Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V podzimním šeru

13. 10. 2022
23
38
522
Autor
Alenakar

 

 

Za oknem bílo -

Chceš najít očima déšť

schovaný v mlze?

 

 

Prší a prší -

Pod dveřmi leze dovnitř

sluníčko

 

 

 


38 názorů

Alenakar
31. 10. 2022
Dát tip

Morticie,

děkuji. U nás na Moravě sluníčko kamsi zmizelo. Prý se snad schovává na Pradědu. Nebo na Lysé Hoře? Celý den mlha a mlha a mlha....


Líbí se mi ta v momentech.


Alenakar
25. 10. 2022
Dát tip

snake,

počítala jsem s tím, že sem vložíš právě tohle haiku...

Jistěže Issa má mnoho příznivců proto, že to byl jemný a citlivý člověk. Na druhé straně je ale fakt, že se jeho haiku velmi podobají vtípkům a že třeba ona haiku o Edu jsou vlastně takové bonmoty. Je to spíš satira, než takové japonské haiklu, jaké si lidé představují. Já mám Issu ráda právě proto, že pojímal haiku jako vtípky.  Jsem bývalá kreslířka a autorka kreslených vtipů, proto mám asi blízko k Issovi.


snake_01
24. 10. 2022
Dát tip

Mně se vždycky hodně líbila ta Issova nesmírná a otevřená lidskost, proto bych taky řekl, že jsou jeho haiku tak čtivá a pochopitelná - jsou totiž obecně lidská. 

Krom toho se mi líbí i ta jeho zenová haiku jako:

měsíc v úplňku ---

než se ho mé srdce nabaží

už svítá

 


Alenakar
24. 10. 2022
Dát tip

snakeu,

když jsem ti posledně psala o tom, že Issova haiku o motýlech, vážkách a světluškách jsou poněkud ifantilní a že by čtenáře na Písmáku těžko mohla zaujmout, časem se mi to rozleželo v hlavě a položila jsem si otázku: proč nezkusit napsat hmyzí haiku nebo senrjú trochu podobná těm Issovým a nevyzkoušet, jak na to čtenáři zareagují? Dnes jsem tedy dala do Dílny Motýlky...

Posledně jsi mi psal o tom, že Issu velmi obdivuješ a mně by moc zajímalo, která že jeho haiku tě tak ovlivnila.

Mně třeba zaujala haiku mladého Kobajašiho, který se poprvé dostal do Eda a nenechal se nijak omámit tamním luxusem. Z jeho vtipně kritických haiku by se dal sestavit obraz tehdejšího velkoměsta a jeho popisné miniaturky poněkud opravují naši představu o tom, čím japonské haiku bylo:

 

Pod novou

moskytiérou dříme

v Edu i kůň

 

Lidé v Edu -

i pes v boudě dostává

novoroční dárek

 

Pomlouvají

i dajmjóův ohňostroj

zlé huby v Edu

 

Sakury v Edu

rozkvétají

jen za peníze

 

Něco na tento způsob by se dalo přenést i do dnešní doby. Ale kdo by to dokázal napsat?

 


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip trojort

trojorte,

jen aby to nebyla myš nějakého počítačového hackera.


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip

per_zay,

právě vozím domů z fóliáků kaktusy a taky jsou plné sluníček. I těch sedmitečných.


Alenakar
17. 10. 2022
Dát tip

Dagmaram,

jsem ráda, že se líbilo. Dík.


trojort
15. 10. 2022
Dát tip

aby to nebyla myš...:)


per_zay
14. 10. 2022
Dát tip

hmmm .... sluníčko ... T


Dagmaram
14. 10. 2022
Dát tip

dvojka super :-)


Markel
14. 10. 2022
Dát tip

o té sršni jsem už také slyšela, chjo


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip Philogyny

Markel, mám možná špatnou zprávu. Z Číny se k nám pomalu šíří sršeň mandarínská, proti které jsou čínská sluníčka zcela neškodná. Doufám, že nebude tak hojná jako plzák portugalský.


Markel
14. 10. 2022
Dát tip

mám pocit, že návštěvníci z asijských lesů, vod a strání, jsou agresivnější, než  fauna a flora u nás, jen takový postřeh, pěkný den


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Markel,

díky za típek i za kritiku. Doufám, že se to už manželovi zahojilo. Kdyby se to stalo v prvohorách, když měly vážky 60cm v rozpětí, tak nevím nevím...


Markel
14. 10. 2022
Dát tip

milé *, minulý týden na nás na kraji lesa nalétlo hejno oranžových slunéček, manžela poštípali na krku, fakt, nekecám, jsou to krvelačné malé bestie :-)), koušou, potvory :-))


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Biskupe,

mraky významů?  Já jsem jen prosťáček boží.


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

blackie,

dřív to měl hmyz lehčí, když se na podzim stahoval do bytů. Okna a dveře nedoléhaly. Plastová okna a plastové dveře to asi bude pro sluníčka problém.


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Jamardi,

některý hmyz přezimuje. Třeba některé babočky. Jiný hmyz, jako třeba vážky na podzim uhyne a u vos nebo sršňů přezimují pouze oplodněné královny.


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Phil,

sluníčka mi až tak nevadí. Loni touto dobou jsme ale měli u hlavní příchodové cesty k baráku sršní hnízdo. Museli jsme chodit zahradou a čekat až je zabije podzimní mráz. V noci nalítávaly na okna pokojů, kde se svítilo a byly to pořádné pecky. Nejen čert nikdy nespí. Ani sršeň nikdy nespí. Létá ve dne i v noci.


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Goro,

za mého dětství nám do bytu lezly kromě sluníček i zlatoočky. A nebylo jich málo. Bylo jich docela dost. Najednou někama zmizely...  Rapidně ubývá nejen hmyzu, ale i většiny obratlovců, člověk je šestá celoplanetární katastrofa.  Jistých druhů ale přibývá. Třeba těch čínských sluníček nebo sýkorek koňader.


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Alegno,

někdy opavdu prší i za mlhy a když slyšíš, jak dopadají kapky na střechu a na plech okenního parapetu a nic nevidíš, je to zvláštní pocit.


Gora
14. 10. 2022
Dát tip

To je tedy zážitek... dík.


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip Gora

Číňané mají v genech rychle se množit... Myslela jsem, že se to týká jen lidí, ale vidím, že se to vztahuje i na sluníčka.  Asi před dvěma lety jsem prožila scénu tak trochu jako z Hitchcocka. Byl krásný podzim, seděli jsme s rodiči za domovem seniorů a na sluncem ozářenou zeď nalétávaly tisíce sluníček, výhradně těch čínských a draly se do pokojů.


Gora
14. 10. 2022
Dát tip

Je to tak, všimla jsem si... kam se poděla ta klasická? 


Alenakar
14. 10. 2022
Dát tip

Goro,

škoda, že to jsou většinou už jen samá ta čínská sluníčka.


mraky významů...


blacksabbath
13. 10. 2022
Dát tip Morticia Adams

za oknem mlha ani déšť neva....snad se sluníčku vejde pod dveře všech sedm teček.....*/*****************


Jamardi
13. 10. 2022
Dát tip

Podzim, období hledání skrýší. :)


Philogyny
13. 10. 2022
Dát tip

Mi se líbí, moc, evokuje mi aprílové počasí, co tu teď máme. Chtěla bych...  :)


Alegna
13. 10. 2022
Dát tip

Pěkné obrázky, mlha, pokud je pohledu propustná, zjemňuje spatřené, mám ji ráda a sluníčka se venku na mě lepí :)


Gora
13. 10. 2022
Dát tip

Za sluníčko tip, vidím jich teď o babím létě několik denně, jak hledají zimní úkryt.


Alenakar
13. 10. 2022
Dát tip

snake,

moc děkuji za zastavení. Teď momentálně haiku moc nepíšu, ale bylo mi líto čtenáře o sluníčko připrasvit...


snake_01
13. 10. 2022
Dát tip Alegna, per_zay

druhý text je povedený, je to přesně ten typ textu, který čtenáře zprvu zarazí a donutí k zamyšlení


Alenakar
13. 10. 2022
Dát tip

Andělko,

souhlasím. Není nad poctivá domácí kamna a dřevo z vlastního lesa. Mně je Putinův nebo Bidenův plyn naprosto ukradený.  ...Jen mě trochu mrzí, že chtějí u nás v chalupě přezimovat už jenom čínská sluníčka.


Andělka1
13. 10. 2022
Dát tip

A to mám ráda...doma v teple z poctivých kamen. Ale i "topení !dobré...:-


Alenakar
13. 10. 2022
Dát tip

A kdyby mi aspoň lezla do bytu ta naše česká sluníčka: sedmitečná a dvoutečná... Tlačí se k nám už jenom čínská sluníčka.


I takové dny nyní jsou :-)))


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru