Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

X

Výběr: Gora
27. 11. 2022
17
27
489

V ozajstnom haiku žijeme ako po prvýkrát, čisto a nevinne, vnímajúc realitu hlbokým cítením.

Robert Spiess: Speculations on Haiku

 

 

škovránok v poli

spieva stúpa dohora

a jačmeň za ním

 

 

detská vanička

okrem špinavej vody

vylievam slnko

 

 

vzlietli sýkorky

už aj jedľa v bučine

má prázdne vetvy

 

 

hrádza rybníka

z lístia smútočnej vŕby

vyskočil kapor

 

 

po rokoch v Prahe

suchý list z duba klesá

pomaly k zemi

 

 

prechádzka so psom

ovoniava miesto kde

dopadol anjel

 

 

malý krok v mláke

pozerám ako človek

stúpil na mesiac

 

 

krája cibuľu

zas vraví o živom sne

s nebohou mamou

 

 

hmla pri jazere

vynorená potápka

mizne nad vodou

 

 

chýli sa k noci

ako tak idem lesom

ubúda stromov

 

 


27 názorů

Zeanddrich E. ďakujem že si sa zastavil.


Zeanddrich E.
před 4 měsíci
Dát tip

 

O vylitém slunku asi nejvíc (ale líbí se mi víceméně vše ... :) )


Antonín Bogar
před 11 měsíci
Dát tip

Výborné.


Ellisee ďakujem.


Ellisee
05. 12. 2022
Dát tip

Velmi krásné to je ...


Jitko, tak to si cením. Mám pekný večer. Vďaka.


atkij
05. 12. 2022
Dát tip Karpatský knihomoľ, Zeanddrich E.

Desítka "nabušená" krásnými momenty. Všechny texty jsou významově nosné. Obdivuji jejich zacílení. 

Čtenářská lahůdka. Děkuji za ni.  Máš můj "sak(u)ra" diamantový výběr:)


Ireni, vďaka za výber, som rád ak až tak.


Silene, vďaka za pozorné čítanie.


Silene
29. 11. 2022
Dát tip

U té pětky ještě, teď mi došlo teprve: werichovské AŽ (opadá listí z dubu).


Silene
29. 11. 2022
Dát tip

(5. event. znavenosti... snad)


Silene
29. 11. 2022
Dát tip Karpatský knihomoľ

1. pětismyslové vertikální tažení jara

2. jinak, okouzleně vidět otřepané rčení (sunny, honey, pure nature)

3. letokruhy

4. štědrost dušiček

5. esence únavy (časové i místní)

6. pokorné rouhání o psí duši (střet kulturních dohod)

7. apollo

8. časomíra v kuchyni, cibule = zapomenutý život

9. obě dvě! (skvělá práce)

10. návrat... z domova domů (relativizace úlohy tmy)


vďaka Phil


Philogyny
29. 11. 2022
Dát tip

To druhé asi nejvíc. Zůstalo v hlavě...


Rado vďaka za návštevu aj zaujímavý komentár, držím palce nech to vyjde.


Luboš, s čím ja sa tým týždne trápim ty vymyslíš na počkanie, Hanička je skvelá.

 


Dát tip Gora, Karpatský knihomoľ, Philogyny

Náraz krásy. V tom samém místě navštíveném tolikrát ... právě teď a poprvé se rozptýlila mlha. Tak mi to připadá. Připomnělo mi to zapomenutý postřeh, který jsem si nezapsal a proto asi nezpracoval jako senrjů - krk a hlava vodního ptáka nad hladinou - periskop ponorky v jezírku, jakože nás ruské námořnictvo už sleduje. Tak snad z toho něco bude.


Kočkodan
28. 11. 2022
Dát tip Gora, Karpatský knihomoľ

Peter, trochu jsem si s dovolením pohrál. ;-)

 

Ve skříni moli

Sodoma a Gomora

tleskání dlaní

 

Malá Hanička

kojení nese plody

v plínce je vlhko

 

Bolí Pytlíka

o levosti ty drby

na nervy nápor

 

Tycho de Brahe

nad přemírou hvězd plesá

dánsky se tlemí


Alenakar, viem, že čo všetko vieš, preto ma tvoj komentár veľmi potešil.


Ivi, som rád ak ťa niečo zaujalo, teším sa.


Ireni, tvoj názor si veľmi vážim, je to jeden z dôvodov, prečo to posielam. Díky.


Safián, vďaka za nahliadnutie aj komentár.


Alenakar
28. 11. 2022
Dát tip Karpatský knihomoľ, Gora

Knihomole,

ta haiku jsou výborná . Blahopřeju ti k nim. Nejvíce se mi líbí 1 , 2 a 4.

První a druhé haiku jsou natolik povedená, že bych je zveřejnila samostastně.


blacksabbath
28. 11. 2022
Dát tip Karpatský knihomoľ

nejvíce se mi líbí vanička, ale ... všechno jsou to krásné obrázky.....ještě se vrátím


Gora
28. 11. 2022
Dát tip Karpatský knihomoľ, Philogyny, Zeanddrich E.

Peter, díky za sadu haiku. Momenty, kterých jsi byl svědkem a ztvárnil je v klasickém haiku stylu, jsou z mého pohledu formálně i obsahově jedinečné. "Ptačí" mají letmé kouzlo, "vanička" a "cibuľa" zas obsahují zenový moment pomíjivosti, zatím jsem tak docela nepřišla na chuť jen "Prahe". Zvlášť si cením vypracování sedmého, je velmi vtipné! Mlha jako podzimní inspirace "sa oplatí".

Sada, ke které se jako čtenářka ráda budu vracet.


Safián
28. 11. 2022
Dát tip

Ano, citace v úvodu je pravdivá. Ale ... Kolik pěstitelů haiku se umí podívat na svět, jako by to bylo poprvé? A kolik z těch, kteří se tak podívat umí, dokáží to, co viděli, přenést do veršů tak, aby i čtenář něco z toho zázraku pocítil? Je to těžká disciplina. Zdá se mi, že japonština má vzhledem k typu písma a své hustotě více prostoru ve formě 5-7-5, než řidší a o další prostředky ochuzená čeština.  Češtině by pouze z hlediska hustoty slušely nejméně tři slabiky navíc. Další pak na druh písma. Překlad Bašóova haiku o sněhové kouli má 22 slabik. Vím, že připadá krásný i básníkům, kteří jinak haiku odmítají. Zajímalo by mě, v kolika případech se ti podle tvého názoru podařilo splnit ono krásné motto. Jen se ptám, nic z toho nevyvozuj. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru