Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 468 tisíc textů, miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

V akváriu
datum / id23.11.2022 / 537284Vytisknout |
autorAlenakar
kategorieVolné veršeDalší dílo autora
témaKaždodenní
zobrazeno184x
počet tipů21
v oblíbených0x
V akváriu

 

 

 

Moderní zastávky autobusů

připomínají akvária:

ty skleněné stěny,

ta rozpřažená křídla dravců

jak ploutve černých rejnoků...

Když prší, kapičky na obrysech

dělají z okolí Vincentův obraz

a človíčka v kapuci na lavičce

s petflaškou u boty

uspává tichý a konejšivý

             listopadový déšť

a jak se tak ztrácejí kontury,

z orlů a jestřábů

      jsou náhle andělé boží,

kteří teď odnesou v pařátech spáče

                  do absintově zelené

                      levandulové Provence 

plné hospod a bordýlků

     a taky báječných vyhlídek

            na krásný posmrtný život.

 

 

 

 

 

 

   




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

28.11.2022 14:35:19dát kritice tipSafián

Alenakar, určitě na tom, co říkáš něco je. Ale nebral bych to tak ideologicky. Umění si v každé době mohli dovolit ti, kdo na to měli. Finančně i intelektuálně, Když oslabilo církevní odbytiště a rozpadlo se sepětí architektury a výtvarného umění všeho druhu, z umělců se stali individualisté, kteří se tzv. seberealizovali. Umění už nebylo jen individuálním výkladem téhož, tedy tím, čemu do určité míry mohl porozumět každý, ale mořem s tisíci samostatně plujících ostrovů. Intelektuální zmatek. Ale byl tady také trh, a ten lidem nabízel to, co se jim líbilo. A to byly právě ty reprodukované krajinky. Jistý pokrok byl v tom, že to přece jen byla práce školených malířů. Ti, kdo chtěli více, si mohli koupit něco přímo u zdroje. Pokud ovšem akceptovali okřídlené Udělám pro vás všechno, co si budete přát, pokud si budete přát to, co vám nabízím. Kdo potřebuje takové umění? Kdo potřebuje takové básně?

28.11.2022 09:30:17dát kritice tipAlenakar

Safiáne,

o tom, jakou roli hrál Vincent při zařizování nových bytů v šedesátých letech napsal krásnou báseň Hrabě. To už jsem tady rozebírala a nechci se k tomu vracet. Vincent se dle V.H. báječně hodil k sektorovému nábytku.  ...Ale my při svých úvahách prostě zapomínáme na to, že staré barvotisky s náboženskými náměty prostě jen nahradily nové barvotisky - reprodukce děl "moderních umělců" - většinou krajinářů, kteří nikomu nevadili. Tyhle obrazy moc nestály a když přišla návštěva do nově zařízeného bytu, hned bylo vidět, že pan domácí jde s dobou a je "světový". Ale nemylme se - prodávaly se i reprodukce tehdejších českých malířů, také obvykle patřičně neutálních krajinářů, které bych dokonce mohla i jmenovat.  Originály těch pánů byly už i tehdy dost drahé, ale reprodukci si mohl dovolit každý. Moderní umění do moderních bytů i škol!

A pak taky šlo o to, že modernost v 60. a 70. letech byl všeobecně přijímaný trend.  Frčela maximálně tak ještě renesance, obzváště Sandro Botticelli, který se kupodivu tak nějak hodil do oné doby. Vše ostatní, obzvláště 19.stol., bylo "zastaralé a překonané".

25.11.2022 13:21:581 tipů dát kritice tipSafián

Alenakar, pokud jde o propagování impresionismu je můj pohled zkreslený, protože jsem jej znal, stejně jako předcházející a následné směry, dávno předtím, než se o něm zmínila škola. Zpětně vidím, že ona propagace byla spíše osvětou mířenou právě na běžného člověka.  Ten dlouho a dlouho, pokud se vůbec o obrazy zajímal, dával při jejich koupi v obchodních domech, když zařizoval byt, podřadným dílkům. Na impresionismu ho iritovalo všechno, zejména nerealistická barevnost. Z tohoto hlediska byla následná adorace,  pro někoho až protivná, úspěchem. Stejným záměrem bylo zapojit do výroby běžných spotřebních výrobků výtvarníky. To jinde nebylo. Výsledkem byl triuf na světové výstavě v Bruselu v r. 1958. V letenské stráni nad Vltavou připomínala tento úspěch kovová Bruselská restaurace (stavba, která snesla světové srovnání, ale také stavba ojedinělá v době ideologické a technologické předurčenosti, která znemožňovala uskutečnit na domácím poli něco podobného) přenesená po skončení výstavy do Prahy a zničená buranskou přestavbou po roce 1990.  Následně, o 20 let později, zvítězil náš tým složený z malířů, sochařů , architektů a technických profesí nad nejlepšími světovými firmami a ztvárnil vnitřek Šahijádu, věže postavené na oslavu rodu Páhlaví v Teheránu, k plné spokojenosti vládnoucího šáha (byl zasnedlouho smeten islámskou revolucí). Tento úspěch nám otevřel dveře do světa, naše týmy se podílely na realizaci pavilonů největších světových firem. Paradoxem je, že po roce 1990 se našinci káli ze svých úspěchů a pro výstavu v Sevile navrhli opravdu hnusný pavilon. Celý svět se tehdy divil, že Češi poplivali, to co uměli a vyzdvihli to, co neuměli. Nepodobá se to tak trochu osudu české poezie?

Některé z těch, kteří se podíleli na Teheránském úspěchu jsem znal osobně. Je spodivem, že umělci ze země, kde bylo cenzurováno všechno, kde informace o vývoji umění nebyly nebo jich bylo málo, dosáhli takových úspěchů. 

 

25.11.2022 09:45:081 tipů dát kritice tipAlenakar

Safiáne,

bylo "moc hezké" propagovat "modernu" starou zhruba 70 let. Impresionismus byl navíc tak nějak obsahově neškodný a běžný člověk bral třeba Vincenta jako "moderního" malíře i v sedmdesátých letech 20. století. Andy Warhol se na chodby ZDŠ opravdu nevěšel. Picasso jakožto komunista byl zmiňován a to zejména jeho Guernica, ale ta se na chodby taky nevěšela, protože by si z ní žáci dělali legraci.  Možná nejpopulárnějším dobovým malířem byl v sedmdesátkách i v komunismu Dalí. Ten byl sice prezentován jako excentrický skandalista, ale znal ho naprosto každý. I žáčkové na ZDŠ.

25.11.2022 09:17:44dát kritice tipAlenakar

blackie,

ten impresionistický obraz, který jsi mi poslala, je tuším Antonín Slavíček. Můj šálek čaje, český impresionismus má duši.

I ostatní obrázky jsou moc hezké. Díky.

25.11.2022 08:49:37dát kritice tipAlenakar

Markel,

my jsme ještě měli na ZDŠ předmět výtvarná výchova. Nevím, jestli to ještě existuje. Soudružka učitelka nám, zatímco jsme kreslili a malovali, vykládala svými slovy román Žízeň po životě. Tehdy to byla docela populární kniha, která byla natolik oblíbená, že byla i zfilmována. Když film dávali v televizi, mohla jsem se na něj dokonce dívat, i když to nebylo zrovna pro děti. Proto mám k Vincentovi tak nějak zvláštní vztah.

24.11.2022 19:39:23dát kritice tipSafián

Alenakar, pro mě je verš o Vincentovi intelektuální berličkou. V první chvíli se mi nelíbil, ale je nevtíravý, tak proč ne.  Obdiv k impresionistům na socialistických školách má podle mě dva kořeny. Impresionismus byl (a je) svou pestrostí , podobně jako Hrubínovy verše, blízký duši středoškolských profesorek. To, že se mohl takto prosadit souviselo jistě i s tzv. Chruščovovou oblevou a s faktem, že roce 1917 byl už mrtvý, nemohl tedy být v kontroverzi s ideologickými nároky ( a násilným tlakem) na tzv. socialistické umění. Kdyby těmto nárokům vyhovovalo těsně porevoluční ruské umění, zvítězil by v soutěži na sjezdový palác v Moskvě konstruktivistický návrh Le Corbusiera, a ne mrakodrap navržený jako podnož pro obří Leninovu sochu. Paradoxem je, že vzorem pro toto socialistické umění byla americká historizující architektura světové výstavy konané v USA ve dvacátých letech 20. století (která otřásla všemi modernisty). Je zajímavé, že, zatímco  po válce byla v SSSR a jeho satelitech nadále rozvijena původní americká inspirace, v USA se  historismus vrátil v podobě státem oficiálně propagovaného tzv. nového rokoka. I u nás bylo umění často pod ideologickým tlakem. A nebylo to jen za socialismu.

24.11.2022 16:29:57dát kritice tipblacksabbath

Když prší, kapičky na obrysech dělají z okolí Vincentův obraz

nejsou sice Vincentovo, ale

https://img.obrazky.cz/…e=3

https://img.myloview.cz/…jpg

a něco pro radost

 

   https://1gr.cz/…jpg

 

24.11.2022 14:21:50dát kritice tipMarkel

máš pravdu, na to jsem se kdysi takhle vůbec nedívala :-)

24.11.2022 11:03:24dát kritice tipAlenakar

Abakusko,

někteří mohou být i chudáci. Ti ale nejspíš končí u nějakého toho faráře na církevním statku.  Tam se ale musí pracovat, takže - většina pouličních alkoholiků se tam nijak nehrne.

24.11.2022 10:35:05dát kritice tipAlenakar

Zajíci,

můžeme doufat, že ten bezdomovec na zastávce je taky malíř, nebo aspoň básník.

24.11.2022 10:04:51dát kritice tipAlenakar

Markel,

to, co popisuješ, tedy obdiv k Vincentovi na socialistických školách, to je velmi charakteristické. Dobře si pamatuju chodby naší ZDŠ v 70. letech vydlážděné obrazy Vincenta a různých impresionistů. Později jsem si kladla otázku: proč právě impresionisté a Vincent, když sovětská výtvarná avantgarda byla daleko pokrokovější?  Asi se dle dobových schemat impresionisté interpretovali jako bojovníci s měšťáctvím. 

24.11.2022 09:51:46dát kritice tipAlenakar

Safiáne, díky.  Vincenta jako malíře ráda nemám. Jako prototyp "moderního umělce" mi ale posloužil už vícekrát.

23.11.2022 15:41:57dát kritice tipSafián

Moc pěkná, zahuštěná.

23.11.2022 09:08:29dát kritice tipAbakus

páči a to si nijako nepotrpím na kapucínov s fľaškami.

21.11.2022 15:26:47dát kritice tipZajíc Březňák

Velice nápaditá báseň, ten závěr!

21.11.2022 11:58:43dát kritice tipMarkel

psala jsem o něm kdysi dávno maturitní práci, povedlo se na jednušku a paní učitelka, teda profesorka, co nechtěla, abychom jí říkali soudružko, mne donutila přečíst toto dílko před celou třídou :-)) :-), napsala jsem tenkrát cosi obdobného i svému přiteli, byl na kordy s češtinou i slohovými pracemi, dostal ale dvojku, neb profesor neuvěřil v jeho náhlou proměnu :-))

21.11.2022 11:28:32dát kritice tipAlenakar

Markel,

Vincent opravdu moc rád maloval noční město, rozsvícené lampy a předzahrádky před hospodou pod hvězdným nebem, které vypadá, jako by na něm zářil ohňostroj.

21.11.2022 11:20:55dát kritice tipMarkel

Vincent, tos popsala přesně, já často koukám jeho očima na rozsvícené lampy, líbilo moc a moc ***

21.11.2022 09:12:30dát kritice tipAlenakar

Aleši, dnes ano. Za komunistů měly autobusy mnohem oblejší tvary. A co teprve za první republiky! Z filmů pro pamětníky dobře znám ten jejich krásný čumák.

21.11.2022 09:09:24dát kritice tipAlenakar

Evženie,

chodím často kolem té zastávky a obvykle tam nějaký ten kapucín s petkou klímá. Zvláště když prší jako dnes.

21.11.2022 09:09:07dát kritice tipaleš-novák

koneckonců autobusy jsou taky akvária...pojízdná...

21.11.2022 09:06:02dát kritice tipEvženie Brambůrková

Jako bych to viděla.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2022, provozuje Dobrý spolek, pravidla Pickup lines Letní dětský tábor