Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Interstellar

15. 08. 2022
5
9
289

Ahmed Alshaiba - Interestellar Theme (Youtube)

To je nádhera... prostě čistá nádhera, až se dech tají - hudební téma vyjadřující nadčasovost, nesmírnost kosmických dálav. Znovu a znovu se ujišťuji, že hudba je naprosto základní a hluboký komunikační prostředek, protože literatura, která potřebuje ke komunikaci jazyk s sebou nutně nese obrovskou bagáž různých nevyřčených postulátů, sdílených omylů, přeludů, nadějí a strachů.

Ale hudba - hudba je amalgámem rytmu, který ovlivňuje přímo srdeční tep a tím i temperament, a melodie, která předchází intonaci hlásek a slov, a dokáže bez jediného slova konstruovat nálady a snové vize. Svým způsobem se dá říci, že mluvené slovo je perverzí hudby co čistého a prapůvodního fenoménu, který tu byl dříve než labyrint jazykem nesených znaků, symbolů, memů a dalších bludiček bažiny lidského intelektu, který je s jazykem nerozlučně spjat.

Tím nechci samozřejmě zatracovat jazyk a intelekt, které se ukázaly být zásadní evoluční výhodou (podobně jako kognitivní disonance, že, vážení kolegové a kolegyně? ;-), nicméně umělecké disciplíny, které jazyk nepotřebují (ačkoliv mohou obsahovat neverbální odkazy na různá psaná nebo hraná díla), poskytují unikátní perspektivu těm, kteří díky barevnosti a jasu oněch bludiček poněkud zabloudili a teď se pomalu a beznadějně propadají do původně zdánlivě pevného podloží vystlaného sdílenými nevědomými archetypy...

P.S. - ač jsem se rozhodl šetřit, tahle skladba mě přesvědčila ke koupi arabské loutny zvané oud - jsem sice původně kytarista, aktuálně perkusista, ale ambice zvládnout bezpražcový nástroj a s ním i možnost jemných intonačních nuancí a možnost hrát blízkovýchodní hudbu (arabský systém Maqam je s evropskou chromatickou stupnicí prostě bohužel nekompatibilní), to není na zbývající léta špatný program...


9 názorů


Odpoutaný Prométheus
18. 08. 2022
Dát tip Janina6

BTW nakonec jsem koupil to bouzouki - samozřejmě se na to bude potřeba naučit pořádně hrát, ale první dojmy jsou více než pozitivní. 


Jednapoetka
16. 08. 2022
Dát tip

Krásná úvaha ,  pro mě ryzí text. K tomu Interstellar, úžasný film, viděla jsem ho několikrát a stále v něm hledám...A hudba k tomuto filmu je rostě nádherná...Přehrála jsem si odkaz a opět mrazení...Děkuji a přeji naplnění podle Vašeho gusta...


Alegna
15. 08. 2022
Dát tip

 To je opravdu dobrý program :), obdivuju každého muzikálního člověka, nemám hudební sluch a prostorové slyšení, přesto i mě hudba dokáže pohladit. Tak přeju v tvém snažení úspěch.


Aru - guzheng je už moc daleko na východ, žádnou skupinu lidí, která by se v Praze scházela a jamovala čínské nebo japonské nástroje neznám. Díval jsem se ale na Qanun, ale pořizovací cena 50 tisíc a výš, ty dobré stojí sto tisíc, to už je přece jen nad mé možnosti. Můžu si ale koupit buzuki tady v Praze rovnou, před týdnem jsem si na to drnkal, cena pouhých pět tisíc a zvuk to má slušný, to je u exotického nástroje pakatel...

Květoň - na jaký nástroj ty vlastně hraješ, a v jakém uskupení? Já si prostě chci pořídit něco strunného a blízkovýchodního, uvažoval jsem o sazu/baglamě, dokonce jsem našel černý, dobře vypadající na eBay asi za 3 tisíce, ale otázka je, jak by to hrálo, že. Trpělivost mi rozhodně nechybí - aktuálně se trápím s původně rákosovou flétnou jménem Ney , kde trvá týdny, než z toho vůbec vyjde jakýkoliv zvuk (dceři to jde lépe než mně), ale nevzdal jsem to, a už zahraju stupnici, jakž-takž. Je to fascinující nástroj - údajně se na to hrálo už ve Starém Egyptě... Samozřejmě, je to na léta, než to bude prezentovatelné, ale ty perkuse mi taky trvaly léta, než jsem s tím mohl vylézt na veřejnost...


Janina6
15. 08. 2022
Dát tip

Opravdu krásné. A líbí se mi i tvá úvaha o hudbě. A moc ti fandím, aby se ti dařila hra na nový nástroj. Kdysi jsem odpověděla na anketní otázku "Co byste si jako jediný předmět vzali na pustý ostrov?" (byl tam dovětek, že základní životní potřeby jako oheň, pitná voda atd. do odpovědi zahrnovat nemáme, že ty by tam byly k mání), že bych na ostrově chtěla mít klavír. Protože provozování hudby je psychoterapie, relaxace, zábava i učení zároveň...


Květoň Zahájský
15. 08. 2022
Dát tip Janina6

Ten je skvělej. Z počátku mi to připomnělo The Battle Of Evermore - Jimmy Page & Rober Plant ft. Najma Akhtar - YouTube

Toho jme se něco nahráli na cestách po klubech, ovšem v aranžmá pro akustické kytary. Loutna je těžký nástroj. Přeju hodně trpělivosti.


Aru
15. 08. 2022
Dát tip

a což takhle guzheng, to bys taky mohl prubnout, je tam asi milion strun, takže z toho vyloudíš víc :D


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru