Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Pekári pečú chlieb a rohlíkári?

25. 09. 2022
12
26
357
Autor
Abakus

Som veľmi rada, že niektoré veci sa  v čase a priestore menia.  Ale dá to sakramentsky zabrať.

Pekári pečú chlieb a rohlíkári?

Mať génia v rodine nie je jednoduché ani pre rodinu, ani pre okolie a už vôbec nie pre školu. Škola je zvyknutá na šablóny  každé dieťa sa má do takej šablóny zmestiť. Rodina keď sa jej narodí dieťa našťastie netuší, že je geniálne a môže si naň zvyknúť, prispôsobiť sa mu. Alebo ho skúsiť vymeniť ešte v pôrodnici – kus za kus. Sestričky sú tam celkom milé a ústretové – niekedy.

„Každého debila naučím čítať a písať“ prehlásila bratova triedna učiteľka. Problém bol, že brat vedel čítať a najmä počítať a nebol dostatočný debil. Než sme sa zmohli na kalkulačku, využívali sme jeho služby pri zmenárenských kurzoch, tankovaní a najmä pri nakupovaní a platení v reštauráciách. Stačil mu jeden pohľad na výsledný účet a vedel, či máme reklamovať, či je v tom účte už započítané prepitné, alebo máme vyjednávať s cenou a s čašníkmi. Predavačky mu znechutene vydávali požadovaný obnos už vo veku štyroch rokov.

Mama ho začala učiť hrať na klavíri a šachy, aby s ním v škole neboli problémy. Problémy boli aj potom, ako začal vyhrávať klavírne súťaže a šachové partie.

„A myslíte, že z vášho syna niečo bude?“ S citom sa pýtala učiteľka.

Na rodičká chodila mama s očakávaním tých najhorších správ. A jej očakávania boli vždy statočne naplnené.

„Váš syn sa na hodinách nudí...prehlásil že matematika, to je nič...bije sa cez prestávky, po vyučovaní, namiesto vyučovania...“

V štvrtom ročníku ktosi mame poradil matematickú školu. Presunula Ďura  a keď nadišiel deň „R“ – rodičko, vydala sa s malou dušičkou do školy. Postupne sa prebrali jednotlivé body a o bratovi stále nič. Nakoniec sa na konci rodička mama vybrala za učiteľkou:

„No viete malé problémy si riešime sami a veľké nemáme.“ Nastal zlom vo výchove môjho brata. Na oslavách jeho narodenín sa u nás stretla črieda matematických kockatých hláv, ktoré mi dali na frak ešte aj v pingpongu.

Géniovia nemávajú dvojky z chovania, ale občas im hrozí výhadzov zo školy. A to aj vtedy, keď už brat bol v matematickej triede a takých hlavičiek tam poskakovalo v triede tridsať.  Naďalej recitoval a bol zvyknutý vyhrávať. Nastúpila puberta a prvý raz nevyhral. Zavolala si ho šéfka SZM na koberec. Na otázku ako dopadol, sklonil hlavu a zahanbene odpovedal:

„Na hovno.“

Nasledoval pohon na Ďura. Bol predvolaný pred triednu, na koberec SZM, vyhrážala sa mu riaditeľ a pol roka ho vodili za nos, že to povedia rodičom. Toho sa bál najviac. Po niekoľkých mesiacoch skutočne mamu zavolali do školy. To „na hovno“ malo silu vliecť sa niekoľkými mesiacmi a nepomáhali ani víťazstvá v šachu a vo fyzikálnej olympiáde. Pri ťahu pešiakom na E 6 zase mutácia hlasu až tak nevadila.

Do triedy vstúpil matematikár, začal niečo maľovať na tabuľu a po chvíli vzal špongiu a zotrel to a vzdychol si:

„...ten Fíger“ a pokračoval v kreslení na tabuľu.

„Dvadsať rokov som to učil takto, ale Fíger ma presvedčil, že je to ináč.“

Ani keď je človek predurčený k tomu, že by sa mal venovať matematike neznamená, že pri nej zostane. Nie každého uživí veda a to asi ani vtedy nie, ak si to vie spočítať.


26 názorů

K3
26. 09. 2022
Dát tip

Těm školám moc nevěřím. Měli by v prvé řadě děti učit úctě k ostatním, skromnosti a schopností se mezi nimi pohybovat. Bojím se že z těch škol vychází něco jako bytosti z jiné planety.


Abakus
26. 09. 2022
Dát tip Gora

A na záver jedna inteligenčná otázka. Čo myslíte, že sa učia deti v škole pre nedané deti -  prvú hodinu v septermbri?

Číta sa im školský poriadok!


Abakus
26. 09. 2022
Dát tip

bixley - niekedy je niečo dobré chytiť iba do rukavičiek.

 


Lili.
26. 09. 2022
Dát tip

Vlastní cestou a po svých, skvěle.


bixley
26. 09. 2022
Dát tip

Hezké uchopení tématu.


K3
26. 09. 2022
Dát tip Alegna

Je to tak. Každé dítě by mělo jít v první řadě svou vlastní cesou. 


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip

K3 - ďakujem, myslím, že život je celkom fajn a občas  dokáže uklochniť také príbehy, že iba počúvam, sledujem a  nahrávam do pamäti. Okolie si už na to zvyklo.


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip Philogyny

Philogyny - ja mám vnúča, chodí do školy pre slabozraké a  nevidiace  a teraz už mesiac trénujeme rúčkovanie po horizontálnom rebríku /paralelný so zemou/. Medzitým sa  zozimilo, dieťa je naobliekané tyče  sa šmýkajú, ale malá je cieľavedomá a tvrdohlavá. 

Je moja - naša, pravdepodobne z nej nikdy nebude matematik ale sme nesmierne radi, že prišla k nám.

Dnes nádherne praštila pingpongovou raketou o zem. Čiže ak z nej bude tenista jedného dňa - nasratý gríf má už nacvičený. 


K3
25. 09. 2022
Dát tip

To je dobrý text.


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip

Můj vnuk je postižený po porodu. Dcera mi doma plakala, děti se mu posmívaly, že je debil a tak. Proto si dělá další školu. Tyhle děti vyčnívají, tím, co cítí a musí prožít. Je to jedno. Je můj. 


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip

Philogyny - teraz možno hej, ale za čias môjho brata nebolo najšťastnejšie ak človek vyčnieval z davu.


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip Gora, Philogyny, Alegna

Aleš - má moje vnúča momentálne - z iných dôvodov a praneter z dôvodov geniality mala až do 4. ročníka.


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip

Můj vnuk ho má. Dceři chybí ještě dva roky studia. Pak budou spolu. Je to, myslím, poslání. 


nemají dnes i geniální děti ve škole asistenty? :o)


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip

máš pravdu Jamardi - brat vyštudoval matfyz, nejaký čas  programoval a medzitým tlmočil a  prekladal. Takže teraz sa  živí tlmočením.


Jamardi
25. 09. 2022
Dát tip

Umět matematiku je výhoda. Měla jsem spolužačku, která uměla najít učitelce chybu už při výkladu látky. Matematiku studovat chtěla, ale z praktických důvodů šla na ekonomii. V dnešní době by se ještě lépe uplatnila v programování. Alespoň já si myslím, že by matematikům mohlo programování vyhovovat, rozhodnout se musí oni sami. :)


supizmus
25. 09. 2022
Dát tip

Příjemně napsané. A slovenčinu milujem, naozaj! :-)


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip Gora

Gora - máme  s  bratom za sebou výchovu nádherným suchým anglickým humorom. To by sa podpísalo na každom a  teda aj na mne.


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Abakus, nezadáš si zřejmě s bratrem, přinejmenším ve smyslu pro humor.

Jsem ráda za tvůj příspěvek do TD.


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip

My sme mali celý rod zhoršené známky z chovania - ja som mala iba raz dvojku. Môj manžel dve dvojky, otec rôzne - aj trojku a  mama dva razy dvojka.

Philogyny - písala som to síce za seba, ale učitelia boli a  sú rôzni. Momentálne som rada, že má dieťa v škole pre slabozraké a  nevidiace deti a snáď to tam bude  dobré ešte niekoľko rokov...

 


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip

Jsem za ten text moc ráda. Napsal i za mě. I když u nás byla i ta dvojka z chování. Vyhmátli ho v počítačové herně přes cestu... Angličtinářka byla bývalá sousedka. Když se mi narodil, dávala jsem kočárek pod okno do stínu stromu. Každou chvilku koukla. A najednou místo mimina viděla  po vrch naplněnou boudičku smetím. Utíkala dolů. Její syn na něj nasypal odpadky z popelnice. Tvrdě spal, naštěstí. Dostala jsem tenkrát amok. Ona se pak rozvedla a odstěhovala. U maturit se na něm vyřádila. Po těch letech taková nenávist, překvapilo mě to. A on umí, myslím, líp než ona. Její bývalý manžel je moc hodný člověk, mám ho ráda. Je to náš zvěrolékař.  Ten jejich syn je hodně nemocný. Asi je někde v ústavu, neptám se. 


kdo chce být v normálních kolejích???? já ne...no .... ale já jsem byla vždycky černá ovce


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip

Blackie - uchopiť to inak, asi by som k tým tematickým dňom potrebovala návod, alebo aspoň svoju triednu. Tá jediná mala pocit, že dostať ma do nejakých normálných koľají by bol záslužný čin.


rohlíkári (na)pečou všelicos....ale když je to "na hovno" a nic nepomáhá.... přeběhnou k pekařům......."Ale dá to sakramentsky zabrať." .....TD jsi uchopila zase jinak.........................


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru