Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Industriál

28. 11. 2022
17
15
530
Autor
Alenakar

 

Velitelský prst komína

      nad cihlovou armádou

              továrních budov

    patří už do jiné války.

Teď tu zbyli jen staří známí

             navrátilci čápové

a jejich ostře sledovaný

               obývák z větví.

 

Nálety bříz,

vybuchující listí

    v korunách nového lesa,

jaro na špinavém okraji

       deštěm omyté metropole

a sondážní návštěvy milenců

i opatrných bezdomovců

       milujících piknik v přírodě...

 

Pro tyhle lidi asi tvoří

umělci v kapuci s baťůžkem sprejů

                       křiklavé fresky

na ošuntělých betonových zdech

někdejšího "kláštera",

kam směla jen a jen práce

a mozolnaté závazky

    zpocených vojáčků - stachanovců.

 

Teď už tu ale klapou

          jiné zobáky

a ozvěna proniká

     vytlučenými okny

        do nostalgicky potemnělých

   zářných včerejšků.

 

 


15 názorů

Alenakar
08. 12. 2022
Dát tip

Blackie,

roky jsem jezdívala kolem vlakem. Některá velká města nás vítají periferií, která se podobá vybydlenému Bronxu.


co všechno se dá vidět, kdy se jeden umí dívat........*/**************



Alenakar
01. 12. 2022
Dát tip

Marku,

moc děkuji za chválu. Touhle básničkou se ale už trochu opakuju.

Je možná vlastně dobře, že lidé zapomínají.


Alenakar
01. 12. 2022
Dát tip

Jamardi,

já píšu o jedné konkrétní cihlové továrně, kolem které jsem dlouhé roky jezdívala vlakem. Dokonce tam ješte zůstalo i pár hesel na plechových tabulích, které jsou tak rezavé, že se písmena už nedají přečíst. To by byl krásný námět na další básničku.


Alenakar
01. 12. 2022
Dát tip

Safiáne,

díky za uznání.


Alenakar
01. 12. 2022
Dát tip

Radovane,

já jsem do takových továren chodívala jako studentka na brigády. Kdybych si s sebou tehdy brávala foťák, možná by ze mě dneska byl druhý Jindřich Štreit.


Alenakar
01. 12. 2022
Dát tip

Knihomole,

díky. Zkrachovalé staré prázdné továrny jsou můj oblíbený námět. Nadšení pro ně sdílím s mnoha současnými fotografy.


Muamarek
29. 11. 2022
Dát tip

Opět úchvatné obraty, podmanivá atmosféra a ukázka, jak se místa kdysi děsivá mohou stát malebnými - a naopak. Záleží na dechu dějin... 

 Bylo by to za mě opět na výběr - ale přijde mi, že nemá smysl Ti je stále dávat. Držíš laťku dlouhodobě vysoko, a přitom se neopakuješ. Klobouk dolů. 


Jamardi
29. 11. 2022
Dát tip

S tím klášterem jsi na to kápla. Osobně jsem to ale nezažila.

U nás byla (ještě i je) textilka, kde se často chodilo na exkurze. Já sama jsem tam byla takto několikrát, poprvé snad se školní družinou, naposledy na střední škole (to jsem zařizovala já). Byli velice vstřícní, aby se každý s tím provozem seznámil. I každý nový pracovník si to musel zkusit. To byl názor ředitele, který později pracoval jako personalista. Takže se tam pořád někdo cáral. A pracovaly tam převážně ženy....Tím pádem byli méně úderní. A tak aby to asi vylepšili, byl prý u píchaček nápis. "Včasným příchodem do práce zasadíme ránu kapitalistickým imperaliastům."Určitě to dělalo velký dojem, když to ukázali patřičné osobě - jestli víte, píchačky byly krabice s páčkou na boku a když se páčku zatáhlo, tak se ozvalo bouchnutí. :)


Safián
28. 11. 2022
Dát tip blacksabbath

Dobře udělané. Víc k tomu neumím dodat.


jako bych tam byl


Obligátne vysoký level spracovanie, ako už u teba býva zvykom.


Alenakar
28. 11. 2022
Dát tip Gora

Goro,

vyklizezené továrny jsou moje oblíbené téma. Už jsem o nich psala vícekrát. Často je fotografovali významní fotografové, u nás především Václav Jirásek. Jeho cyklus "Vaňkovka" je světoznámý. Myslím, že se vyrovná Sudkovým fotkám přestavby chrámu Svatého Víta.

Máš pravdu - obývák je spisovný. Přidám tam tu čárku.


Gora
28. 11. 2022
Dát tip

Připomíná mi zdevastovaná kasárna/kdysi klášter v mém rodišti i to, co se tam odehrává...

nebylo by lépe - obývák -  obyvák?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru