Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 465 tisíc textů, miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Roztušen
datum / id21.09.2022 / 535299Vytisknout |
autorTrivius
kategorieVázané veršeDalší dílo autora
zobrazeno159x
počet tipů11
v oblíbených0x
Roztušen

Z myšlenek bez ceny
vypouštím přes křeče rým
a léčím paniku,
.
když můj strach ze změny
stává se převlečeným
tušením zániku.
.
Zaplaším obavu,
jež mysl s tělem mění,
a pak se raději
.
ukládám do stavu,
kdy vnímám v bdělém snění
tušení nadějí.




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

24.09.2022 20:19:571 tipů dát kritice tipRadovan Jiří Voříšek
redaktor poezie

velmi slušné

ten dojem drhnutí u druhého verše je způsoben posledním slovem, které je zde po předešlých dvou daktylech připojeno  jako nepřiřazená přízvučná slabika, ale to vůbec neva. Navíc prní slovo - vypouštím se s posledním slovem verše - rým jemně rýmuje a přispívá tak pěkné "melodii" verše

23.09.2022 07:26:04dát kritice tipSilene

. dt(n) zde konkrétně D2TM nebo D2TŽ

. stopově krátké verše = nahrávka pro průniky množin

23.09.2022 07:21:231 tipů dát kritice tipSilene

Dales: Nedrhne, Petře, druhý verš je 3DM (třístopý daktyl mužský), rozložen je správně i po praktické řemeslné stránce, kde jeho rýmový dvojník se silnou pozicí (S3), jež není obsazena hlavním přízvukem (čtyřslabičné slovo), přichází až mezi verši následujícími, zde v rámci rýmového schématu abc abc def def konkrétně coby verš pátý. 

Ono je to celé řešené tak, že s výjimkou druhého verše, který je čistě daktylský, mohou předchozí i další verše odpovídat pro svou stopovou stručnost nejen dvoustopému daktylu, leč právě i třístopému jambu, případně daktylotrocheji typu dt(n). Teprve v osmém verši dochází k přiznanému a nevylučitelnému přechodu na druhý typ metra (jamb, daktylotrochej), přičemž dostačující počet veršů předcházejících, které v rámci básně spadají do obou možných voleb, naznačují, že se jedná o metrický přechod relativně plynulého typu. 

Autor se k podobným realizacím ve svých relativně krátkých textech i verších uchyluje často, jedná se u něj o zažitou praxi. (Nejen u něj.) V celistvém vyznění hypotetického souboru je věc krásně zřetelná.

Osobně běžně přehazuji v básních mezi několika metry, jen to zakládá zároveň jisté nároky i na čtenářovou poučenost, prostě už musí vědět, co je autor zač. Tušit, co je autor zač a zda je neumětel nebo naopak praktik, umožňuje asi jedině komplexnější znalost díla. 

Jasně, že když se vloží jednotlivost k posouzení či konzumaci, tebou připsaná námitka je nabíledni.

k autorovi: Hezká drobnost. 

22.09.2022 23:47:34dát kritice tipDales

Já jenom technickou věc: "přes křeče rým" jaksi klopýtá. Na doby to ve schématu D2 J3ž D2 sedí, nicméně metricky drhne. Jednoslabičné "rým" chce přízvuk, s tím se ale nesnáší jeho pozice ve verši. Na rozdíl od následujících 3+2+2 či 3+4 se mně ten verš jeví 3+3+1. (Je taky ovšem možné, že to mám z nedostatku kefíru, ten v té provozovně dneska nenaráželi.)

22.09.2022 11:04:30dát kritice tipKočkodan

Mám takové tušení, že psát umíš. ;-)

22.09.2022 09:26:14dát kritice tipAlenakar

Ale proč bychom se měli chtít pořád měnit? To je jen trapná kontinetální tendence. Angličané říkají: neměň, co funguje.  tip.

22.09.2022 05:23:06dát kritice tiptaktedy

nu...takové přemoudřené .)



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2022, provozuje Dobrý spolek, pravidla Pickup lines Letní dětský tábor