Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Svätci, patróni leta 2022

22. 08. 2022
11
7
388
Autor
dark matters

trošku psychohygieny na prvý jesenný večer

 

Svätý Michal († 26) zomrel po zasiahnutí prúdom 

z verejného rozvádzača

pri nabíjaní mobilného telefónu

Michal je patrónom obetí nešťastných náhod a elektrického prúdu

starosta akúkoľvek trestnú zodpovednosť odmieta 

 

Výlet sa skončil tragédiou keď svätá Jana († 19) 

zomrela po páde zo skaly

Svätá Jana je patrónkou všetkých ktorí

umreli po páde zo skaly

Jana, ktorá si v meste užívala prázdniny po tom 

ako s vyznamenaním ukončila štúdium obchodu a služieb

so zameraním na cestovný ruch

 

Svätý Miroslav († 46) je patrónom tých čo

skolabovali počas nedeľňajšej šichty 

na stavbe v bratislavskej Devínskej Novej Vsi

Pritom sa zdalo, že zdravotne bol v poriadku

 

Svätý Lukáš († 55) pracoval ako taxikár 

v čase voľna jazdil pod vplyvom alkoholu

Smrť ho zastihla v nemocnici

Svätý Lukáš je patrónom

tých čo pri výjazde z kruhového objazdu 

prešli do protismeru 

 

Pod kolesami rýchlika, ktorý smeroval z Bratislavy do Košíc

vyhasol život svätej Lucie († 62)

Svätá Lucia je patrónkou

Údajne stála na mieste s taškou v ruke


7 názorů

Seymour
před 3 měsíci
Dát tip

skúš ešte šimona pavla a matúša..inak to bolo super a príznačné 


Silene
26. 08. 2022
Dát tip

dark, rozumím. Sama jsem si právě vědoma, že čtu báseň bez jakýchkoli znalostí oněch průběžných odkazů, jakož i konkrétních reálií ze slovenských médií. Jsem tu jen se zrovna mi/nám předloženým textem a koukám, co se mnou dělá. Dosadím si tedy pouhý předpoklad, jinak jsem ale daleko spíše zaujata tvou prací s jazykem, ostatně jako i dříve u jiných textů, které jsem pročítala či nějakým způsobem komentovala.

Fakt je, že třeba u Ašše občas běžím něco nastudovat, ovšem i tak se pročtu k mile příhraničním či zahraničním konotacím. Rozdíl mezi tvou a jeho tvorbou vnímám přibližně na způsob, že zatímco on reflektuje zcela otevřeně aktuální dění a civil, ty jako bys vyhledávala právě a záměrně onen všeobecnější přesah, umožňující vrstevnatost interpretací. (Hrubé zjednodušení.)

Všeobecně potom myslím, že několik verzí téže básně může vhodně posloužit k vícero účelům, aktuálně právě coby reflexe, např. i v časopise, přičemž pro knižní vydání s jistou trvalejší platností se autor ve svých motivacích přehodnocuje. (Shodujeme se.) 

Ad ironie: funguje i coby sebeobrana při vybuzené vnímavosti. U jednotlivosti potom těžko rozeznat např. komplexní či koncepční změnu autorského přístupu. 

I jako čtenář tedy projevím jistou setrvačnou tendenci komparací s předchozími vjemy a čtenářskými zážitky a může tak dojít k patřičnému zkreslení.

Má slovenština je samozřejmě cizinecká a náležitě s. r. o. 


Silene: Vďaka, že si sa na to takto dôkladne pozrela. Pri písaní (resp. úprave viet z bulvárnych článkov) som to chcela mať tak trochu strojové, neohrabané, ako píšeš, nemotorné. Aby bolo cítiť tú vytrhnutosť z kontextu, ten bordel, ktorého je to súčasťou - ako súčasťou bordelu-textu, tak aj bordelu-života.

 

ďalšia vec je, že keby som ten text začala upratovať, asi by bolo treba uprataťho celý a vyznenie by sa zmenilo tiež. Možno k lepšiemu - ale to budem riešiť, ak budem riešiť novú knižku.išlo i tiež o to, aby strofy neboli školácky symetrické - chcela som, aby sa postupne rozpadali.s tou elektrinou v prvej strofe máš pravdu, to trochu vybočuje z logiky svätcov, pravda. ani som si to neuvedomila. ono je to celé plné chýb, keď sa na to človek pozrie bližšie:-)

 

ale - možno je to ako s nejakou takou detskou čarbanicou - máš detskú čarbanicu. a keď ju po tom decku začneš opravovať a vylepšovať, začnú vyskakovať stále ďalšie a ďalšie chyby a keď pokračuješ v opravách, nakoniec je z toho niečo úplne iné.

 

Trápi má ale iná vec! keď som tento text písala, bola som v takom citlivom rozpoložení a v dojatí tými osudmi a tragédiami, ktoré sú v podstate strašne tuctové a bulvár ich na pár hodín vyťahuje na piedestál - kým sa neokukajú. no a bolo mi to ľúto a chcela som z nich mať svätcov ktorých si cirkev tak považuje a sú oveľa stálejší.a vo výsledku to celé pôsobí ako vždy ironicky. asi to inak neviem :-)


Silene
25. 08. 2022
Dát tip egil, dark matters

Safryš, už ani ti svatí nejsou, co bývali. Nicméně nástup astronomického podzimu těžce nesu, tak je třeba nacvičovat.

. ahoj autorka

Baví mě alternativní výklad, že sv. Michal je rovněž patronem elektrického proudu, nač troškařit.

Možná se jedná o záměr výstavby, ale druhá sloka mi připadne stylisticky nemotorná právě repetitivními replikami.

cit. Zomrela po páde (…) / všetkých, ktori / umreli po páde (…) Jana, ktorá (…) po tom / ako (...)

. odmyslím-li, že ve volném verši dávno nenabízí zakončení spojovacím výrazem zase až kdovíjaké stylistické občerstvení; zároveň nejde ani o jev, jakým by se v písemném projevu vlastní rukou nemohlo přecházet z řádku na řádek (a možná je právě tímto demonstrována výše zmíněná účelovost v autorském záměru? Že by černý kronikář samým zdrcením dosud koktat ráčil?),

. tedy se soustřeďuji spíše na výše zmíněné repetice a poptávám vyšší rysku syntaktické elegance s tonzurou

. patronkou všetkých zosnulých na pád, event. pádom (pokud je to v sj dost absurdní) zo skalných výbežkov a previsov (specifik útvaru možno vyjmenovat ve výčtu vícero; inu, nenasytná turistická poptávka po hyperbole a troše výlučnosti, katolické církvi tak vlastní)

. např. jen: (…) prázdniny / ako s vyznamenaním ukončila (…)

.. nemůže být?

. třebas předčasné ukončení pěkně vyniká právě nevyřčením, myslím si

. naopak při explicitě bych tam frkla skôr

A ještě konkurence:

. cit. Svätý Miroslav († 46) je patrónom tých čo

. cit. Svätý Lukáš je patrónom / tých čo

Nápad super, sepsaný působí však překotně. Závěr v sobě zahrnuje jakési neurčité, delikátně pohoršující mysterium východního slovanství. 

Osvěžilo, usadilo. Usebrání, rozjímání, a tak. Memento mori. 


Na svatou Barboru spadl strop jeskyně

údajně to bylo po neplánovaném vůbuchu uskladněné munice

je patronkou horníků a dělostřelců

 

PS ten prolog mi není úplně jasný, na první přečtení mi přišlo dílo uhozené, postupně mě začalo bavit, 


pradlo_
22. 08. 2022
Dát tip

všetky tie bezmenné sošky za dedinou


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru