Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Splav

16. 12. 2022
15
16
385
Autor
Alenakar

I Božena Němcová začínala jako (vlastenecká) básnířka. Její verše jsou však zapomenuty a než se s nimi seznámím, občas se chci nechat inspirovat její "poezií v próze".

 

 

Splav, který zpíval

                druhý hlas

                         k ukolébavkám,

si v noci stále rozpouští

                       bílé vlasy

a běhutá voda

      odráží stejná souhvězdí

                       i slova - stálice

a panenka s porcelánovou hlavou

                       dál spinká nerozbitá

                   v průhledné kolébce

               tam kdesi na samotném dně...

 

Zachytit pocity z vyprávění

             na několika stránkách

                     do malé nesmělé síťky,

být dalším v řadě okouzlených

                    starodávným příběhem,

je jako skládat origami 

                 z průklepového papíru.

 

 

 


16 názorů

Alenakar
22. 12. 2022
Dát tip

F.M.R.C.,

soudím(možná se mýlím), že kromě titulní postavy jsou v Babičce nejznámějšími postavami Viktorka a pak Sultán a Tyrl.


Lili.
20. 12. 2022
Dát tip

Na tento malý výlet ke splavu nemusím být zpravidla vždy bláznem... skvělé.


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip

Phil,

kronikáře nečti. Čti jen básníky.


Philogyny
16. 12. 2022
Dát tip

Když jsem kdysi načítala stránky kronikáře, tak mne okouzlení rychle přešlo. I romantika. Ale stejně něco zůstalo.  život


Alenakar
16. 12. 2022
Dát tip Gora, Philogyny, blacksabbath

Goro,

vypůjčila jsem si od Boženy kulisy. Jen Viktorka v nich chybí.


Gora
16. 12. 2022
Dát tip

Pěkný nápad... běhutá voda - zajímavé...


Alenakar
16. 12. 2022
Dát tip Gora

Jamardi,

čtu si teď zase po letech Babičku a vychutnávám si ji zvláště po jazykové stránce. Mnohá rčení byla zapomenuta, ale jiná se uchovala v nezměněné podobě až dodnes. Babička je prototypem české selky, která má v zásobě nějaké rčení nebo přísloví prakticky pro každou situaci. Tehdejší člověk nechodil k psychiatrovi a tak si veškerou moudrost musel nosit v hlavě. Zajímalo by mě, jak jsou ta přísloví stará. Jistě pocházejí minimálně z 18. století jako sama babička, nejspíš ale budou ještě starší.


Alenakar
16. 12. 2022
Dát tip

Markel,

díky za hvězdičku. - Nebo sněhovou vločku?


Alenakar
16. 12. 2022
Dát tip

Knihomole,

je to jen narážka na Skácela a Pavlicův hit "Modlitba za vodu". Moje voda má ale bílé vlasy jako stará Viktorka... Ta básnička by se totiž vlastně mohla jmenovat "Splav bez Viktorky".


Markel
16. 12. 2022
Dát tip

líbí *


Alenakar
16. 12. 2022
Dát tip

Evženie,

díky. Jsem ráda, že se líbí.


Jamardi
15. 12. 2022
Dát tip

V Babiččině údolí jsem byla několikrát a vždycky si tam děj z knihy představuju. Moje babička ráda opakovala některé věty z Babičky. Je pravda, že ten styl vyjadřování je jiný. Jemnější. Jde to k těm origamám z průklepového papíru. Dneska to ještě zůstává, když se mluví k dětem. Rozvážnější a laskavější vyjadřování.


Keď čítam o vode, ktorá má rozpuštěné vlasy, príde mi na um Skácel. Nie je to od neho?


Moc pěkné.


Alenakar
15. 12. 2022
Dát tip

kadeřavá,

díky. čtu si už asi podesáté Babičku a hledám, o čem by se dala napsat báseň.


kadeřavá
15. 12. 2022
Dát tip

Můj šálek kávy


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru