Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O tom, jak se píší dějiny

07. 09. 2022
13
16
362

 

 

Vkládám jednu  mou hříčku asi z konce devadesátých let :)

(ponechávám i ve staré formě, i když vím, že zde se to asi mnohým líbit nebude :) )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

O      tom,   jak      se   píší      dějiny 


 

Vysoko   na      obloze

třeskot      hvězd,   bujná      spřežení

ve      fantaskním      reji

se   svými      kočími      mlhami   se      řítící,   proudy      Jisker

v      hejnech      skrápějících      Zem,   ztracené      podkovy      Zlatem

jak      matné      perly      v      trávě      porůznu   se      třpytící,      stranou      faun

se      svým      Škleboúsměvem 
 
 

 

 

 

a   do      těchto   Dějů      tajemných

((-či   spíše      do   odlesku      z   nich )) 
 
 

škvírou      ve   svém      vikýři  
 
 

            zezdola

kdosi      nahlíží 
 
 

 

 

 

Očitý   svědek. 
 

 

Jednou   svému   vnuku   bude   vyprávět. 
 

 

 

 

 

 

A      potom,   až      i   z      vnuka      bude   děd,

až   i      jemu   věčný      spánek   zlehka      ztiší   tvář, 

jeho   pravnuka   či   vnuka 
 

obsáhle

         vyzpovídá 
 

 

 

 

 

 

 

 

hodnověrný  
 

 

kronikář


16 názorů

Ale Ivi :)

Kolikpak že palců má Tvůj monitor? :):)


třeskot      hvězd,   bujná      spřežení.................krásné obrazy....posunuju myší aaa náhle

hodnověrný  ............... kronikář */***************************

 

 


Alegna
08. 09. 2022
Dát tip

Myslím, že ti rozumím a hlavně autorova věc i forma, takže ctím, jak to cítíš, má to svou výpovědní hodnotu.

Čtu velmi pomalu a mnohdy se vracím, když necítím žádný "pocit", takže pro mě plynulý zápis je ideální, asi tak :))


Ještě znovu děkuji všem za komentáře :)

K té formě ještě napíši tolik: ustavit formu mi (nejen) u této věci vzalo *několikanásobek času, než samotný hrubý zápis textu - a zvláště v době vzniku jsem ji považoval za nedílnou součást celého objektu :) (a jak jsem již řekl - má intuice mi tehdy diktovala každý úhoz do mezerníku (apod.) mého počítače, nejedná se tedy rozhodně o nějakou nahodilost,..., o nějaký můj výmysl).

*(pokud si dobře vzpomínám, tento kousek jsem také seshora stáhl více méně vcelku, takže mi to vzalo, více méně, pouze čas toho zápisu :) ).

Nad formou jsem potom ovšem seděl (v součtu) snad několik hodin; .. :).

(( ...)).

Jak jsem ovšem také již napsal výše; - myslím, že bych byl dnes schopen to i nějak přepsat (přepracovat, co se týče formy); -ale dělal bych to s vědomím, že už to potom bude (přinejmenším trošku) jiná záležitost (a ovšem, dělal bych to pouze v tom případě, že ta ,,originál (nadiktovaná) forma" zůstane někde (myslím i někde jinde, než jen v Akáše :), tam snad zůstane každopádně :) ) zachována.. :).

 

 


Aru
08. 09. 2022
Dát tip

ale Loki nezapomínej, jak je zdejší editor šílený, pokaždý bojuju s velikostí fontu a někdy to prostě vzdám. nikdy přece nevylučuj žádnou možnost, jak víš jestli to byl záměr, nebo technická chyba způsobená převodem mezi weby?

jak sám autor psal, je to 15 let starý text, navíc nikdy by se neměl hodnotit jaky je, nebo není autor, ale jaký je text, vzpomeň na herce, že když zahraje výraznou roli, že si lidi spojí tu roli s tím hercem, čehož bychom se měli vyvarovat i na Písmáckém poli. všichni jsme nakonec herci ve svých životech v tomhle antisvětě ;)


Aru
08. 09. 2022
Dát tip

myslel jsem tím ne ty obří mezery na řádku (to vzhledem k písmácku editoru beru jako možnost kejklů převádění z jednoho média do druhého), ale tím jak první strofa je kompaktní jak formou, tak obsahově, ale od druhé se jak forma, tak obsah vydrolí, až do ztracených posledních dvou řádků, které jsou po jednom slově, tím jsem myslel to co jsem psal prve.

s každým starým textem je ta potíž že člověk se neustále vyvíjí a proto starší text nebude nikdy odrážet to jakým člověk zrovna v přítomnosti je, ale pouze to kým kdysi dávno byl, je to jako s fotkou, která sice zachycuje konkrétní okamžik, ale není to ta přítomnost, kterou žije její majitel, což by stálo za zamyšlení proč se lidi vůbec fotí a uchovávají stovky a tisíce fotek :D


hezké obrazy, zaujalo


Pěkné.


Děkuji všem za návštěvu, td.

K té formě ještě: tohleto jsem nějak (moje intuice to tehdy vybrala?) vybral jako nejlepší z možností :) někdy kolem roku 2005, kdy jsem to po prvé vkládal na

 

Totem.cz, myslím; dneska si již (touto formou) nejsem tak jistý, ovšem stále nějak nevidím formu lepší? (napíši to, co jsem psal už i jinde k této formě zde na Písmáku laicky: když je to splasklé, čte se to prostě (podle mne alespoň) moc rychle! :) )


Jamardi
07. 09. 2022
Dát tip

Máš pravdu, k těm přesunům zhora dolů dochází. A vůbec, když pak někdo vypráví, divíme se.

Divila jsem se: https://www.youtube.com/watch?v=vQha--nie-E


Aru
07. 09. 2022
Dát tip

má to své, kouzlo, zvláště první strofa, pak se to rozpadne jako ta forma, kterou je to podáno


Alegna
07. 09. 2022
Dát tip

Stále mě vesmír fascinuje, to tajemné neznámo, svítící hvězdy a tak jsem ráda četla tvoje řádky, k formě taky mlčím :)


Benetka
07. 09. 2022
Dát tip

Líbí se mi to. Téda... Až na tu formu. Chtělo by se říct že si už jeden zvyk. Ale furt tam někde vzadu v hlívě vrtá červík že by snad i stálo za to to přepsat. Zas tolik slov to není... Už držím pysk.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru