Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sídliště

30. 10. 2022
12
18
410
Autor
Areon
Toulám se teplou nocí
ulice září jako drahokam
osamělý muž bloudící.
Jenže odkud jdu a kam ?
 
Ve městě mě všude zvou
plakáty na oprýskaných zdech.
Občas mě těsně minou 
funící jezdci na kolech.
 
Někde v těch oknech bydlí pěkné dívky
někde určitě tu jsou.
Prsa mají nejmíň čtyřky
a ukájí se muzikou
 
 

18 názorů

Areon
05. 11. 2022
Dát tip

Rem: V předměstích, kde je špatné spojení          jezdí cyklisté i v noci          člověk někdy oněmí          jací to jsou cvoci.


Safián
04. 11. 2022
Dát tip

Silene, děkuji za upozornění.


Safián
04. 11. 2022
Dát tip

Rem, rozmlouváme. Proč se hned podezřívat z podivných záměrů.


Safián
04. 11. 2022
Dát tip

Alenakar, četl jsem, píseň se mi líbila. Líbily by se mi i rozhovory na téma jak na to.


Alenakar
03. 11. 2022
Dát tip

Safiáne,

já se teď tak trošku pokouším psát texty pro nové (pseudo)lidové písně. Texty lidových písní jsou často krásné i proto, že jsou nedokonalé a mně zajímá, co se stane, když do nich vložím občas nějaký ten postup z "akademické" poezie: vnitřní rýmy, aliterace, promyšlenou eufonii atd. Může mít takový "artfolklór" čtenářský úspěch? To, co dělá Čechomor v hudbě, bych ráda dělala v textu. Uvidíme.


Kočkodan
31. 10. 2022
Dát tip

Kráčím domů chladnou nocí,

ulice jsou temné,

nervy nemám ve své moci,

pěkně hrkne ve mně.

Tlupa postav, nejmíň čtyři,

dost výhružně funí,

první ruka přesně míří

a už mám pěst v čuni.

Před očima rudá kola,

spousta mžitek, hvězdičky,

bez výsledku "pomóc!" volám,

ztracený jsem celičký...

 

Tohle je můj styl komentování. Snad mi za mou variantu také nebudeš chtít dát přes hubu. ;-)


Philogyny
31. 10. 2022
Dát tip

Taky jsem takhle chodívala, koukala do oken a přemýšlela.  S věčnýma  peckama na uších. Ukájím se hudbou, ještě, že je...ráda tančím.  

Text je fajn, jen trošku upravila po svým.

Toulám se nocí       ulicí
září jako drahokam 
muž     osamělý toužící
Jenže odkud jdu a kam ?
 
Ve městě mě všude zvou
frigidní plakáty na oprýskaných zdech 
a pak ti
funící jezdci na kolech
 
Někde v oknech bydlí dívky
někde určitě tu  jsou.
prsa mají nejmíň čtyřky
a ukájí se muzikou

 


Krásná báseň.


Silene
31. 10. 2022
Dát tip

Safiáne, z hlediska jazykového systému osobně stále preferuji pokud možno dlouhé tvary, avšak:

ad ukájet

. index s číslem dva k rozkliknutí


Safián
31. 10. 2022
Dát tip

Radovane, je to možné.


Bačkovský
31. 10. 2022
Dát tip

Lehce podobné některým textům Psích vojáků. Povedla se Vám, dobré, díky 


Safián
31. 10. 2022
Dát tip

Rem, nečtu to asi tak doslova jako ty. Podle mě z textu nevyplývá, že cyklisti jezdí v noci. Ale i kdyby ...


Safián
31. 10. 2022
Dát tip Bačkovský

Když tu čtu připomínky k originalitě tématu, vybavuje se mi  letité tvrzení autorit, že literatura už řekla vše (a mnohé z toho i česky). Přesto je možné, i když velmi vzácně, najít nějaký nový střípek. Ve způsobu vyjádření je situace jiná. Kdo chce být současný, musí umět podat nově i ta nejbanálnější témata. Vedle básnického vidění (to autor nesporně má) je tu i potřeba formy. Málem bych se při zběžném pohledu přidal k Markovu hodnocení. Ale zblízka se mi zdá, že může jít o záměrnou destrukci "ideálních" schemat. Je tu rozdílná délka veršů. Možnost chápat skutečný rytmus některých veršů najednou ve dvou metrických systémech, kdy v obou případech vyznívá rým podivně, rytmicky nesouladně a tento nesoulad je ještě podpořen tzv. nedokonalým  rýmem, který je jednou asonancí a podruhé, kdy se jedná o jednoslabičnou shodu, asonancí i konsonancí současně. (Znalci by tento jev jistě pojmenovali přesněji.) Kdyby autor provedl vše vzorně podle požadavků na dokonalost, vznikla by zcela jiná báseň. Z tohoto hlediska je možné báseň chápat, třeba po vzoru hudby, jako pokus o inovaci formy.

Jediné, co bych vytkl, je formulace posledního verše, kde se mi místo        a ukájí se zdá správnější ukájejí se.

 


Dát tip Bačkovský

Myslím si, že rozhodnutí k vázanámu verši spíš báseň svázalo než by jí pomohlo. Navíc vazba je zde celkem otřesena. Závěr mě pobavil. Jestli neuvažovat směrem: od toho se odpíchnout a rozvázat báseň volným veršem a humorem.


Alenakar
31. 10. 2022
Dát tip

Areone,

Rem má pravdu v tom, že takovýhle básniček existují možná stovky. I podobných textíků. A já to vnímám jako písňový text. S hudbou by to fungovat mohlo. - Za to dávám tip.


Muamarek
31. 10. 2022
Dát tip

Tato báseň by na mě zřejmě působila, kdyby byla napsána volným veršem, bez pokusu o rýmy, které zde nehodnotím valně. Myšlenku i prožitek myslím máš. Zkusil bych jen jiné zpracování... 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru