Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Severní nádraží

Výběr: Muamarek
21. 11. 2022
24
25
525
Autor
Alenakar

 

 

Konečná!

 

Vystoupíš z ojíněného vagonu

                   do bílé noci

       a nádražní lampy

             přes mlhu ozáří

                  perón z ledové kry...

 

Koho se zeptat na Káje,

          když tě tu vítá

                   jen Velká medvědice

                            v závoji z polární záře

a bílí vlci,

      chráněni svými mimikry,

               už předem z dálky

                        výstražně vyjí?

 

Na horní hranici výskytu bříz

             se černá vytrácí z bílé

a plankton vloček

a plankton slovíček severských ság

                        vyvěrá z runových balvanů

vstříc bílým velrybám,

vstříc bílým vranám,

vstříc bílým koním

          na šachovnici boží.

 

 

 


25 názorů

Alenakar
28. 11. 2022
Dát tip

Umělče,

moc děkuji za típek a těší mě, že jsem dokázala zaujmout i tebe.


Umělec
25. 11. 2022
Dát tip

no teda!


Alenakar
24. 11. 2022
Dát tip

vesuvanko,

Andersenova pohádka končí dobře. Pohádky by měly končit dobře. Severské mýty ale končí velmi špatně. Jejich koncem je ragnarok - konec světa.


Alenakar
24. 11. 2022
Dát tip Muamarek

Marku,

děkuji za výběr. Pohádku o Kájovi a Gerdě jsem už zpracovala i ve vázaném verši. Teď jsem to zkusila moderněji.


Alenakar
24. 11. 2022
Dát tip

Alegno,

díky. Je zvláštní, že se líbí i takovéhle, vlastně dost smutné básničky...


vesuvanka
22. 11. 2022
Dát tip

Moc pěkně napsané, TIP. Káj mně hned připomněl Anderseovu Zimní pohádku. Obzvláště mě zaujaly verše:

Na horní hranici výskytu bříz

             se černá vytrácí z bílé

a plankton vloček

a plankton slovíček severských ság

                        vyvěrá z runových balvanů

 

 


Muamarek
22. 11. 2022
Dát tip

Opakoval bych se. Nechci stále opěvovat totéž - ale ať se pustíš do čehokoli, drží si to hloubku, sdělení, jímavou atmosféru. To oceňuji. 


Alegna
21. 11. 2022
Dát tip

Moc pěkné, mám to podobně jako snake.


Alenakar
21. 11. 2022
Dát tip

Rem,

už to mám:

 

Betonové figurky 

 

První sníh v parku -

Na šachovnicích mizí

černá políčka


Alenakar
21. 11. 2022
Dát tip

Rem,

když na šachovnici sněží, je to problém. Černá políčka zmizí a zůstanou jen bílá. To je skoro námět na haiku. Budu o tom přemýšlet.


Alenakar
21. 11. 2022
Dát tip blacksabbath

blackie,

runové balvany, to je kapitola sama pro sebe. Problém je ale v tom, že Rusové tvrdí, že existovaly jakési praslovanské runy a texty na balvanech čtou jinak Norové nebo Švédové a jinak Rusové. Faktem je to, že mezi Varjagy a Vikingy nebyl často geneticky žádný rozdíl. Mluvili pouze jiným jazykem.


Alenakar
21. 11. 2022
Dát tip

Rem,

v městečku poblíž Vyhnálova, kde bydlím, jsou taky dvě nádraží. To malé je "město", to velké je "sever".    Cizinec, který stojí u pokladny nádraží "město", musí být zmatený, když slyší, že někdo před okýnkem pokladny praví "jednou na sever". Musí si připadat jako ve Švédsku nebo na Aljašce nedaleko polárního kruhu.


plankton slovíček severských ság vyvěrá z runových balvanů...*/**************


Alenakar
18. 11. 2022
Dát tip

snake,

když píšu o severu, jsem vždycky tak trochu pohádkářka... Andersen mě asi nikdy nepřestane inspirovat. Zaryl se mi pod kůži.


snake_01
18. 11. 2022
Dát tip Alegna

Na horní hranici výskytu bříz

             se černá vytrácí z bílé

tenhle úsek je nádherný a má velmi blízko k haiku (stejně jako i jiné části textu). Moc se mi líbí, jakýma očima se dovedeš dívat na svět kolem sebe.


Alenakar
18. 11. 2022
Dát tip Gora

Morticie,

pro mě jako pro fotografku je mlha děsně zajímavá. Chodím v ní s foťákem po lese a hledám ty nejkrásnější černobílé "grafiky".


Alenakar
18. 11. 2022
Dát tip

Jam,

Káj se vždy nachází tam, co Sněhová královna...  Tuhle básničku bych taky mohla nazvat "Gerda". To ona právě vystupuje na Severním nádraží. A s ní tam občas vystupujeme my všichni, kteří jsme v podobné situaci, kteří se umíme vžít do Gerdiny kůže.

....Na konci světa čarodějnice určitě žijí. Třeba já bydlím ve Vyhnálově a taky ráda poradím.


Jamardi
18. 11. 2022
Dát tip

Řekla bych, že je-li Káj živ, nachází se nejdále tam, kde je poslední bříza. Nebo je s ní alespoň v nějakém duševním spojení. Asi není náhoda, že se v pohádkách píše, že na konci světa žije čarodějnice a ta poskytne radu.


U nás dole na Moravě se válí mlha, skoro furt v podledních dnech...že by se dala krájet.


Alenakar
18. 11. 2022
Dát tip

Já jsem cestou do knihovny dnes už míjela první zasněžené auto na parkovišti, které přijelo shora.  U nás na Moravě už na kopcích sněží a venku je pořádná zima!


Tady zatím nesněží, ale byl by to pěkný dovětek..sedla. 


Alenakar
18. 11. 2022
Dát tip

Díky za vločku, Morticie.   Zdá se, že zima už vytasila drápky.


....sněží... <3 *!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru