Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tichý lokál

Výběr: Gora, Muamarek
20. 12. 2022
31
31
570
Autor
Alenakar

Minulý týden jsem se tady s některými bavila o tom, jestli bych zvládla napsat něco o válce.

Pokusila jsem se...

 

Do paměti se vrývá každý šrám,

data i tváře, dramatické scény.

Paměť je studna. Podívej se tam -

v té hloubce stejně uvidíš se sám

a obraz bude trochu rozostřený.

 

Vladimír Vysockij

 

 

 

Tichý lokál

 

Co veteránům je už do chrabrosti

a do patosu vlasteneckých ód?

Pít!  U kamen smět vyhřívat si kosti,

ne obouvat se do vojenských bot

 

a holedbat se tím, co bylo kdysi

a zveličovat, nebo přímo lhát:

my  byli svatí, oni  podlé krysy...

Vši!  Omrzliny!  Úzkost!  Žízeň!  Hlad!

 

Proč líčit hrůzy, vykládat všem o tom,

co žádný civil nikdy nezažil?

Pít mezi svými, mlčky, prostě proto,

že každé slovo ticho zneváží,

 

když vracíme se v duchu do zákopů

a zjeví se nám před očima tvář...

Pít!  Vzpomenout si na veselou kopu

i na tragéda.  Každý zůstává

 

dál mezi námi u jednoho stolu.

My stárneme a nebožtíci ne.

Nad skleničkami zůstáváme spolu

i s mrtvými a vše si prominem.

 

 

 


31 názorů

Můra73
před 2 měsíci
Dát tip

jen úplně tiše, abych slovem neznevážila, krásná, moc.


Alenakar
02. 01. 2023
Dát tip

Dagmaram,

mnozí, kteří "tam byli", o tom moc nemluví. Často ti, kteří o tom mluví nejvíc, tam ani nebyli. Jeden dávný čínský filzof řekl: "Ten, kdo ví, nemluví. Kdo mluví, neví".


Dagmaram
23. 12. 2022
Dát tip

Má to náboj a hloubku, rekla bych tím větší, ze ji nevnucuje, jen napovídá


Muamarek
22. 12. 2022
Dát tip

Děkuji :-)))


Alenakar
22. 12. 2022
Dát tip Muamarek

Marku,

dík za výběr a do roku 23 přeju nejen mnoho nových krásných básní ale i fotek a kreseb.


Alenakar
22. 12. 2022
Dát tip

Markel,

někteří by se ale raději takových vzpomínek raději zbavili. Někomu z veteránů se to podaří brzy, jinému nikdy.


Alenakar
22. 12. 2022
Dát tip

dievča,

děkuji. Ty ale píšeš o válce líp. Tys byla taky jediná, komu jsem dala kdy za básně o válce tip.


Alenakar
22. 12. 2022
Dát tip

Šabreji,

velmi působivá miniatura!


Alenakar
22. 12. 2022
Dát tip

Mari,

to, že se Voloďa uměl tak skvěle vžít do mentality frontových vojáků, jistě ovlivnilo to, že jeho otec byl důstojník, který válkou prošel. Jako dítě se V.V. jistě něco naposlouchal příběhů ze zákopů.

Jedním z rozdílů mezi "obyčejným" básníkem a textařem je asi to, že textař někdy píše text některému zpěvákovi přímo do pusy. Může to být interpret jiného věku, jiného pohlaví nebo i jiné národnosti a přesto může být výsledná píseň uvěřitelná. Textař se tak podobá víc spisovateli , který taky "je" svou románovou postavou, myslí za ni a mluví za ni.

 


Muamarek
21. 12. 2022
Dát tip

Smekám. Nepoužila jsi žádná velká slova - a přesto, nebo právě proto, je Tvůj apel na mír tak silný... 

 Přeji Ti klidné svátky a vše nejlepší v novém roce. 


Markel
20. 12. 2022
Dát tip

tak lehce plynou verše tvoje i vzpomínky na velké boje *


paráda***


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip Zajíc Březňák

Morituri te salutant!


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip

Mari,

tohle už je ale extrém...

Vysockij byl kdysi, v sedmdesátých a osmdesátých letech, populární i u nás a nejen jako písničkář, nýbrž i jako básník. Mám jeho monografii "Zaklínač hadů" z r. 1984. Vyšla v nákladu 26 000 výtisků, přičemž byl nutný ještě dotisk.  ...Zlaté časy pro poezii.  


Norsko 1
19. 12. 2022
Dát tip

Salud !


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip

Mari,

jsem na tom podobně jako Vysockij. Ten taky psal o válce jako by sám byl veterán, ačkoli sám byl v době války malé děcko. Přesto byl tak přesvědčivý, že mu staří pánové v šedesátých letech psali: dobře si na tebe vzpomínám, Voloďo, bojovali jsme spolu u Stalingradu.


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip Gora

Diano,

pro veterány mám velké pochopení...  Třeba už podruhé se stane veterán naším prezidentem.


Diana
19. 12. 2022
Dát tip

Do těch veršů je snadné se vcítit. Jsou laskavé a plné pochopení.


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip

Kočdane,

ale kdepak! Tak domýšlivá opravdu nejsem, abych tvrdila, že umím psát o všem. Třeba milostná poezie mi nikdy moc nešla a když náhodou ano, tak to bylo o prohrách, protože láska je někdy taky válka. Bojujeme kdo s koho.


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip

Evženie,

díky...  Nevím, jestli je tu mezi námi nějaký veterán, třeba z Avganistánu, a nebude mi nadávat, že mu fušuju do řemesla.


Kočkodan
19. 12. 2022
Dát tip

Ani já nenechám cosi pomyslného na nejvyšší části těla. A troufnu si dokonce napsat, že ty umíš dobře napsat o všem.


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip Gora

Goro,

nedávno jsem viděla film o J.D.Salingerovi. Před válkou se velmi těžce probíjel, podobně jako Jacku Londonovi mu nechtěli nikde otisknout žádnou povídku a nebo ho nutili, aby to, co napsal, úplně přepsal. Jeho postoj k literatuře pak zcela změnila válka. Zúčastnil se vylodění v Normandii a kupodivu jako jeden z mála přežil. Po válce jen zapsal na papír to, co si skládal v hlavě v zákopech: novelu "Kdo chytá v žitě". Kniha měla ohromný úspěch a nabídky z nakladatelství  na publikování dalších děl se jen jen hrnuly. Ale on už nechtěl zveřejnit nikdy nic. Uzavřel se na venkově v bývalé stododole a psal si jenom sám pro sebe. Překonat trauma z války mu pomáhal buddhismus.

Na ten film jsem myslela, když jsem psala tu básničku. 


Nejsem veterán, ani hlap, ale je to podařené.


Gora
19. 12. 2022
Dát tip

Trochu mi  /mentalitou vysloužilců/  připomíná i Remarqua, např. Tři kamarády.


Alenakar
19. 12. 2022
Dát tip

Goro,

dávali mi za vzor Karla Kryla. Na Kryla samozřejmě nemám, přesto jsem se pokusila trochu napodobit jeho chlapský styl.


Gora
19. 12. 2022
Dát tip blacksabbath

Hm, podařená báseň na válečné téma, Aleno... klobouček.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru