Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PUF . . .

03. 10. 2022
21
52
703
Autor
blacksabbath

Objevila jsem ji náhodou na kraji města. Podivnou zarostlou zahradu, uprostřed ní skleník. Když jsem do něj poprvé vstoupila, ucítila jsem hafo vůní. Pošimralo mi to nos, až se mi chtělo pšíknout. A těch různých květin! Tady to je Begonia rex putzeys. Má ozdobné listy s nejrozmanitějšími barvami a kresbami. A tamo v rohu je Anthurium scherzerianum - toulitka Scherzerova, jejíž palicovité květenství nese oválný toulec červené barvy, květy se tvoří s každým novým listem. A tady - tady kvete Clivia miniata - klívie řemenatka, jejíž jsou květy v okolíku v počtu 10 až 20, na zploštěném stvolu, korunní plátky nejčastěji oranžové, někdy i žluté či krémové. A tam se popíná Mandevilla sanderi - mandevila dipladénie. Má růžové květy se žlutým ústím. Kam oko dohlédne tam to kvete a voní.

Ať jsem tam zavítala kdykoliv, nikdy nikde nikdo .....

Připravuji do svačinového koše pár sendvičů, včera zavařené švestky s rumem, čokoládu, láhev sektu. Zítra je volný den a chci ho strávit s kamarádkou právě tam - ve skleníku.

Ráno. Zvonek.
"Ty-jo. Zaspala jsem. Mirka už asi stojí před barákem."
Ženu se k domácímu telefonu.
"Chvilku počkej, už letím," halekám do sluchátka.
V rychlosti si ošplouchnu obličej, hodím na sebe džíny a triko. Z věšáku stáhnu bundu a svazek klíčů. Ještě piknikkoš. Řítím se po schodech jako zamlada.
"Bus stíháme, neboj!"

Za chvíli jsme na místě, ale....
...nevěřím vlastním očím. Je to opravdu ta mnou objevená čarovná zahrada?

"Já mám snad halucinace!"

Oplocení zmizelo, dveře visí nakřivo na jednom pantu. Vidím jednu temnou místnost, ze které vedou dva průchody. Jeden je menší a hodně nízký. Druhý je sice větší, ale zase je úplně zarostlý. Kromě vstupu je v podstatě neprůchozí. Břečťan pohlcuje skleník do svých výhonků. Zírám na propadlý strop. Rozbitá okna. Květiny bez života. Ve větru na mě kývají jen uschlé stonky.

"To chce panáka," vydechnu a šmátrám v koši po flašce.
"Puf," špunt někam odletěl. Piju rovnou z láhve.
"Bum!" S třeskutým hlukem spadl květináč. Snažila jsem se ho chytit, hmátla po něm, ale propadl mi rukama, jako bych je měla průhledné.

Mirka bledne a zírá někam za mě.
"Co ti je?"
"Ttttam něněněco je," blekotá a třese se jako osika. Ukazuje do nízkého průchodu.
Otáčím se. Vidím postavy. Něco drží v kostnatých rukách. Kolem nich se vznáší mlha.

Sekt mi vypadl z ruky a jeho pěna se vsakuje do země.
"Sakra! Co to je? Co se to tady děje?"
Postavy ke mně natahují vyzáblé ruce. Drží v nich uschlé kvítky. Zalapám po dechu.

"Co chcete? Můj čas ještě nepřišel a Mirku z toho vynechte!"
Zastavují se. Nehnuté tváře, bez zvuku. Nerozumím tomu. Stojí tam, dívají se přímo na mě.

"Co mám dělat? Utíkat? Nehýbat se? Počkat až udělají první krok?"

"Pokus se potichu couvat," šeptnu Mirce a ta se bez dalšího pobízení sune tiše vzad.

Neproniknutelnost tmy za postavami mě děsí. Vyráží mi studený pot a usazuje se na čele odkud kape na zem.
V tom tíživém tichu je slyšet: "Kap, kap, kap."
Půda pod nohama začíná být zrádně kluzká.
Srdnatě se znovu zeptám: "Co chcete?"
Zaklapou bezzubými ústy.
Zní to jako: "Zebe, tebe, nebe," co já vím.

"Kap-kap, buch-buch," pot a srdce.

Šmátrám rukama kolem sebe. Hledám nějaký předmět na obranu. Střep z kdysi krásných květináčů, lopatku na sázení - cokoliv.
Nahmatávám motyčku. Bojovník ve mně se postavil čelem k výzvě.
"To vy jste zničili ten skleník? Květiny umřely, ale mě nedostanete! Zmizte! "

Dívají se na mě upřeně, tak nějak smutně. Nespouštím z nich oči. Jednu nohu co nejpomaleji pokládám před druhou. Krok vpřed - postavy o krok couvnou. Zkusím to ještě jednou. Jeden můj krok vpřed - jejich jeden vzad.
"Možná to dokážu!"
Snažím se je vytlačit ze svého prostoru, ze skleníku. Mátohy se zastaví před zarostlým vstupem. Natahují ke mně ruce se zbytky rostlinek.
V hlavě slyším: "Na, vem si je! Sdílíme jejich osud. To my ne. To vandal Mráz!"
"A kdo jste tedy vy?"
"My jsme barvy léta."

--------------------

Asi jsem včera při zavařování neměla tolik ochutnávat . . .


52 názorů

Lakrov, děkuji za čas, který jsi věnoval rozboru dílka.....beru to!

 


Lakrov
10. 11. 2022
Dát tip

 Hned zkraje mě rozčilují slova hafo a pšíknout. Dál mi to připadá takové uspěchané, trochu užvaněné, Ten horor, v nějž to ke konci přechází, zprvu nechápu, ale dialogy v závěru mi k pochopení pomohou. Poslední věta pod čarou by tam možná ani nemusela být...


trojort, děkuji za návštěvu:-))))


Aru
06. 10. 2022
Dát tip

a jéje, Prosecký, od tebe se stejně nic nedozvím, odcházím, pápá :D:D


Prosecký
06. 10. 2022
Dát tip Gora

Nazdar, Aru!

1. Já nemusím nic přebírat od Klause Schwaba. Já se dívám kolem sebe. Doporučuji ti, abys jel do jihovýchodní Asie nebo do Indie,a  uvidíš sám, jak se věci mají. Zajímalo, jak chceš uživit třeba budoucích 400 milionů obyvatel Nigérie.

2. Bohemia zcela jistě není označení zemí Koruny české. V němčině se jim sice říká "Böhmische Kronländer", ale to proto, že "Tschechische Kronländer" by zavánělo tvrzením, že tady žijí jen Češi.   

3. Nevím proč tě zaujalo zrovna to Borneo, v jeho okolí jsou příjemnější destinace. A jak zemřu? No jako všichni i ty, stařeckou sešlostí.

 


vazal, děkuji za odvahu jíti se mnou do skleníku:-))))


Karle...postrašit...trošičku mělo:-))))

Renato.....:-)))))....humor!

děkuji vám a užijte si sluníčka!


bixley
06. 10. 2022
Dát tip

blacki, přemýšlela jsem, kdo to byl, a on ne černý cikán, ale barvy léta! Bezva pointa.


K3
05. 10. 2022
Dát tip

Pobavilo, postrašilo:).


Aru
05. 10. 2022
Dát tip

přesně iví! svůj vlastní si kráčím kudy chci, všechno vidím :D


blacksabbath
05. 10. 2022
Dát tip Aru

Aru...jsi prostě uličník:-))))))))))))

Al Jale ...těší mě, že se ti líbí:-)))


blacksabbath
05. 10. 2022
Dát tip Gora

Maruško...já ještě nechávám muškáty za oknem...letos mi krásně kvetou....snad ještě nezmrznou...jinak bylinky jsem už sklidila i usušila....jojo....až se zema zeptá....budu připravena


Al Jal Úd
05. 10. 2022
Dát tip

Čtivé, napínavé, bojovné, prima!


Aru
05. 10. 2022
Dát tip

Philíku, v každém komentáři mám hrubku a ne jednu ;D

jó no, občas mě něco napadne, díky ;)


Philogyny
04. 10. 2022
Dát tip blacksabbath

Aru, máš v komentu hrubku, nasazuji si na nos brýle a namáčím redis pero do červeného inkoustu. Chleba si taky peču sama. Není problém. Taky skoro nesolíme, je to bílý jed.  :) Směju se tu, že.

to mi sníme vždycky v pátek krajíček suchého chleba bez soli a ze sesbíraných drobků ze země si v neděli upečeme chleba nový :D:D:D


Krásně jsi to napsala. Ještě pár teplých dnů a také začnu odnášet rostlinky, aby mi je nesežral Mráz.


Aru
04. 10. 2022
Dát tip

iví, já pouze nabízím kvalitní literaturu a video s prasátky :D


Pánové - klidně tady vášnivě diskutujte, ale prosím slušně bez urážek.....respekt!....(Respekt je důležitý druh lidského postoje k jiným osobám, názorům i kulturám. Zahrnuje jisté dobrovolné sebeomezení a toleranci, ale ne proto, že by byl vůči nim lhostejný, nýbrž proto, že si jich váží a uznává jejich cenu, i když s jejich názory nebo postoji nemusí souhlasit.....)


Aru
04. 10. 2022
Dát tip

1. to je typické, lidé kteří prebírají nevědomě názory netuší odkud je mají, znovu tě odkážu na Klause Schwaba a Světové ekonomické fórum, nebo na knížku Velký reset opět od Klause Schwaba, je plná těch nesmyslů co jsi převzal, aniž víš odkud jsou, bude se ti velmi líbit za pouhých 480 ,- si v ní můžeš číst a opájet se pro tebe skvělými myšlenkami, bude se ti moc líbit ;)) a kdyby tě to nebavilo, můžeš se podívát na video s prasátkama :D

2. chápu Prosecký, algoritmy a tabulky jsou ti bližší než humor.

3. Prosecký, názvem Bohémia lze nejen označit jako Čechy samotné, ale i jako Prosecký širší oblasti skládající se z historických území Koruny české Prosecký, tudíž ten výraz má i jiný význam než jako označení pouze pro území Čech Prosecký, ale stejně nechápu jak chceš umřít na Borneu, jak jsi tvrdil, Prosecký, ne já to asi nechci vědět, ty mi stejně neodážeš odpovědět ani vtipně, ani jako člověk, Prosecký ;)


Prosecký
04. 10. 2022
Dát tip

Aru, začíná mě to bavit. 

1. Copak jás eklaním někomu, kdo chce povraždit 7 miliard? je´d se pdoívat do Indie, Nigerie nebo Thajska: Stovky milionů tam živoří, ženy stále rodí 6-10 dětí a nemají co jíst, spálí na vaření, na co přijdou, plasty házejí rovnou do moře a ochrana životního prostředí je nezajímá. Kdybychom se  v Ebropě rozkrájeli, tak to nevyvážíme. Tam je třeba začít, ale jsem skeptický. 

2. Statistické tabulky jsou od toho statistické, že neřeší každého jednotlice, ale trend a rozdělení četnosti. samozřejmě mohu zemřít zítra nebo za 40 let, ale pravdepodobnost, že zemřu za 15 let je nejvyšší. To je třetí semester, statistika.

3. Čechy a Bohemia je totéž Česko ale nesestává jen z Čech, nýbrž i z Moravy, části Slezska, Chebska a Kladska. To je dějepis v sedmé třídě ZŠ (nevím, kde žiješ).

4. Ačkoli mluvíme stejným jazykem a ty pravděpodobně rozumíš všem slovům, které píšu, přesto nejsi schopen logicky navázat na to, co si říkáme.  


Abakus....jahody jsou také dobré:-))))


Aru...grepová pasta to věru nevím...snad něco na opálení:-))))

Phil...švěstky vypeckovat, rozpůlit, prosypat cukrem, natlačit do sklenic a cmrndnout do každé sklenice minimálně lžíci rumu. Zavařit:-))))

Prosecký - dala si do vyhledávače -  der Puff,das Bordell ..:))))

Milane, Květoni, Zeanddrich...jsem ráda, že jste se (po)bavili:-))))

Jani.....děkuji za vypíchnutí:-)))))

L.Garra - díky za návštěvu:-))


vesuvanka
04. 10. 2022
Dát tip

V hlavě slyším: "Na, vem si je! Sdílíme jejich osud. To my ne. To vandal Mráz!""A kdo jste tedy vy?""My jsme barvy léta."

Pěkné, TIP


Aru
04. 10. 2022
Dát tip

Prosecký, až se přestaneš klanět těm co chtějí povraždit 7 miliard lidí, pak tě začnu brát vážně ;)

co když umřeš v jiný den, než uvádějí tabulky, budeš to reklamovat někde u soudu? :D

chápu, nejsi v Čehách, pouze v Česku (Bohémii) a to mi přijde stále dost vzdálené od Bornea ;)


Prosecký
04. 10. 2022
Dát tip

Vidím, že jsem tvým oblíbeným cílem, Aru, a nejspíš budu jedním z nejhloupějších lidí tady, protože opravdu ničemu nerozumím.                 

Já jsem hovořil o úmrtnostních tabulkách, standardním to nástroji pojišťovnictví.

A Čechy už jsem dávno opustil, protože Čechy končí u Koclířova před Moravskou Třebovou.


Aru
04. 10. 2022
Dát tip

máš to skutečně hezky spočítané, jako nějaký robot, jenž propočítává koordináty, ale o lidstvu nic neví. důležité je totiž jaký jsi ty, přemýšlením o lidstvu nikdy ničeho nedosáhneš.

podle Schwaba má žít 800 milionů lidí v nevolnictví, nebo otroctví a dělat na smetánku 200 tisíc lidí, je vidět opět Prosecký, že do věci opět nevidíš, ale buď si jistý, že tvé mocipány potká trpký konec ;)

stěhuješ se na Borneo, i to ti tví vládci už řekli, že se máš vystěhovat z Čech? mě do schránky ještě nic nepřišlo :D


MilanH
04. 10. 2022
Dát tip

:-)


Prosecký
04. 10. 2022
Dát tip

Aru, já se neraduji. Mé dny jsou sečteny. Podle úmrtnostních tabulek zahynu do 4.800 dnů. Nejspíš někde na Borneu. Já ale nejsem podstatný. Podstatné je lidstvo.


Aru
04. 10. 2022
Dát tip Prosecký

Prosecký, moc se neraduj, ty nebudeš ve Schwabově zlaté miliardě v první kategorii lidí z pěti ;)

ale je fajn tu mít na Písmáku zastánce Velkého resetu osobně :D:D


Prosecký
04. 10. 2022
Dát tip

Bez snížení počtu obyvatel Zeměkoule není reálné zhoršování životního prostředí zastavit. Žádná revoluce s tím nic neudělá. Ostatně je od Cílka nezodpovědné mluvit o revoluci, protože mladí, žádnou nezaživše, si ji představují jako řešení.


Abakus
04. 10. 2022
Dát tip

mali sme v rode skleníky, ale pestovali sa v nich jahody pre hotel.


Prosecký
04. 10. 2022
Dát tip

Nečekané (i když, pravda, jsem si jako němčinář představoval pod slovem Puff něco zcela jiného).


Checht.


 

Velmi čtivě napsáno.. :)


Aru
03. 10. 2022
Dát tip

co je to ta grepová... pasta? :)) (promiň nemohl jsem si pomoct :D )

ty jo!!! ty svačíš švestky s rumem, mezi čokoládou a šampaňským???? :D

to mi sníme vždycky v pátek krajíček suchého chleba bez soli a ze sesbíraných drobků ze země si v neděli upečeme chleba nový :D:D:D

"Kdo je?"

"Tady Smrt, vy jste pam Novák?"

"Promiňte, já tady pouze lehávám s jeho ženou, soused je vedle." :D

no jo, no jo, von je vlastně ten strašiříjen, žejo ;)

ano, barvy léta jsou vskutku děsivá stvoření, proto nikdy nikam nechodím a všechny pozvání odmítám, abych se právě nesetkal s nějakou barvou léta ;))


Philogyny
03. 10. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

No, ty švestky s rumem mne silně zaujaly. Višně s key rumem umím. Klasika. Švestky zatím na větvích.  První strom je můj, šetřím si je.  Asi taky zkusím, podle chuti.  :)


Alegna
03. 10. 2022
Dát tip

Dostal mě už začátek, ty názvy květin!  Jinak trochu strašidelné, trochu poetické i úsměvné :)


blacksabbath
03. 10. 2022
Dát tip Gora

jo...jeden se nesmí zaleknout ... musí to vzít do vlastních...jsem slyšela, že nejlepší obrana je útok....(tyjo....nebo útěk? abych to nezvojtila.....:-))))) )


Gora
03. 10. 2022
Dát tip

Mně se asi nejvíc líbí tvá bojovnost!!


Irčo....to mělo být bububu....ale je mi jasné, že po rumu.................................


Gora
03. 10. 2022
Dát tip

Ivi, opravdu jsem se bavila, jsi humoristka jako řemen!! Díky za bezvadnou creepypastu.


Nami 99
03. 10. 2022
Dát tip blacksabbath

Moc hezké.

Skleník, rumík , květiny,

kouzlo zavařeniny.


Nani.....díky za návštěvu

Babu..nezapomeň, že ty švěstičky byly v rumu:-)))))


Luboši, Luboši...děkuji za poučení co znamená o jedno f navíc. Motyčkou za to určo nedostaneš, neboj.


blacksabbath
03. 10. 2022
Dát tip dievča z lesa

deivča.......ochutnávat s mírou...to je důležité

Jarmilo...květinko.....to máš dobré....


Kočkodan
03. 10. 2022
Dát tip

Možná kvůli tomu od tebe dostanu motyčkou přes hlavu, ale přesto si troufnu přejít od skleníku k jinému objektu a pípnout, že kdyby bylo v názvu o jedno „f“ více, znamenalo by to ve zdejším prostředí... ehm... jaksi... slušně řečeno veřejný dům... (strachy se chvějící smajlík)


Jamardi
03. 10. 2022
Dát tip Alegna

To tě vnímali jako květinku léta. To máš dobrý. :)


dievča z lesa
03. 10. 2022
Dát tip Alegna

aj mňa niekedy po ochutnávaní 

"zebe, tebe, nebe" ***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru