Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Slova

18. 09. 2022
8
11
283

Po menší odmlce.

vypouštíme dlouhé nesrozumitelné výrazy z úst,

komiksové bubliny se vznášejí

a mizí v dálce jako balónky,

kterým romantici svěřují plané naděje,

 

lidé se schovávají za slovy jako za fíkovými listy,

šermují jimi, nevidí si pro ně do pusy,

 

básníci jich mají plné sešity,

ukazují je dívkám na potkání

jako exhibicionista svoji chloubu,

 

na krásné knihy poetů,

které se už někde tisknou,

sedá prach, lidé nečtou!

 

tonoucí se i slibu chytá,

protože na počátku prý bylo Slovo,

někdo umí vykouzlit slůvko

jako záchranný kruh,

 

kdo má dneska ještě čas poslouchat slova?

všude je jich habaděj,

 

dobré slovo mívalo cenu zlata,

Byrona platili od slova, ale dneska?

nemá cenu papíru

a tiskařské černi je pro ně skoro škoda


11 názorů

Díky, Aleno!


Alenakar
22. 09. 2022
Dát tip Gora

Zajíci,

programová hudba znamená totéž jako hudba programní. Za mých časů se používalo slovo "programová", dnes se používá slovo "programní", ale rozumí se tím jedno a to samé, tedy především taková díla z období romantismu jako je Smetanova Vltava. Hlásková zvukomalebnost v poezii je ale starší a datuje se minimálně od Erbenovy kytice.


Evženie Brambůrková
20. 09. 2022
Dát tip Zajíc Březňák

Vyřčené slovo už zpět nevrátíš.

Mnozí by se měli zamyslet, než něco vypustí z úst.

Slovo je i zbraň a může hodně ranit a ublížit.


Aleno, tvá úvaha je zajímavá, programová hudba asi není totéž jako programní hudba (jakožto opak hudby absolutní)?


Bixley, vidíš, to jsem si vůbec neuvědomil, omluvou mi budiž, že jsem telegramy v praxi už nezažil.


Zajíc Březňák
19. 09. 2022
Dát tip Gora

Goro, ano, dobré slovo má stále cenu zlata. Děkuji za návštěvu. 


Alenakar
19. 09. 2022
Dát tip Gora

Moc pěkné zamyšlení nad slovy... Myslím si ale, že v moderní poezii nejde o jednotlivá slova, spíše o to, co vznikne, když se některá slova nečekaně a "plodně" spojí dohromady.   V klasickém vázaném verši ovšem slova hrají zcela jinou roli. Jsou to estetické objekty z hledika zvukového účinku básně a často je důležitější, jak slovo zní, než, co slovo znamená. Když se ale zvuk, rytmus, dokonalý rým a obsah spojí dohromasdy, vznikne cosi jako programová hudba. Škoda, že takovou hudbu už dnes nikdo neumí ani poslouchat, natožpak psát.    Tip.


bixley
18. 09. 2022
Dát tip blacksabbath

Hezké zamyšlení. Dokud se ještě posílaly telegramy, platilo se za slovo korunu.  Ale dnes telegramy neposíláme... 


Gora
18. 09. 2022
Dát tip

Slova kloužou po povrchu a zahlcují prostor...

trochu lítostivé, ale v podstatě na tom něco je. Jen dobré slovo má stále cenu zlata, Zajíci.


Zajíc Březňák
18. 09. 2022
Dát tip Benetka

Kde máš porotu, předsedo?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru