebeurčení své jméno, ó svobodo

tvé bylo náhle opět tvé a s ním i zodpovědnost a cílevědomost

v neonových světlech se pomalu rozpouštěla nesnesitelná víkendová odpoledne

i angrešt na zahrádce, turistické značky, prach dlouho nevětrané chalupy.

 

Na dně vzpomínek se Heleně třpytí svazek cinkajících klíčů

jimi jí odemkli dveře sebeurčení, ó svobodo!

Ale pak je vhodili na dno dopisní schránky s Heleniným rodným příjmením

s dlouhým vysvětlujícím komentářem ve špatně čitelném rukopise.

 

Helena dnes bloudí světem a nemůže to vysvětlení najít

hledá je v thajském chrámu, mezi ledovci, hluboko v pralesích Mato Grosso

na římsách hotelů, ve střepech nalezišť, v sangríi ve španělských tavernách

v očích hurikánu co před lety rozbořil New Orleans.

 

Schránka ale zůstala na místě v ošuntělém paneláku u rušné křižovatky

odkud Helena nakvap odešla a byt brzy zakoupil někdo jiný.

Kam přišla obálka se vzkazem? Snad ji někdo po letech otevřel

a nosí dnes Heleninu tvář a paměť oblečenou na těch svých.

 

Helena zatím tápe bludišti zářivě pastelových ulic

které v mumraji davů a barvách přeplněných regálů

začaly ukapávat uspěchanou, zářivou, ambiciózní prázdnotu

v níž všechna vysvětlení mizí do bezedných schránek času.

 

Napůl smazaná slova však ještě zůstávají v prachu nevětrané chalupy

vplétají se do pavučin v angreštových keřích plných ranní rosy

barvy se v nich lesknou novým zvláštně pochopitelným způsobem

a zračí se v nich turistická značka na psím vínem povaleném plotě.

 

Když na to přijde, ta značka začíná zrovna za zlatými dveřmi thajského chrámu

stejně jako na rohu ošumělého paneláku z minulého století.

Helena ji desetkrát denně nevědomky přechází na cestě do práce

s kelímkem vychladlé kávy a hořící cigaretou v ruce.

 

A pak znovu večer, když se vrací polomrtvá ulicemi dieselpunkové utopie

a marně si snaží vzpomenout si na to

co vlastně nikdy doopravdy zapomenout nedokáže.


27 názorů

Lady de Winter
27. 08. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Luzz, díky za komentář, přesně tak. Nárokům na vydestilovanou "stručnost a odlehčenost" ostatně neodpovídá kdekdo. Živě si pamatuju, jak jsem četla poslední báseň Stanislava Dvorského, kterou napsal těsně před smrtí a která vyšla v Tvaru za obrovských ovací stávající creme de la creme české básnické scény. A jak jsem si říkala, že za tohle by ho na Písmáku vypískali, aniž by si to vůbec přečetli. Protože takhle dlouhá báseň - to prostě nejde!

(Nehledě na to, že člověk mnohokrát píše tak, jak píše, protože nemůže jinak, ale to už je asi jiná pohádka.) 


Luzz
26. 08. 2022
Dát tip Lady de Winter

podle mě vydařenej text. to sebehledání je docela vděčnej nápad a je myslím těžký uchopit ho tak, aby to nesklouzlo ke fňukání. tady vnímám přiměřenou dávku marnosti a bezvýchodnosti, i když... ty poslední dva verše tomu stejně dávají jakousi naději, pokud si je tedy interpretuju dobře... a vyhovuje mi i zvolená forma, poezie v próze nebo co to vlastně je (není to nakonec jedno?)

- protože definice "správné poezie"... fakt si někdo myslí, že opravdu existuje? jak vypadá? je stručná? má rýmy? hezké metafory? třeskutou pointu? hloubku? daktyly, trocheje? viděl ji někdy někdo?

skoro by se mi chtělo napsat - snad by nám to slovutný literární kritik kamamura mohl objasnit, uvést příklady a podobně... ale tentokrát si to odpustím.


("rozezlený" kritik)


Lady de Winter
17. 08. 2022
Dát tip Gora, Philogyny, Zeanddrich E.

Boží, mám z tohohle komentáře radost. Příliš mnoho pozitivní zpětné vazby bez kritiky vždycky naznačuje nebezpečí, že člověk napsal kýč. Ale jakmile se objeví rozuzlení kritik, který má kvůli té básni problém dýchat volně, je to dobré znamení. Rozhodně se nehodlám řídit něčími dobově podmíněnými představami, jak "má" vypadat správná poezie, a crossover s prózu, kterého se dopuštím záměrně, často a ráda, nepovažuju za "chybu", ale za zásadní rys toho, jak moje poezie vypadá. 

Svobodně mi to ale nakydej na hlavu kdykoli. Komentáře zvyšují čtenost a moje ego to unese. Doba, kdy jsem se chtěla zalíbit všem, dávno minula. 


Tento text, který mám bohužel problémy nazvat poezií, protože mu chybí nutná stručnost a odlehčenost, pro poezii charakteristická (asi jako letadlo, do kterého naskákalo na poslední chvíli příliš mnoho lidí a pilot zoufale zjišťuje, že se před koncem ranveje od země prostě neodlepí), připomíná slibně začínající, ale zcela rozpadlý britský seriál Fortitude - autoři zřejmě chtěli ohromit, tak tam kromě celkem poetického prostředí arktické přírody nacpali ještě zombie, různá vášnivá dramata, eskymácký mysticismus, zlého ruského vraha, pravěké lidožravé vosy, a výsledkem byla totální tématická kakofonie.

Neopracovaný kámen je možno přivézt na výstavu a prohlásit ho za sochu (vždyť z něj představivost návštěvníků může vytesat cokoliv, tak nač se namáhat majzlíkem a dlátem), nebo je prostě možné vystavit pisoár (a prohlásit za barbara každého, kdo "nepochopí"), ale jelikož je tvorba subjektivní záležost, musí být nutně subjektivní i její divácká/čtenářská konzumace, a v tuto chvíli se rozhoduji přidat se k té skupině, která by si přála, aby autorka věnovala svému textu stejně tolik pečlivé práce, jako svým kresbám. 

Možná by stačilo zjevně prozaický text poněkud násilně necpat do poetického korzetu - třeba by se všem dýchalo volněji... 


Lady de Winter
17. 08. 2022
Dát tip Gora

Goro, to mě nenapadlo, ale máš pravdu. Nechám si to projít hlavou, jestli by tomu začátku neprospělo pár úprav.

Každopádně tobě i K3 děkuju za tip I za komentář. :) 


K3
16. 08. 2022
Dát tip

Zdá se že je tam hodně záchytných bodů té doby znovuzrození..., přečtu si víckrát.


Gora
16. 08. 2022
Dát tip

Také se vracím... něco mě při prvním čtení této básně "odradilo", a to složená /extravagantní/ slova, příliš poutala mou pozornost a jejich počet bych snížila. Zajímavé poselství pro mne nakonec však převažuje, a tak posílám tip za tvou podařenou imaginaci.


Philogyny
16. 08. 2022
Dát tip Lady de Winter

Většinou si načítám texty jako nepřihlášený uživatel, nemám ráda monitoring. Někdy mne děsí, co všechno lidé sledujou. Vracím se.  Píšeš mnohoznačné texty a když k večeru dojdu z práce a jsem unavená, tak načítám a přemýšlím. Uklidňuje to. Málokdo píše tak jako ty. Většinou si tyhle věci nechávám pro sebe.  Jsem samotář a mám ráda ticho.  :) 


Přijde mi úžasné, ze se k tomu textu opakovaně vracíš. Pro autora podle mě neexistuje větší čest, než když někdo čte jeho text opakovaně. :) 


Philogyny
15. 08. 2022
Dát tip Lady de Winter

Moc se mi líbí, po každém čtení je jiná. Někdy lpíme na na minulosti po psím, že. Každý večer se teď ty moje (svoje) dvě jezevčice  dohádají a nastupujou jizvy. Jindra je odtrhne, jedna putuje  k mý hlavě, druhá u nohou. Nevím, proč. Nikdo nikdy nevíme nic. A to je někdy fajn.  :)?


Děkuju za tip a ta komentář, Janino! Jo, taky ten konec chápu jako pozitivní, Helena má pořád ještě šanci :) 


Janina6
15. 08. 2022
Dát tip Lady de Winter, K3

"Helena zatím tápe bludišti zářivě pastelových ulic

které v mumraji davů a barvách přeplněných regálů

začaly ukapávat uspěchanou, zářivou, ambiciózní prázdnotu"

 

- mám pocit, že už dlouho jsem nečetla tak děsivě přesnou charakteristiku naší doby...

Neumím "rozebírat" poezii, ale z téhle mám silné pocity a ten, který převažuje, je vlastně jistým způsobem optimistický - ta turistická značka je vlastně na dosah, a pořád hledat není tak špatná náplň času...


annnie
13. 08. 2022
Dát tip

To jsem ráda


Annnie, nedotkla ses mě. Děkuju za tip i za komentář. :)


annnie
13. 08. 2022
Dát tip

No, znamená-li to, že pokud nemám v úmyslu dílo rozebírat, mám radši mlčet, budu si to pamatovat, až budu číst tvůj text. A ty si, prosím, zase zapamatuj, že i mne je možné se dotknout. Mám dojem, že ty jsi chtěla urazit mne, a celkem se ti to povedlo.Doufám, že jsem se snad svým vyjádřením radosti nad básní, která mne upřímně zaujala natolik, že jsem ji vřadila do svých oblíbených, nedotkla autorky. To by mne opravdu mrzelo.


Philogyny
13. 08. 2022
Dát tip

já nevím, mi to přijde jako takový laciný výkřik o ničem, ale možná jsem poslední dobou víc kritická, nic víc 


annnie
13. 08. 2022
Dát tip

Philoginy: proč? Je urážlivé, že mi líbí?


Philogyny
13. 08. 2022
Dát tip

pro annie

mám pocit, že ten text urážíš


annnie
13. 08. 2022
Dát tip

Je to magický. Annin výběr!!!


Štírko, Rem, Philogyny, díky za tipy a reflexi a za šanci vidět svou báseň Vašima očima. Rem, jasně, je to podobné Lepšímu životu, ta nálada, s níž jsem ho psala, zjevně ještě nevyvětrala. :)


Philogyny
13. 08. 2022
Dát tip Lady de Winter, Alegna

Přijde mi, jako by jí chybělo kus minulosti, něco jí sebralo volnost, ta zpráva, kterou můžeme kdykoli dostat i my a pak se bude její osud týkat i nás. Je to těžký text, řekla bych, hodně osobní. Taky se vracím, omlouvám se za svůj možná nešikovný komentář. 


Danny
12. 08. 2022
Dát tip

má to hloubku


A ještě jednou v reakci na komentář v poště: děkuju Alegno za reflexi, zrevidovala jsem tu interpunkci, opravdu to chtělo. :)


Štírka
12. 08. 2022
Dát tip Lady de Winter, Philogyny

Helena - je něco jako pouhý label pro postavu sunoucí se časem...ve kterém je všechno a nic a to všechno a nic provází veškeré představy které se mi vyjevují –Navíc nic není možno nalézt – a také nic není možno ztratit – všechno je a není zároveň – velmi velmi zvláštní text – provokující... asi se ještě zítra vrátím...


Alegna
12. 08. 2022
Dát tip

Zajímavý text, tvůj, nutí k zamyšlení, četla jsem dvakrát a pokaždé to bylo nové a objevující, snad si najdu čas a přečtu znovu a třeba znovu.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru