Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Den šedivý šel ulicí...

20. 09. 2022
5
26
647
Autor
Báseň_roku

Soutěž v poezii - BR III./2022

Každý má možnost připsat nejvýše TŘI HLASY  NA OZNÁMENÍ O HLASOVÁNÍ soutěže. Na tipy či hlasy přímo u díla nebude v součtu hlasů brán zřetel. Komentáře jsou vítány...

 
 

Den šedivý šel ulicí,
z bouřkových mraků čepici,
bezcílně tak se toulal jen,
o slunci snil svůj marný sen.

To za mraky je zamčené,
však vrátí se nám, ne, že ne,
teď píseň svou mi zpívá déšť,
tak říkám jen: "Nu, vem to nešť..."

R:
Ó, lásko má, co se ukrýváš,
ó, lásko má, jaké jméno máš?
Ó, lásko má, jednou přijde den,
kdy duhy luk nás dva propojí jen. Kam c



Když vítr mraky rozehnal,
já pod oknem tvým sám jsem stál,
a kytara má omšelá
se mnou si píseň zapěla...

Však marně její struny zní,
a srdce mé o tobě sní,
neslyšíš píseň tesklivou,
nebudeš, děvče, dneska mou...

R:
Ó lásko má, co se ukrýváš,
ó, lásko má, jaké jméno máš?
Ó,  lásko má, jednou přijde den,
kdy duhy luk nás dva propojí jen. .am


26 názorů

Delfín
29. 09. 2022
Dát tip

Já ti to nerozporuji, Janino. Jen připomínám, že je přece jen  trochu těžší trefit se do rytmu než napsat pár frází  a metafor volným veršem...

Snažím se trochu oživit staré časy, kdy stačil někdo s kytarou, co uměl pár písní a byla pohoda. Nebo tchán hrál dobře na akordeon a dcera se potatila, takže když jsme bydleli u něj, bývaly zpívané při vínku za účasti vyženěných příbuzných i těch mých a chodilo i pár známých. ;-D


Delfín
29. 09. 2022
Dát tip

Tož, Alenko, jukni na ty odkazy! Samy o sobě, pokud skončíš třeba u " .cz", jsou zdrojem mnoha známých textů. A to video s Dalidou je prostě skvělý zážitek! Je to jedna z oblíbených písní mého dětství. Miloval jsem francouzské šansony, v originále i v českých verzích. A Hanuš Jelínek shromáždil ve 2 knihách (Zpěvy sladké Francie I, II) české texty mnoha lidových písní. Obojí lze zdarma stáhnout v .pdf, tu první i mám i z antíku. Mnohé bys možná poznala a rozpomněla se na melodie.

Jinak mám staženo i pár lokálních zpěvníčků. A měl jsem odkazy na další stránky, kde jsou třeba všechny písně od Matušky nebo od Gotta, ale i od Pavla Bobka aj. 

Zpívám ráda a je to na mně trochu znát...;-)

 


Janina6
29. 09. 2022
Dát tip

Delfíne, máš pravdu, sama na moc a sílu hudby nedám dopustit! Tady ale hodnotíme text - a já věřím, že i ten má v písni důležitou úlohu...


Alenakar
29. 09. 2022
Dát tip

Delfíne,

ano, znám pouze onu českou verzi, kterou zpíval Pellar. Tuším, že to byla B strana singlu Drnová chýše:

Sklo v oknech chybí, do dveří jsem kůži zavěsil,

vánice sem střechou funí vesele

a já slyším, jak se travou krade kojot, co tu vyl

kolem chajdy z drnu na mý parcele.

 


Delfín
29. 09. 2022
Dát tip

Janino, slova taky mohou vyjadřovat a navozovat určitou náladu, ale důležitá je ta melodie, která až euforicky ovlivňuje naši duši, navozuje harmonický stav duše a má moc sbližovat i lidi jinak odlišných nátur. Celý náš život ovlivňují (bio)rytmy a hudba je také rytmická, obsahuje vyšší harmonické a uvádí nás do stavu rezonance. Hudba je lék i naše nabíječka...:-D


Janina6
28. 09. 2022
Dát tip

Ale jo, u táboráku a sklenky vína... a hlavně příliš neposlouchat klišoidní refrén... Vlastně to za mě řekla Thea, koukám.


Delfín
28. 09. 2022
Dát tip

Víš, Sváťo, ono je ošidné někoho soudit jen z písmenek a ze 14 let staré fotky, naskenované v době, kdy jsem zkoušel dálkové studium na vš...

Mohu být jen šikovný manipulátor, který si tu i onde vytváří idealizovaný mediální obraz. Jen my sami víme, jací jsem tam uvnitř a čeho jsme schopni, druzí nás posuzují podle našich činů a své  subjektivní představy o nás...

Na druhou stranu, já nemám potřebu něco předstírat, jsem penzista a nejsem ničí podřízený ani politik, mohu být sám sebou.

Pokud jde o soutěže, na piste-povidky.cz si jen nezávazně a pro zábavu každý 1.víkend drabblíme na zadání. Irenka by ti mohla podat další informace, je na p-p taky.:-)

Na www.literarnialchymie.cz Katka shromažďuje informace o aktuálních soutěžích. Taky jsem kdysi poslal párkrát něco na Literární Vysočinu,  do soutěže na Slovensku či do jiné od Literárních novin. 

A na litwebu se jukni na: "Díla/soutěžní text/I ty můžeš být textařem." Cinda tam něco domluvila s folkovou kapelou Alternativa Plzeň, Krakonoš a Leontýnka si pak vybírali z našich textů adepty na zhudebnění. Jestli to ale dotáhli, nevím. Ale taky jsem pár kousků poslal, byť ne tolik jako Marek (Moimarek) Ale já byl v Praze na montáži, dělal nonstop 12 a měl jen mobil a vrtkavou wifinu večer na hostelu...

No, v písmenkách jsem dost výmluvný, v reálu si klidně tiše vychutnám labutí rodinku na rybníku či lesní zvěř u krmelce. 

A jindy si rád zazpívám při harmonice či kytaře...

 

 

 


Philogyny
27. 09. 2022
Dát tip

Delfíne, mám ráda tu tvoji upřímnost. Napadlo mě, co se domluvit s Gorou a udělat soutěž s texty k písním? Kdysi mě oslovila jedna skupina, tady kousek od nás, našli si mě na Psancích. Líbil se jim jeden text, poslali mi hudbu. Ale to už musí být jiní fajnšmekři, takhle psát neumím. Text jim dala k dispozici...

Zkus popřemýšlet, třeba se domluvíte. 


Delfín
27. 09. 2022
Dát tip

A proč by písňový text na melodii krásného šansonu by nemohl být v poetické soutěži, když jsou tu i neveršované miniaturky jako "Vyprávějí si?" Výrok v podobě jedné věty, roztažené na 6 řádek mi připadá trochu málo na kvartální a celoroční soutěž. Kdyby šlo o soutěž v haiku či paipu nebo o limerick, pak snad...

;-)


Delfín
27. 09. 2022
Dát tip

Redaktorce prózy a pohádkářka chválí poetický písňový text, Renátko?! To by si měl autor považovat...:-D


Josephina
27. 09. 2022
Dát tip

Jako stará trampská písnička dobrý, ale jako báseň roku .... hmmm


Delfín
27. 09. 2022
Dát tip blacksabbath

Theo, ať v tramvaji či mimo ni: "Vem to nešť je!" je stará fráze ve významu: "Mně to je fuk! Nebo v synonymu: "Vem to čert!" Takové trochu furiantské vyrovnání se se skutečností, která nám není příznivá. Člověk by měl prostě umět mávnout rukou nad tím, co nemá moc změnit...:-D


bixley
27. 09. 2022
Dát tip

Už samotný název je krásně poetický a báseň s refrénem o lásce nádherně podzimně tklivá



Delfín
27. 09. 2022
Dát tip

Sváťo, já ti rozumím. Ale hrobaříky bych k tomu nezval. I když je to těžké, člověk musí jít dál, zase se zvednout, když ho něco srazí a věřit, že bude zas o trochu líp! No, u mne je to takové pozdní zmoudření. Snažím se užívat toho, co hezkého život přináší a momentálně se už moc netrápit minulými porážkami. 

Pro mne teď třeba svátek Ludmily bude dnem, kdy odpoledne přišla na svět druhá vnučka, Terezka. Je jí zrovna deset dní! :-)

A ta první, Markétka, má za dvanáct dní tři roky a je prostě takové naše štěstíčko, andílek s raráškem v těle! ;-) Děti mají kouzelnou schopnost prožívat krásu přítomného okamžiku a není na škodu si to připomínat...A posledního září jsem potkal matku svých synů, takže myslím na to krásné a ne že 6.9.2002 také odešla moje máma...

 


Delfín
27. 09. 2022
Dát tip

Irenko, život je plný nenaplněných snů a přání a je jen na nás, zda se tím budeme donekonečna trápit nebo se z toho vyzpíváme a už lehčím krokem, ať ještě se slzou v oku či již s úsměvem na rtech, vykročíme vstříc snad hezčí budoucnosti, zda nepropaseme pro samý smutek to krásné, co by nás mohlo potkat...

Vždyť život je i plný zdánlivě drobných krás! Záleží jen na tom, zda si jich všimneme a pustíme si je k srdci, dovolíme, aby naplnily naši mysl a rezonovaly s naší duší...:-D


Thea v tramvaji
25. 09. 2022
Dát tip Janina6

"vem to nešť?" Co to je? Já se omlouvám, ale i ten refrén je šílený :) Když je někde "Ó lásko má" prchám jak nejdál to jde :) Ale když se přes to přenesu, rýmy jsou fajn a nikde nedrhnou. Slabiky sedí. Tady už jde jen o vkus čtenáře - posluchače.


Alenakar
23. 09. 2022
Dát tip

Den deštivý šel ulicí

a spolu s ním tři chlapíci,

šli s kytarou tou uličkou

všichni tři svorně s jednou písničkou.

 

                                Vladimír Merhaut - Den se krátí

 

Tvoje inspirace je zřejmá, přesto ti tip dám. Na hlas to není.


Philogyny
22. 09. 2022
Dát tip

Některé sny jsou opravdu marné, znám to. Přibrala bych hrobaříky... :)


Zručně zveršované dílko o nenaplněné touze...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru