Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vnučka

19. 08. 2022
21
44
706

Bývala jsi křehce zranitelná

třeba i pohádkou

z cizích obličejů

 

Plakávala

v našich očích

bez příčiny

 

Z naší dcery

lehkomyslné za tmy

jsi vykouzlila

noční stráž

 

Mateřství

rozevřené náruče

které už chápe

i nás

 


44 názorů


povedené!!!! moc!


Ptakopysk
23. 08. 2022
Dát tip

litars buď seš ignorant nebo prudič nebo obojí!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Dát tip Ptakopysk

tak je to s tebou vždycky


Litarts
22. 08. 2022
Dát tip

Již jsem odpověděl, nebudu Vám to dílo přepisovat.


odpověz na co se ptám, tedy na to, co mě vytýkáš


Litarts
22. 08. 2022
Dát tip

R. J. Voříšek:

Jde o to, jak zní dílo v celku.

 


Litarts
22. 08. 2022
Dát tip

Snake_01:

Verš je grafickým (písemným) vyznačením vyjadřovaného obsahu. Ovšem jeho formální stavba, vázaná na další verše a jejich obsah, má svá určitá pravidla pro básnické vyznění. Nemůže být subjektivně chápána jakkoli (vyjma specifiky kaligramu). Grafika tu není jedinou vždy přítomnou objektivní signalizací verše. Při pouhém pohledu ano, ale při čtení zde rozhoduje jeho ideová náplň, vyjádřená určitým stylem formy. Možné je ale vše, jen je třeba rozlišovat typ a hodnotu textu, pro jeho zařazení. 


snake_01
22. 08. 2022
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

Litarts: dovol mi citovat dva takovéto diletanty a anarchisty:

1) František Daneš: nemůžeme ani základní jednotku — verš definovat nakonec jinak než v plánu grafickém,[5] tj. jako to, co básník jako verš graficky vyznačil (Slovo a slovesnost, 1958)

2)Josef Hrabák: Úvod do teorie verše, Praha 1956, s. 9. — Tím se ovšem nijak netvrdí, že by verš byl organizován jen graficky. Grafika je tu však jedinou vždy přítomnou objektivní signalizací verše. Jejím prostřednictvím autor naznačuje čtenáři, jak má text interpretovat.


Dát tip Ptakopysk

Litarts: Píšeš - Výše uvedená báseň je psaná formou prozaických, heslovitých zápisků, bez poetické skladby.

zajímalo by mě, jak by třeba tohle mělo znít poeticky a co je na tom prozaický heslovitý zápis:

Bývala jsi křehce zranitelná

třeba i pohádkou

z cizích obličejů


Litarts
22. 08. 2022
Dát tip

To je nesmysl, verš nepředstavuje jakékoliv dělení nebo seskupení slov v poetické skladbě (to může být definice jen neumětelů, diletantů a anarchistů). Básnický verš má svoje specifické, byť rozmanité, dělení a seskupení slov v poetické skladbě.

Výše uvedená báseň je psaná formou prozaických, heslovitých zápisků, bez poetické skladby.


snake_01
22. 08. 2022
Dát tip Radovan Jiří Voříšek, Ptakopysk

Litarts: Tahle definice z české wikipedie je zastaralá, protože příliš úzká. Ve skutečnosti,  a pravděpodobně k tvé nelibosti, platí už mnoho let jiná definice, která jako jediná v kontextu poezie skutečně obstojí:

a verse has come to represent any division or grouping of words in a poetic composition, with groupings traditionally having been referred to as stanzas (zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Verse_(poetry)) 

(Překlad: verš představuje jakékoli dělení nebo seskupení slov v poetické skladbě, přičemž seskupení (veršů) se tradičně označuje jako sloka.)

Tohle je jediná definice, které v kontextu poezie jako celku obstojí - a všimni si, že o rýmu, rytmu, aliteraci atp. tam není ani slovo.

Shrnuto: Výše uvedená báseň je psaná volným veršem a zcela bez jakýchkoli pochyb obsahuje 4 sloky a 14 veršů.


Litarts
22. 08. 2022
Dát tip

Snake_01, tak dobře, opisuji z internetu:

Verš je definován jako celistvá rytmická a významová jednotka básnického textu, oddělená od ostatních jednotek přesnými hranicemi. Jde o jeden řádek básnického díla, založený na výrazně rytmické organizaci.

Volný verš se neřídí prozodickými pravidly - nevyužívá délku samohlásek, přízvuk a nepracuje ani s počtem slabik verše. Oproti klasické poezii může volný verš využívat tempa, intonace asonance, syntaxe, pracuje i interpunkcí a může využít také rým.

V tomto díle ale vidím prozaicky heslovité zápisky myšlenek. Básnický verš, ať již jakýkoliv, by se měl odlišovat od běžného větného textu.


snake díky, ale je to s Litartsem prostě merné


snake_01
21. 08. 2022
Dát tip

Litarts: To není odpověď, tak znova: Vysvětli mi, prosím, vlastními slovy, co je verš. Díky.


Litarts
21. 08. 2022
Dát tip Dales

Snake_01,

vysvětlení najdeš v mých básních, odpověď není jednoduchá.


snake_01
21. 08. 2022
Dát tip Radovan Jiří Voříšek

Litarts: jde mi o to, že výše říkáš: "Není to žádný verš, jsou to prozaická hesla." Ta citace se zjevně vztahuje k básni v tomto příspěvku, proto bych očekával, že mi vysvětlíš, jak definuješ verš, když přitom tvrdíš, že tato báseň verše neobsahuje.


Litarts
21. 08. 2022
Dát tip

Ne, ale tady po mně autor chce takové vysvětlení.


snake_01
21. 08. 2022
Dát tip

Litarts - četl jsi někdy nějakou funkční definici verše, nebo o ní přemýšlel?


chtěl jsem to vysvětlit na uvedených verších


Litarts
21. 08. 2022
Dát tip

Chtěl jste vysvětlit rozdíl mezi básnickou tvorbou a běžným větným nebo heslovitým zápisem?


Milan - dík za úsměv


Dát tip Ptakopysk

Litarts - nezklameš


MilanH
21. 08. 2022
Dát tip

:-)


Litarts
21. 08. 2022
Dát tip

Mají-li to být verše a ne pouhé prozaické zápisky, tak by měly umět i trošku zapět, jak to patří k básni poety.


Litarts - proč myslíš, že tam není žádný verš?


Abakus
20. 08. 2022
Dát tip

V tomto prípade kašlem na formu, obsah je vynikajúci.


Litarts
20. 08. 2022
Dát tip

Není to žádný verš, jsou to prozaická hesla. Dala by se z nich napsat třeba malá povídka.  


Dát tip lawenderr, Ptakopysk

Litarts - je to volný verš, proto tam veršování není


Litarts
20. 08. 2022
Dát tip

Má to být básnička, tak by to chtělo trošku poetičtější veršování. Takto to zní příliš tvrdě, heslovitě. 


Kočkodan
19. 08. 2022
Dát tip

Dělám u Janiny tři křížky (pozor, nečíst: Dělám nad Janinou kříž!) a mám kvalitní komentář s minimem námahy hotový. (nefotrovský smajlík)


je to tak


Je to koloběh. Na rodiče se pak kouká jinak.


Philogyny
19. 08. 2022
Dát tip lawenderr

Matka medvědice.  :) 


že jo, taky mě rozvzpomínalo a rozněžnělo


Gora
19. 08. 2022
Dát tip Philogyny

Podařené, Radovane!



Andělka1
19. 08. 2022
Dát tip

***


snake_01
19. 08. 2022
Dát tip

Líbí se mi první, třetí a čtvrtá sloka, osobně bych druhou nejspíš vynechal, přijde mi, že nepřináší do textu nic nového a hodnotného, pokud tedy opomenu spekulaci o motivech vnučky - ta ale celou věc spíš komplikuje.


Janina6
19. 08. 2022
Dát tip Gora, blacksabbath

Hezky řečeno. Nejvíc se mi líbí závěr... asi není lepší způsob, jak se naučit chápat rodiče, než zkusit si jejich roli na vlastní kůži.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru