Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Eger/Cheb

14. 08. 2022
37
53
803
Autor
Gora

 

Šeřilo se dřív...

léto do podzimu dralo husí peří, klopýtalo

nízkým sluncem přes bramborové řádky zimu.

 

Před panelákem u popelnic Němec Ajznštajn 

v hnědém kabátci

se štětinatým hřbetem – a děti posměváčci

končily v pytlích z juty.

Papír na otop odvážel na píchlé kárce

nikdo neví kam.

Umím utíkat…

 

Na strom obalený hruškami vyšplhala jenom Milena.

Hoď mi sem nahoru cihlu nebo kámen, dělej!

Hned!

A cihla bumerang vzápětí přistála na mé hlavě.

Dědek Ajznštajn

vypadal přes krvavou clonu ještě děsivěji.

Má lebka štětiny? Jak dlouho bude trvat, než se

udusím v jutovém pytli od hlíny? Tati?

 

Něco mi zakrylo celou hlavu.

I po letech mám před očima zeleň

chirurgické roušky a v jizvě jehlu s catgutem.

Mutter, šla pro dcera, Tochter! Schnell!

křičel ten podvečer starý Ajznštajn

do našeho domovního telefonu.


53 názorů

Gora
16. 08. 2022
Dát tip

díky, black8, potěšilo...


black8
16. 08. 2022
Dát tip

velmi pekne namalovana spomienka*


Gora
15. 08. 2022
Dát tip

To je pravda, Renato... sice jsem byla klidné děcko, ale i tak!! Děkuju.


bixley
15. 08. 2022
Dát tip

Silné vzpomínky  z dětství... Působivě popsané.

Pro odlehčení: připomnělo mi to slova jedné mé známé: "Já když si vzpomenu, co jsme vyváděli jako děcka, tak se divím, že člověk to dětství přežije." :-)


Gora
15. 08. 2022
Dát tip

Janino, děkuju, potěšilo, že tebe potěšil příběh v básni...


Gora
15. 08. 2022
Dát tip

Aleno, díky, asi jsem také někdy četla, ale teď přesně nevím... 


Gora
15. 08. 2022
Dát tip

Silene, je to tak, chci poukázat na /přece jen/ dobré srdce člověka, o němž šly fámy a báchorky. Je fakt, že tentokrát je v textu víc poezie než jindy, a někomu se to zdá lepší, jinému naopak. Díky...


Janina6
15. 08. 2022
Dát tip

Paráda. Vždycky mě potěší, jak tvoje postavy (hlavně z povídek, ale jak vidím, najdou se i v poetických textech) jsou plasticky popsány a hlavně vůbec nepůsobí "černobíle". Hmmm... dobro někdy chodí světem důkladně maskováno :-)


Alenakar
15. 08. 2022
Dát tip

Tip.   Trošku mi to připomíná Bezručovu báseň Papírový Mojšl.


Silene
15. 08. 2022
Dát tip

Goro, kterak výše píši připomíná "spíš", kdybych bývala použila "chvílemi", asi bych se vyjádřila přesněji. Mírně u mě převažuje působení textu, že Ajznštajn měl o zraněnou dívku starost, a proto sháněl její matku; ovšem kterak si přeskakuješ chronologii a zároveň volíš úsporná vyjádření, výkladů je vícero, což si nejsem jista, zda vůbec bylo tvým záměrem dosáhnout; předpokládala jsem ale, že mírně pravděpodobnější odpověď by mohla být: ne. (Zde opravdu: většinově jsem si domnívala, žes svým autorským záměrem přímo nebažila po záhadném vyznění; avšak píšeš různé texty, a tak nevím. Menšinově jsem si autorův možný záměr o nejasné, případně dokonce mrazivé vyznění připustila.)

Ve výsledku se mi ale právě nepodařilo rozpoznat, co by asi mělo být žádoucí a čím text měl být. Píši, abys měla další střípek do mozaiky, jak samojediný text působí. 

Našla jsem si několik možných výkladů, záměrně jsem předtím nečetla detailně další komentáře, nyní ano. 


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Díky, Silene, za tvé posouzení. Creepy ne, spíše jeden z několika "příběhů" z dětství, psaný jako ty ostatní ze sb. Po fasádě domu ve volném verši. Jsem ráda, že téma čtenáře zaujalo. Většinou se vracím a přepisuji, třeba i několik let, ještě uvidím, co přesně s textem. Tenhle je také již pozměněný...

Díky za názory.


Silene
14. 08. 2022
Dát tip

Nebo naopak dotáhnout logiku scenáře a pěknou prozaickou miniaturu. 


Silene
14. 08. 2022
Dát tip

Goro, všechny je neznám, a tak třeba nejsem s to vycítit z jednotlivosti nějaký určitější umělecký záměr. Vzpomínka: napovídá, že text může být eventuálně asociativní, proto by se tím dala objasnit ona zvláštní chronologická linka, ovšem třebas incipitní konstrukt léta, které klopýtá zimu, se mi jeví v rámci jemných přediv vnitřní logiky spíše nezdařilým, jakkoli působí na první dojem dost atraktivně. 

Každá sloka zkouší něco jiného a nenacházím si proto uspokojivé vysvětlení, kterak říkám, netuším celou řadu textů. 

Snad se snažíš říci že Ajznštajn byl lidštější, než se prapůvodně zdálo, snad něco jiného. Text na mě působí v závěru spíše jako pokus o další creepy, má tomu tak být? 

Samozřejmě respektuji, že chceš psát báseň, ale vlastně mi příliš není jasné proč. Pár náznaků jsem si rozklíčovala (např. zeleň, tam ok), proč zrovna takto stavíš verš, ale jinde mi naopak připadnou plané, a s textem bych klidně inklinovala do toho stylu poezie v próze, co jsem četla minule. Cherubín. 


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Ivi, díky ti! Potěšilo.


vzpomínky na dětství....občas drsné:-))))........hezky zpracované!!


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Je to jedna z mých "vyprávěcích" - už jsem jich napsala přes deset, jak se postupně rozpomínám na dětství v Chebu.

Mezery má určitě...


Silene
14. 08. 2022
Dát tip

Goro, mně by se ta báseň na rychlé prolétnutí fakt docela líbila, právě pro tu atraktivní epickou linku, ale řekla bych, že má pár mezer ve zpracování. Jdu se zkalibrovat.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Díky... 


Silene
14. 08. 2022
Dát tip

Čistě asociačně mi text připomněl Krev zmizelého od Vladimíra Körnera, za což děkuji, neboť si musím od autora zase něco naprosto akutně nutně přečíst. 


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Rem, to je fakt, snad bych to kvůli některým lidem udělala i dnes... to je legrace-nechci dělat smajlíka. Děkuju.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Phil, moc děkuju, i za tvůj dojemný příběh.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Luboši, někdo je holt nezručný odmala... a díky.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Děkuju, Jardo.


Philogyny
14. 08. 2022
Dát tip

Napsal za mne K3, taky bych přivítala i doplňující delší text, zajímavé téma, tahle vesnické postavičky vždycky táhly.  Mi to nahodilo Rudka, byl to Slovák, takovej podsaditej, silnej, černovlasej chlap a měl tmavé, uhrančivé oči. Bydlel ve strážní budce. Byl to pytlák. Každým coulem. Manžel za ním jednou šel dát řeč, nějak se to nasbíralo a všiml si pytle plného srnčích hlav. Pak na něj v lese někdo vystřelil. Dlouho nechodil, byl z toho dost špatný. Mne miloval. Nechával mi u pokladny zaplacené čokolády. Nabízel mi všechny svý úspory. Dodnes slyším, jak mi říká, že je bohatý...Věnoval mi knihu Napoleon Bonaparte. Mám ji v knihovně. Vždycky jsem se na něj smála, měla ho svým způsobem i ráda, To ta slovenština, asi. Jednou stál v zimě před obchodem s nohou omotanou hadrem, byl hubenej a jenom se díval.To bylo naposled, co ho viděla.  Někdy na něj vzpomínám. Připadal mi nesmrtelný, nevím, proč...


Kočkodan
14. 08. 2022
Dát tip

Jojo, zemská gravitace je někdy pěkná mrška. A dospělý Isaac se svým jabkem měl proti dětské Irče ještě velké štěstí. (mrk)


revírník
14. 08. 2022
Dát tip

Nezáviděníhodný příběh. Ale dobře napsaný.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Jani, děkuju, je to tak... kamarádi se rozprchli...jako vždy, když se stane úraz.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Radovane, dík!


vesuvanka
14. 08. 2022
Dát tip

Irenko, pěkně jsi popsala zajímavé vzpomínky. Ten starý, děsivě vypadající Ajznštajn Tě vlastně zachránil, TIP


moc hezký:

léto do podzimu dralo husí peří, klopýtalo

nízkým sluncem přes bramborové řádky zimu.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip annnie

an, nejspíš byl nešťastníkem... díky...


annnie
14. 08. 2022
Dát tip

Chudák dědek... Pěkná gradace. Tip a.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Děkuji, Peter, potěšilo...


Detstvo je veľmi inšpirujúce, vhodná a čítavá forma pre jeho uchovanie.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Díky za názor, Pavle... ano, před časem a jinde... 


snake_01
14. 08. 2022
Dát tip

Jestli se nepletu, tohle je rozpracovaný text, který jsem už dřív četl ve stručnější podobě. Ta původní verze se mi líbila víc, protože byla enigmatičtější a syrovější.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Milane, ano... dík!


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Díky, Jarmilo... p. Eisensteina bych poznala i teď... hrbatý, spodní ret vysunutý... v dětech budil hrůzu.


MilanH
14. 08. 2022
Dát tip

Krásně drsná vzpomínka:-)


Jamardi
14. 08. 2022
Dát tip

Není to lehké s tím strachem. Máš to dobře napsané.

Slyšela jsem z úst Němce, že každý Stein je židovské jméno. Takže Ajznštajn to měl pořád blbý.

To, co připomínalo hnědou uniformu, vyvolávalo po válce oprávněně asociace strachu. Třeba moje babičku, když za války potkala pochodující hitlerjugend, tak se dívala do země, aby je pohledem nepodráždila. Protože stačí jeden zamindrákovaný fanatik. A to nebyla Židovka.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Dík!


Norsko 1
14. 08. 2022
Dát tip

Schnell, to je dobrý. Lustig by se zaradoval


K3
14. 08. 2022
Dát tip Gora

Myslím že určitě bylo.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Markel, děkuju!


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Karle, díky za nápad!

Mirek Dušín v sukni, to jsem bývala... nevím, zda by to bylo zajímavé, ale možná někdy...


K3
14. 08. 2022
Dát tip Gora, Philogyny

Jak říká Evženie. To je moc hezké, ale ukryté za slovy, takže ten obrázek si může každý představit trochu jinak. Ovšem ten skutečný znáš jen ty sama.Tak si říkám, že bys mohla o svém dětství někdy něco napsat...:). Mohlo by to být zajímavé.


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Táňo, díky... spíš strašidelné než pěkné...


Markel
14. 08. 2022
Dát tip

silné, líbilo *


Gora
14. 08. 2022
Dát tip

Díky, Evži, za zastavení se...


Takové vzpomínky zůstanou navždy.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru