Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Postřehy z podzimního Ralska

Výběr: Gora, Biskup z Bath a Wells
02. 11. 2022
15
20
384
Autor
snake_01

 

 

podzimním lesem ---

z převrácených božích muk

ptačí kupadlo

 

 

 

ALEJ VZPOMÍNEK ---

za každou zaniklou ves

ovocná pláňka 

 

 

 

v ústech kyselo ---

staré odrůdy jablek

v zaniklém sadu

 

 

 

přes kapku rosy ---

pastvina, les i nebe

vzhůru nohama

 

 

 

 

 


20 názorů

Alenakar
02. 03. 2023
Dát tip

Četla jsem si spoustu japonských haiku v originálním znění a mnohá z nich jsou nepochybně velmi zvukomalebná. Myslím, že efekt zvukomalebnosti se může dobře uplatnit i v českých haiku, zvláště použitím aliterací. Jen málo čtenářů si ale u haiku všimne takovýchto "kvalit". 


snake_01
27. 02. 2023
Dát tip

Krásně zvukomalebné.


Alenakar
27. 02. 2023
Dát tip

blatouch si nepřeje, abych mu posílala komenty, tak posílám právě vzniklou imrovizaci na jeho haiku tobě:

 

Na chrám chumelí -

Pod Martinovým pláštěm

se choulí holub


nemám vítěze, vrchol, je to hřeben se slušnou nadmořskou výškou


snake_01
30. 11. 2022
Dát tip

A který text tě zaujal nejvíc? Poslední dobou mám Ralsko hodně v oblibě?


Mňamka. Haiku podle mého gusta mi našpulilo ústa. 


Areon
04. 11. 2022
Dát tip snake_01

Zažil jsem podobný pocit na Šumavě u zaniklé osady. Byly tam i cedulky u cesty. Sedlák Lízal se svou krávou. Muž měl na sobě sako, klobouk a kravatu. Byl šťastný a hrdý na to co má.


Alegna
04. 11. 2022
Dát tip snake_01

Moc hezké obrázky. Pláňka mi připomněla moji rodnou vísku v pohraničí a že těch pláněk tam je.


blacksabbath
03. 11. 2022
Dát tip snake_01, Gora, Alegna

Krásné obrázky...vybavil se mi jeden - drahně starý........(za to může to kupadlo a pláňka :-) )

 

cestou z kostela

ovesničky v trávě

plný fěrtoch

 


Alenakar
03. 11. 2022
Dát tip snake_01

Haiku jako celek vlastně tvoří velmi nostalgickou "procházkovou" báseň. 

Ale tak to má být. Haiku patří k poutníkům a k památným místům na cestě. Tip.


snake_01
03. 11. 2022
Dát tip

Phil: My jsme zase v Ralsku na místě, kde dřív stávala vesnička, našli jen pokroucenou hrušeň a zazděnou studnu...


Philogyny
03. 11. 2022
Dát tip

Nedávno jsem stála pod lomem, je tam planá hrušeň. Nedalo mi to, ochutnala. Byla sladká jako med. Navrtávali je tam sršáni...


Biskup z Bath a Wells
03. 11. 2022
Dát tip snake_01, Philogyny

velmi povedné obrazy velmi povedeně vykreslené, pořádné kontrasty, decimace a nostalgie... 

PS. už dlouho se do Ralska chystám, tak třeba fakt nastal čas... :)


Gora
03. 11. 2022
Dát tip

Prožitá situace je na haiku poznat, pro mě nejvyšší hodnota této tvorby.


snake_01
03. 11. 2022
Dát tip

A ještě jedna poznámka: Přes obyčejnou kapku rosy toho tolik vidět není, ale letos byla v podhůří opravdu výrazná rosa a poránu mlha, takže ze stvolů trávy i z keřů visely opravdu velké kapky rosy...


snake_01
03. 11. 2022
Dát tip blacksabbath

Goro, když jsem psal kupadlo, korektor mi to podtrhl, tak jsem se podivil, protože to slovo znám, a tak jsem si vzal k ruce Slovník spisovného jazyka českého (ten největší z 60. let) a ke svému překvapení jsem zjistil, že kupadlo je opravdu zastaralý termín pro dnes běžně užívané koupadlo, ale i zvukomalebně se mi kupadlo líbilo víc, tak jsem ho tam nechal - navíc ve spojení s božími muky mi starší termín přišel vhodnější.


Gora
03. 11. 2022
Dát tip

Je hezké, co se ti vejde do jediné kapky rosy. Alej vzpomínek i staré odrůdy, které ochutnáváš, vše je parádní. Kupadlo - to slovo čtu asi prvně...

Povedená podzimní sada, Pavle!


Norsko
03. 11. 2022
Dát tip snake_01

Alej a odrůdy


Karpatský knihomoľ
03. 11. 2022
Dát tip snake_01, Philogyny

Pekne zachytené. Doteraz som si neuvedomil, že v kvapke rosy sa dá vidieť svet hore nohami. Tretie je mi veľmi blízke, mám za sebou niekoľko úspešných pokusov o záchranu starých odrôd, keď sa mi ujali vrúble z jabloní narezané v opustených záhradách zaniknutej osady. Už aj rodia ale tie moje jablká sú, aj keď menšie ale zato sladké a plody voňajú neporovnateľne s dnešnými bežnými odrodami.


Kočkodan
03. 11. 2022
Dát tip

Nebe moc prosí

(V běhu se rosí)

ať neudělá bebé

(snad neudělá bebé)

ten býk rohama


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru