Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Na úrovni hmyzu

23. 08. 2022
6
14
349
Autor
neutron

Jak na úrovni hmyzu

jako tělo bez krve

 

Jako můra za světlem

bez rozumu se rve

 

Moje láska k tobě

slepá, marná, otravná...

 

Stále uvnitř mne tam je

...a stále po tobě se ptá

 

 

 

Dostat se z tebe

svléknout tě jak kůži had

 

Vymanit se, vybřednout

zahodit ten hořký hlad

 

Přeju si to opustit a pustit to

Odpustit a nežít to

 

Protože to spaluje

Beze zbytku spaluje

 

Jako můru plamen

Tebe ve mně spaluje

 

 

 

A kroutí se jak pijavice

ve studené pinzetě

 

Je to vůbec ještě cit

nebo už jen pustý pud?

 

Nebo, možná, zlatá nit?

Nebo jen můj... lásky blud?

 

Možná další závislost..?

Maskovaný stud?

 

Kéž bych to věděl

dřív...


14 názorů

Alenakar
16. 09. 2022
Dát tip neutron

Název mi připomenul čapkovskou hru Ze života hmyzu...  Na tvém místě bych zůstala u těch hmyzích metafor a netahala bych tam už hady svlečené z kůže. Celý text bych zkrátila na třetinu, protože méně je většinou více.


neutron
24. 08. 2022
Dát tip

@Ram: to jsou ta nenaplnena ocekavani :D


Alegna
24. 08. 2022
Dát tip neutron

Určitě z veršů sálá silná emoce, působí na mě, že slova přicházela sama, což mi sedne. Přeju ať se psaní daří.


neutron
24. 08. 2022
Dát tip

Velka pismena gone. A jo, vypada to lip.


neutron
24. 08. 2022
Dát tip Benetka

Tady se to rozjelo! :D Diky vsem za podnety. Kontext: rozvod po 19 letech, 2 roky sam, den co den porad myslim na byvalou zenu. Probudim se a boom, je to tam. Porad v kruzich. Jedno, co delam. Ten cit (ci blud, pud, zavislost) je v soucasne situaci uz nadbytecny a presto se ho nedokazu zbavit, nicim zmensit, odhodit, vysvleknout. Uz to jen otravuje, vysiluje... Je to automat, jako kdyz se rozsviti zarovka a neomylne k ni zamiri mura. Takze hledam cestu ven a tenhle psany ventil je jednou z cest.


Janina6
24. 08. 2022
Dát tip

Jsi bezva čtenářka, já mám jen náladu na srandičky :-) Autor promine. Těším se na další jeho básně.


Janina6
24. 08. 2022
Dát tip neutron

Rem, čti pořádně, kůži nesvlíká autor, on svlíká JI (tu dámu) :-)


Janina6
24. 08. 2022
Dát tip Benetka

Taky se přimlouvám za zrušení těch velkých písmen (nejen To, ale i Tebe, Tobě... používá se sice v dopisech, ale v básni na sebe příliš strhává pozornost). Některé metafory se mi velmi líbí. Naopak třeba "Moje láska k Tobě, slepá, marná, otravná" je příliš doslovné vyjádření, pro mě vlastně nadbytečné. Vnímavý čtenář z básně vyrozumí, "o čem to je". A ještě se mi nelíbil verš "Nebo jen můj... lásky blud?" Ptát se, jestli je láska lásky blud, je úsměvné, a navíc to slovní spojení zní tak trochu zastarale, máchovsky. A ty žiješ dneska.


neutron
24. 08. 2022
Dát tip Benetka

Ahoj a děkuji. Nečekal jsem nic a jsem mile překvapený. Je to po dlouhých dvaceti letech vlastně znovu prvotina. Něco, co už potřebovalo ven. A zjistil jsem, že to má stabilizační efekt na moji rovnováhu. Moc zajímavá zkušenost. Ale není jednoduché udržet tu hnací sílu, ten mix emocí, před sebou a zároveň nad tím přemýšlet o konkrétních pocitech a ještě to stíhat zachytit, dát tomu rytmus a kadenci. Kritiku od tebe si beru k srdci a další věc zkusím s citem neuspěchat :)


Pomerančová
23. 08. 2022
Dát tip neutron, Benetka

Až po "hořký hlad" se mi to moc líbí. Užásná energie, tempo - pak jako by text trochu ztrácel dech

Ruší mě třeba:

Přeju si To opustit a pustit To

Odpustit a nežít To

 

přesněji řečeno ruší mě velké písmeno v To, jako by text náhle dělilo na kusy, bralo mu rytmus (můj subjektivní pocit při čtení). A ten první verš svojí délkou vybočuje z ostatních...a také třikrát "spaluje" skoro za sebou. Zřejmě jsi to použil pro zdůrazněni, ale na mě to úplně nefunguje.I tak má ale text hodně do sebe, zaujal mě, dávám tip a přeju hodně dalších zajímavých textů.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru