Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Po šichtě

13. 10. 2022
19
35
592
Autor
Alenakar

"Svěcení jara" je avantgardní hudební skladba (balet) Igora Fjodoroviče Stravinského z roku 1913.

 

 

Odlíčíš se a odložíš

            oficiální úsměv

a s ležérně zbouraným účesem

        se obrátíš zády

               k ejdžistickému zrcadlu.

 

Máš po šichtě a prázdné odpoledne

        je načaté jak láhev šampaňského,

                        ze které prchají bublinky.

 

Miluješ tohle natěšené

                soukromé ticho,

svůj nedočkavý bílý klavír

                              a za ním

v průvanu předem tleskající

                                záclony.

 

...A zimomřivé červené

              podzimní sluníčko bez pih

                              za oknem pomalu leze

        z větve na větev

a holé stromy, odstrojené jako ty,

             sní taky nejspíš o Svěcení jara

třebaže nemají listy

třebaže nemají prsty,

            které se rozběhnou po klávesách.

 

 

 

 


35 názorů

Alenakar
03. 11. 2022
Dát tip

Morticie,

jsem ráda, že se líbí.


"!


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip trojort

trojorte,

Prokopjev byl taky rocker. Avantgarda má k rocku vždycky hodně blízko.


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip

Leraku,

pamatuju doby, kdy se s vážnou tváří tvrdilo, že talent máme vlastně všichni. Tato komunistická koncepce se projervovala hlavně ve výtvarném umění a já jsem se v životě probírala haldami malůvek "pracujícího lidu". V něčem to bylo legrační, v něčem depresivní.

Já ale stojím oběma nohama na zemi. Dobře vím, že nikdy nebudu skládat jako Stravinskij a že mé maximum by byla TV "Šlágr".


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip

Umělče,

jsem zakuklená modernistka. Nakonec ze mě vylétne avantgardní motýl.


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip

Phil,

roky jsem si tady dělala legraci z místního "minimalismu škrtálismu", který tu propagoval zvláště chronický škrtálek a2a2a. Vnímám tento "škrtálismus" jako jednu ze smrtelných chorob současné poezie. Buď to, co píšu, zůstané vcelku a dostane to 15 tipů tipů v oné podobě, v jaké to bylo napsáno, nebo to smažu celé. Nestarám se o fragmenty svých básniček. Jsou mi ukradené.   "Šichta" sítem prošla, takže zůstane, jaká je.


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip

Já se snažím být "pseudoin", pokud zrovna nejsem "pseudokonzervativní".


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip

Rem,

já samu sebe do básní nikdy nevkládám a sama se v cizích básních nikdy nehledám. Vždycky se snažím být nad věcí, protože poezie je většinou jenom hra. Není "skutečná" není "autentická". Obzvláště dnes se básníci jen snaží psát dle poslední módy. Už dávno není důležité, co píšeš. Důležité je, jestli jsi "in".


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip blacksabbath

blackie,

to je supr. Ukázky z toho koncertu Škorpíků jsem už viděla na TV Rebel. Krásný soulad rocku a vážné hudby!


trojort
15. 10. 2022
Dát tip

...Stravinský byl rocker


Lerak12
14. 10. 2022
Dát tip

Ouha, touha. Možná jsou to jen sny věrné - potutelné. Jen když talent křesá jiskry a pobízí v plamen.  Vytryskne snad pramen, který žízeň hledá... a možná najde.

Však proč marnotratně přát si to, co nám není géniem dáno - proč o tom marně snít? Když máš kapku intelektu s millionem mikro organizmů, v moře můžeš doplnit.


Umělec
14. 10. 2022
Dát tip

Alenka nám roste, je to moc pěkná básnička. A hudební vkus taky dobrý.


Philogyny
14. 10. 2022
Dát tip

...já se přidám, zkrátila bych ji, mám po šichtě, sundávám si pomalu punčochy, mám krásné nohy, vím to, vím,  že mne pozoruješ a myslím při tom na sex...  


jo, to mám ráda...např. už klasika  https://www.youtube.com/…ILc


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Markel,

moc děkuji a přeju hezký víkend.


Markel
14. 10. 2022
Dát tip

ten obraz vidím, moc a moc líbilo, nemám co dodat *


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Phil,

možná hudebně nadaná stará panna, možná asociálka, která má za sebou dost dobrodružný život a ve svém věku má už raději Stravinského než kolegy v práci. Dr Hose v sukni.


Muamarek
14. 10. 2022
Dát tip

Ano, umožňuje zase jiný způsob vyjádření. Klidný víkend. 


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Muamarku,

díky...   Volný verš má tu výhodu, že si můžeme vytvořit vlastní rytmus a nějaké ty vnitřní rýmy do něj pokoutně taky vpašovat...


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Janry,

mnoho lidí má dvě tváře jako třeba Dr House, kterého jsem tu už zmiňovala. V práci byl věhlasným lékařem, doma jazzovým klavíristou nebo kytaristou a případně byl taky výborným kuchařem.


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Alegno,

sním o tom, jak pěkné byto bylo, kdybych měla talent jako Stravinskij nebo jako Paganini.

 

Mít talent, co měl Paganini,

snad bys ty sám mi trylky hrál,

 mít talent, co měl Paganini,

s houslemi sám bys v dešti stál...


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

blackie,

rock má přece tolik odstínů a podob! Jistěže někteří rockeři poslouchají Stravinského a jiní zase ne.  A sama víš, že mnohé rockové kapely hrály s nadšením se symfonickým orchestrem. Obzvlášť v Anglii je to taková jakási národní zvyklost. A nejenže rockeři hrají s filharmoniky, ale občas někdo upraví rockové melodie jako vážnou hudbu. Vždycky jde přece hlavně o melodie.


Philogyny
13. 10. 2022
Dát tip

mi to přijde jako stará panna


Janry
13. 10. 2022
Dát tip

ktovie keď sa raz všetci ,, odstrojíme,, čo bude ,nebude ďalej...dielo sa mi páči


Muamarek
13. 10. 2022
Dát tip

Podle mě jsi mistryní ve verši vázaném. Ale musím uznat, že zpěvnost a rytmus máš i v tom volném - a i v něm umíš složit sonáty krásna...


Alegna
13. 10. 2022
Dát tip

Pěkné, snivé


blacksabbath
13. 10. 2022
Dát tip Alegna

i rockerka může poslouchati Stravinského:-)))) a k tomu ty krásné verše!!!!!


Alenakar
13. 10. 2022
Dát tip

Já jsem celé roky při hudbě cvičila v posilovně a taky jsem při cvičení pouštěla hudbu návštěvníkům. Stravinskij to ale nebyl.


Při hudbě maluji. Je to pak krásné.


Alenakar
13. 10. 2022
Dát tip

Evženie,

ale kdybych tak ještě uměla hrát na klavír, třeba jako Dr House...  Já ale na klavír hrát neumím, jen si to tak představuji. Při "Svěcení jara" a taky při "Romeovi a Julii"(Sergej Prokofjev) jsem ale recitovala kdysi básně.


Básnířka určitě jsi. Hezky vykreslené, věrohodné a přitom takové lehoučké.


Alenakar
13. 10. 2022
Dát tip

Jamardi, díky. Někdy se pokouším být avantgardní básnířkou, jako byl Stravinskij avantgardním hedebníkem. 


Jamardi
13. 10. 2022
Dát tip

Stravinského nemusím, ale tohle je pěkné.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru