Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nad klenbami

17. 08. 2022
16
19
701
Autor
Alenakar

Pseudolus je postava z komedie římského dramatika Tacita Maccia Plauta "Lišák Pseudolus".

"Modrý abé" byla jakási přezdívka Josefa Dobrovského (1753 - 1829), jazykovědce a bohemisty, jehož německy psanými díly započala přípravná  fáze českého národního obrození probíhající v letech 1770 až 1805. Nedílnou součástí této obrozenecké aktivity byla poezie. 

 

Jan Skácel:  Sonet o plivání z mostu do vody

napsal Pseudolus otrok

 

Jsou věci o kterých se nepřemýšlí

a slušný člověk nemá ani kdy

než naplivat si do své vlastní tváře

to radši plivat z mostu do vody

 

Jaké je ticho nad plynoucí řekou

jaké je to pěkné stát na mostě sám

a naklánět se dolů přes zábradlí

a šeptat vodě: plyneš ale kam?

 

A chválím most a rovněž řeku chválím

a zírám za tím plivanečkem malým

jak plyne dál až k moři doplyne

 

Něžně a tiše na vodu se dívám

svůj chleba jím a svoje písně zpívám

není jich příliš chleba také ne

 

 

 

Nad klenbami

 

Dál nekonečný proud se pod nohama valí...

Náš středověký most má divnou minulost.

Těch líných zevlounů, co tady stávávali!

Těch pilných básníků, co neurčitou zlost

 

do veršů vplétali jak stuhu do copánků

na bílých parukách, jimž klaníval se lid,

když křísily mdlou řeč ze staletého spánku,

když k světcům nad vodou se přišly pomodlit.

 

Těch dávných vzdělanců, co vábil Modrý abé

do chrámu jazyka!  Rád povzbuzoval slabé

a spíš než učitel to býval kněz či mnich,

 

kdo pány zlobíval a dráždil českou řečí.

- Leč z mostu plivou dál do proudu povaleči

a čeští básníci?  Kdo vlastencem je z nich?

 

 

 


19 názorů

hmm, to je pěkné přirovnání


Alenakar
26. 08. 2022
Dát tip

Radovane,

kdybyh měl Skácelovu poezii popsat pomocí výtvarných metafor, jak to mívám ve zvyku, řekla bych, že neuměl malovat obrazy olejem. Byl především krajinář a používal voskové pastely. Kresba občas přecházela do abstrakce.


něco o Skácelovi:

Jednoduchý verš

až k pláči

Trylek ptačí

A básník sdělitelný 

kroky mezi řádky

Každý křehký je

a vratký

 

Takové byly jeho verše

chtěli jsme je vlastnit, mít

Čitelné i bez rešerše

však nedaly se polapit

 

Nedá se chytit křídlo motýlí

mezi prsty objeví se prach

Zůstane jen na chvíli

Jako vločka na řasách


Alenakar
22. 08. 2022
Dát tip

vesuvanko, díky.  Dobrovský bydlel v tzv "Dobrovského vile" na Kampě a po Karlově mostě musel chodit docela často. Proto jsem ho zařpojila do básně...


Alenakar
22. 08. 2022
Dát tip

Blackie,

díky za tvé zastavení na Karlově mostě.


vesuvanka
19. 08. 2022
Dát tip

Moc pěkně napsané, TIP


Alenakar
19. 08. 2022
Dát tip

Alegno, díky. Těší mě, že tě baví vlastenecká poezie.


Alenakar
19. 08. 2022
Dát tip

nami,

díky. Jsem ráda, že se ti líbí i moje vlastenecká poezie.


Alenakar
19. 08. 2022
Dát tip Janina6

Janino,

odpoveď na otázku, co dneska znamená být vlastenec, nemůže být jednoznačná. Různé druhy vlastenců si pod vlastenectvím představují něco docela jiného. Vlastenec může být na jedné straně člověk velmi militantní, na druhé straně i člověk velmi pokorný, který pro svou vlast hlavně něco dělá. Z mého hlediska se ale skutečný vlastenec dá přecejen nějak definovat: je to opak globalisty, je to člověk navázaný na národní tradice a specifika, který se nechce utopit v nadnárodní multikulti polévce...  Jenže co to je "nadnárodní" svět? Neznamená to ve skutečnosti svět podřízený těm největším mocnostem jako jsou USA? Kultura už je přece tak amerikanizovaná, že se až člověk bojí pustit si televizi. Na osmdesát procent na něho z obrazovky vykouknou postavy z nějakého nekonečného amerického seriálu. A o populární hudbě už raději ani nemluvím.


ráda jsem se zase zastavila....stálo to zato


Alenakar
18. 08. 2022
Dát tip

Jamardi,

já jsem přesvědčena, že ta Skácelova básnička je skrytě politická a že je to básnička o pasivní rezistenci za totalitního režimu.  Ta moje básnička je pseudopolitická... Myslela jsem, že nás globalismus zcela sežere, že se v něm rozplyneme jako(česká - protože my jsme ji přece vymysleli) kostka cukru v moři. Možná nás ale nakonec naučí vážit si vlastní soběstačnosti zloduch Putin.


Alenakar
18. 08. 2022
Dát tip dajakbol

Knihomole,

vy Slováci jste bývali během uplynulých desetiletí větší vlastenci než my Češi. Líbilo se mi, jak jste neustále zdůrazňovali, že to nebo ono je slovenské. My Češi jsme většinou vlastenci pouze, co se hokeje týče, nebo co se týče visaček s českou vlaječkou v supermarketech.(Česká kvalita) Co se týče kultury, zejména třeba popové hudby, tam si nemáme my Češi a Slováci co vyčítat. Jsme tak univerzálně mezinárodní, že už prakticky neexistujeme. Jednou je za tím upřímná snaha lézt Západu do zadku, jindy jen komerce a touha vydělat na "světovém trhu". Zvláště to druhé - snaha dobývat anglicky zpívanými nebo rapovanými klipy "světový trh" vypadá na Óčku věktšinou tak tragikomicky, že se buď škodolibě směju, nebo přepínám na jinou stanici.


Alenakar
18. 08. 2022
Dát tip

Juliáne,

díky. Tak trochu je to taková "švejkovská klasika", tak trochu to myslím vážně. Globalismus a "multi kulti" ideologii nesnáším. Nesnáším "makarónské básně" psané napůl česky a napůl anglicky, jaké se tady na Písmáku často objevují.


Alegna
17. 08. 2022
Dát tip

Ráda jsem četla, pěkné


Nami 99
17. 08. 2022
Dát tip

Moc hezké.


Janina6
17. 08. 2022
Dát tip Lerak12

Moc dobré čtení, takové elegantně provokativní.

Ono už hledět do plynoucí vody z mostu má hodně do sebe, ani se nemusí plivat... Přemýšlím, co dneska znamená být vlastenec, nemám to slovo ráda, naivně si představuju svět, kde by lidi naopak dokázali to "národní" upozadit ve jménu "lidského". Ale každodenní realita mě přesvědčuje, že to nepůjde, lidi to soupeření mají v sobě.

Hrdost na vlastní zemi je ale pěkná věc - já ji cítím nejčastěji právě ve spojení s láskou k naší řeči, a to zas hlavně tehdy, když čtu skvělé české verše. Možná, že dobří básníci vlastně jsou takovými nenápadnými vlastenci.


Jamardi
15. 08. 2022
Dát tip

Líbí se mi to.

Co je důležité, člověk do sebe nasává asi v dětství.  Voda je symbol, který vede dopředu, ale  je možné se dívat i dozadu.

Plivání je asi také důležité. Někde takový zvyk pěstují. Třeba jsme se dívali na hokej a kamera se zaměřila na jednoho hokejistu na střídačce a v tu chvíli si on odplivl. Dovedu si představit, že to někdo vnímá jako "něco" a pak to rád napodobuje.


veru tak


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru