Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - HOLA ŠKOLA . . .

25. 09. 2022
20
41
409
Autor
blacksabbath

Bydleli jsme v malém městečku pod Kletí. Tady nejezdilo moc aut. My děti, jsme si mohly hrát klidně venku. Obíhat kostel po zvýšené zídce, nebo na ní jen tak sedět a komíhat nohama a vyprávět si holčicí věci. Ale hlavně - k babičce dědečkovi, do malé chaloupky, to bylo kousek po polní cestičce.
Pak táta nastoupil (na nábor, jak to tehdy chodilo, to bylo i s bytem) na MAPE do jiného města a nás čekalo stěhování. A mě čekala škola. První třída.
Skončilo bezstarostné hraní si s kamarádkami z mateřské školky, Už nebudu chodit k babičce cestou kolem lesíku, kde se prý propadl kníže Probošt, který založil vesničku. Ani kolem Božích muk, kde pobíhá ohnivý pes. Ani Vlčí jámou, cestou tak hlubokou, že mě vždycky celou schlamstne. (O tom všem mi babička čítávala z knížky, kterou napsal můj prastrýc - učitelskej v Praze.)
Už nebudu cestou odpočívat na mezi a pozorovat všelijakou havěť a čuchat ke kytičkám.
Jak pravila maminka: "Teď tě, Ivanko, čekají povinnosti. A také si ve škole najdeš nové kamarády."

Nastal ten obávaný i očekávaný den.
"Ivanko, vstávej, ať nezmeškáme! Snídani máš na stole a oblečení na židli. Umyj si obličej, vyčisti si zoubky, najez se a oblékni. A přichvátni!"
"Jejda, tolik věcí najednou. Rychle, rychle jako rychlík," brumlala jsem si a fakt jsem se snažila.
Maminka mi učesala dva culíky, zkontrolovala oblečení a úsměvem přikývla.
"Sluší ti to. Tak jdeme!"

Ve třídě už bylo hodně dětí. Některé jen s maminkami, jiné doprovodil tatínek nebo oba dva.
Sedla jsem si vedle blonďaté holčičky. Taky měla dva culíky.
Pak přišla paní učitelka a představila se nám.
"Jé, mami, paní učitelka bydlí na stejném sidlišti jako my."
"Pššš," udělala na mě maminka a já hned ztichla.
"Děti, kdo umí nějakou básničku nebo písníčku, přihlaste se!"
Moje ruka vyletěla nahoru jako první.
"Tak pojď, Ivanko," usmála se na mě paní učitelka Vodrážková.

Když jsem spustila v mamince hrklo jako v pendlovkách, když je děda natahoval.
Ale já nadšeně a hodně nahlas zazpívala.....

"Jdu takhle ulicí,
za mnou dva mladíci
náhodou
Jdu takhle do kina,
právě se začíná
náhodou
čistě náhodou kouknu se tmou, mezi přítomné
hleďme Ti mladíci jsou
náhodou
blízko mne......"

https://www.youtube.com/…4BA


41 názorů

Ano, Jiří, děti se nemají brzdit. Je třeba je v dobrém podporovat. Děkuji, že jsi se zastavil. Přeji hodně radosti s vnučkami.


a2a2a
22. 10. 2022
Dát tip

Kouzelné. Letos nastoupily do 1. třídy mé vnučky a když je někdy vyzvedávám a jedeme tramvají, tak neustále nahlas recitují nějakou anglickou básničku a spolucestující vrhají na mne pohledy, zda bych je přece jen nemohl zastavit a já se jen provinile usměji, vnučkám domluvím a ony pokračují dál. A mne to nevytáčí.


Jani, děkuji! u nás stále babí léto....:-))))


vesuvanka
09. 10. 2022
Dát tip

Ivi, to je moc hezká a milá vzpomínka :-))), TIP


jojo...ty děti:-))))....díky za podělení se o tvůj zážitek


F.M.R.C.....těší mě, že se ti dílko líbí......děkuji!


Lili.
26. 09. 2022
Dát tip

Příjemné čtení. Psát umíš, poklona.


Renato...jsem ráda, že tě to pobavilo:-))))))


bixley
26. 09. 2022
Dát tip

blacki, tos to rozsekla! hezká příhoda.


Karle....manžel paní učitelky také učitl na té škole, na druhém stupni...toho jsem si užila při dílnách.....kluci občas jednu chytli, ale nás holky nechával pilníkovat.......díky za tvůj komentář


Jednapoetka....děkuji:-)))


dievča...čoby....smála se...nic jiného dělat nemohla:-)))))


díky za (na)kouknutí:-)))


K3
26. 09. 2022
Dát tip

Jako bych tě viděl. Já bych se styděl.

Připoměla jsi mi pana Vodrážku, promovaného pedagoga matematiky. Chodil jsem k němu po večerech na doučování a vždycky jsem při tom usínal a on mi pak vynadal. Později po letech byl u nás v sadě se svou třídou na brigádě. Řval tam a ty děti zcela bezdůvodně jako gestapák...


Jednapoetka
26. 09. 2022
Dát tip

Milý text,...Jako kdyby mě babička pohladila po vlasech....Nostalgie s návratem do dětství..Děkuji...


blacky ... ty si sa veru tej novej školy ani náhodou nezľakla ... a čo na to pani učiteľka Vodrážková?***


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip blacksabbath

Taková kdybych byla.  :) Taky přeju, nabalila toho svýho školáka, vykopla s pusou a svalila se na gauč k noťasu... 


Phil.....celý život vodvaz :-))))) hezký nedělní podvečer!


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip

No to jsi byla voraz...  :) 


Aru
25. 09. 2022
Dát tip blacksabbath

vím jak je to myšleno, dělám si jen srandu vzhledem k dnešnímu čím dál bizardnějšímu světu........ ;)

díky iví :)


Aru......a já proč se propadnul

KáPéZetku jsem muselal nechat doma

myšleno tím oba rodiče...tedy máma a táta...táta a táta?takový pokrok se v té době ještě tajil

díky za parádní komentář.

 


Aru
25. 09. 2022
Dát tip

ona ta knížata, čím byla vypasenější a cesty ne zrovna udržované se tím spíše propadala, hlavně uprostřed tedy uprostřed lesních cest..... :D:D

vyprávění chybí jedna zcela nepostradelná věc, kterou je KáPéZetka, tedy ehm, ehm, i mě jaksi vypadla ve vyprávění někde cestou, ale usilovně se hledá. :))

tatínek, nebo oba dva... tatínkové, už v té době? tedy pokrok je asi pokrok že? :D:D:D

iví, tys přímo zachránila první školní den všem dětem ve třídě, skvěle ;)

tímto je mi ctí ti udělit desátý tip ;)


supí....:-))))děkujíííí!!!!


Abakus...těší mě, že tě potěšilo:-))))))...krásný zbytek neděle


supizmus
25. 09. 2022
Dát tip

Milé počtení, díky!


Luboši -copy u tebe fakt nejsou pravděpodobné...recitaci si umímpředstavit...usmátý smajlík


Díky všem co nakoukli:-)))


Kočkodan
25. 09. 2022
Dát tip

Já si sice na svůj první den ve škole vůbec nepamatuji, ale považuji za mimořádně nepravděpodobné, že bych měl tenkrát copy a něco zpíval nebo recitoval.


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip

potešilo.


Romane....někdy i dost nepříjemně:-))))))))) neboť neví jak se při tom tvářit:-)))))


Jarmilo ... o kinu se vůbec nezmínila....stejně jsem raději běhala venku:-)))))

Nani.........no tuhle příhodu rodiče dávali hodně často  "doplacu".....

díky oběma a hezkou neděli!!!!!


Jo, děti dokáží dospělé mnohdy velice překvapit :)


Nami 99
25. 09. 2022
Dát tip

Hezké vyprávění. Na takové události se rádo vzpomíná.


Jamardi
25. 09. 2022
Dát tip

Milá příhoda. :) Maminka přece říkala, že si najdeš nové kamarády a určitě přihodila, že ve městě je kino, kde se daleko častěji hraje než na vesnici a to je výhoda.... :)


Al., jak komu....mamince fakt neee:-))))))


Alegna
25. 09. 2022
Dát tip

Krásná vzpomínka a věřím, že písnička se líbila a nebylo to náhodou :)


Gimouši.....zásah na střed! Děkuji


Jo, jo. je to přesné. Děti nemají zábrany. A proto jsou tak úžasné.


blacksabbath
25. 09. 2022
Dát tip Gora

Tak to muselo být vtipné:-))))))))taky v tobě hrklo?:-))))...jo malé děti jsou nestrojené:-))))....děkuji a přeji pohodovou neděli!!!


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Ivi, to je milé vyprávění o nástupu od první třídy...

vlastně nezapomenutelné...

Pobavilo i proto, že jsem si vzpomněla na jednoho nádražáckého večírku - Mikuláše, kde můj malý bratr zpíval asi deset slok písně: Na hrobě seděla příšera.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru