Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Můj kurz tvůrčího psaní (část VIII.)

02. 11. 2022
10
26
367

„Znáte Kadlece?“ zeptal jsem se, když zmizel z našeho zorného pole.

„Myslíte toho milého pána, co chodí každých pět minut na malou? Obávám se, že ne,“ zakroutil hlavou Ernest.

Pak mi to dojde. Hemingway se zastřelil v roce 1961, tedy v pravěku a dávno před Kadlecovým narozením. Je to zas hloupá iluze, hra, kterou pro mě nachystal Kadlec?

VIII.

Potácel jsem se parkem. Město se ukládalo do večerního kómatu a všude hořely lampy, jako by mohly něco změnit. Němá asfaltka mlčela, sem tam si říhla nebo sebou praštila do křoví – ať žije teplá náruč piva!

Kde byl Kadlec, jsem netušil. Kamsi se vytratil mizera, když jsem dopíjel poslední pivo. Možná měl někde ulitého Leona – ať si táhne, beztak je to ztracená existence. Ernest se taky vypařil. A já bloudil nitrem jako prstem po mapě parku bez šance cokoliv změnit. 

Podivná sebranka, tihle pisálci. Nechápu, co jsem na nich viděl. Mluvil jsem s Kadlecem, lokálním písmenkovým mágem, držitelem státních a jiných literárních cen, i nafoukaným, slavným a klišovitým Ernestem.

Jenže co jsem se dozvěděl? Rozhodně nic o psaní. Zato spoustu zákulisních drbů.

Všichni pili jako duha; Edgar Allan Poe pil víc než velbloud po šichtě, našli ho v kómatu a už se neprobral, Jack London by kalil už ve školce, kdyby do ní chodil, Steinbeck se upíjel kvůli nově nabyté slávě, Kerouac si vystřelil játra bourbonem; Kadlec pil, protože už nedokázal psát, Ernest měl chudák trauma z války – tak proč se tím všude chlubil?

Tohle byl klub sebevrahů, do kterého jsem kdysi toužil vstoupit. Díky, už nějak nemám zájem.

Řízením všech svatých/velkou opileckou náhodou jsem našel zastávku „Prosek“, za kterou posmutněle svítila prázdná Billa. Nejistě jsem prostudoval jízdní řád, mobil mi u toho spadl do bláta. Měl jet ještě poslední autobus, přímá linka z tohohle pekla. Ale jistej jsem si tím nebyl. Jenom jsem toužil vypadnout.

Přijel. Přijel svižně a elegantně a rovně zastavil.

Soukal jsem se dovnitř. U toho jsem se chytal všemožných tyčí a madel, o jejichž existenci jsem neměl doteď ani tušení. Naštěstí jsem neměl početné obecenstvo. Kromě staršího vykuleného pána s kolečkovou taškou, páru mladých a zamilovaných a spícího metaře zel autobus prázdnotou.

Určitě jsem neušel bedlivému pohledu řidiče. Naštěstí to nechal být a já ztěžka dosedl na sedačku. V autobuse to začalo a taky skončí. Románová smyčka jako vyšitá…

Sjeli jsme kopec a pokračovali kolem Harfy. V hlavě se mi motala slova s pivem a Leonem, zasekl jsem se taky ve smyčce. Motor vrčel, topení hřálo k zbláznění. Začínal jsem se cítit mizerně; žaludek se přidal do stávky za život bez alkoholu.

Zavřel jsem oči, abych to zaspal.

Marná snaha. Na Skalce jsem vyběhl ven a vyzvracel se do odpadkového koše. Autobus odjel. Už nic nejelo, mohl jsem maximálně štrádovat pěšky.

Měl jsem toho dost. Jediný noční chodec, jediný blbec.

Jak jsem míjel jeden tmavý dům za druhým, uzrálo ve mně nezvratné rozhodnutí.

Vykašlu se na psaní. Beztak psát neumím – nebo pokud ano, pak mizerně –, tak proč se trápit. Ani literární salóny nebo kolegiální klábosení mezi spisovateli už nejsou, co byly, nejspíš nikdy neexistovaly; je to výmysl, nadýchaný obláček, náhrobní kámen, kterému se máme poklonit.

Zastavil jsem uprostřed křižovatky a slavnostně si poblil boty.

 

(...)


26 názorů

díky, bixley


bixley
07. 11. 2022
Dát tip

Myslím, že psát docela umíš. Líbí se mi první odstavec. Ale ani alkoholové pokračování není k zahození.


Vykašlu se na psaní.....to nééééééééé


Biskup z Bath a Wells
03. 11. 2022
Dát tip trojort

no to ne, ale tak daleko by nedošel..


trojort
03. 11. 2022
Dát tip

...a to jsi se ještě nedostal na Dobříš---zámek plný spisovatelů...:)


spíš film... nebo telenovela...


Bude to film nebo seriál? Také bych se podívala :-)


domluveno


Aru
02. 11. 2022
Dát tip

super, těším se!!!! :DD


já to natočím na mobil jako film a budu tam hrát obě hlavní role ;)


Aru
02. 11. 2022
Dát tip

čtenař lační po zvratech, zápletkách, změnách, převlecích a překvapeních, všichni jsme přilepeni k monitorům a obrazovkám a neudržíme víc jak 2 minuty pozornosti, kdybys k tomu dodal ještě obrazovou část, případně to vydal jako seriál na streamovací platformě, nebo jako hru, tak to bude úspěch :D:D


Dík, tak chtěl jsem zas nějakou "bombu" :)


asi i byla... :)


to jsou začátky konců... nebo konce začátků...?


možná...ale každopádně už to chtělo nějakou změnu...


je to možné, protože kdyby chtěl najít tu zastávku, určitě by ji nenašel :)


Ještě jsou v plánu 2 díly... zatím.. 


slavnosti sněženek? ;-)


Alegna
02. 11. 2022
Dát tip

K poznání vedou cesty různé :), ta křižovatka by mohla být i pomyslná.


Aru
02. 11. 2022
Dát tip

to jsou ty nepevný cíle, když nepřežijou vlnobití alkoholu :))

von chtěl být od začátku jako někdo, jinak to ani dopadnout nemohlo


Hlavní protagonista v tom všem jistě nechtěl nadělat takový strašný zmatek, ale někde se mu kauzální řetězce vymkly kontrole. To se ostatně stává. Důležité je, jak by řekla Thea z tramvaje, najít si skupinu oddaných věřících, které bude spojovat víra, že umí Kadlec psát (jsou k poznání podle nábožného vytržení a unylých povzdechů). Texty samotné jsou už vedlejší, pokud ovšem nejsou zbytečně nesrozumitelné. 


Kočkodan
02. 11. 2022
Dát tip

Student objevil zastávku Prosek, Kadlec se možná spíš objeví na konečné – prosektuře.


Gora
02. 11. 2022
Dát tip

Bude další pokračování? Nebo je se psaním ámen...


Jamardi
02. 11. 2022
Dát tip

Pozor na ty slavnosti uprostřed křižovatky. :)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru