Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Silueta

Výběr: Muamarek, Biskup z Bath a Wells, Gora
02. 01. 2023
43
59
2543
Autor
Alenakar

 

 

Stát u okna a do tmy dvora

se dívat, než se rozední,

pak do kuchyně odvrávorat,

pak zimní scéna polední:

 

stůl, jedna židle, jeden talíř

a jedna lžíce, v ruce třes,

ty křivdy, co se včera staly,

ty křivdy, co se dějí dnes...

 

Tam venku taje, střecha pláče

a voda vzlyká v okapech,

mží na dláždění, na pavlače

a hlava stále nechápe,

 

proč všichni mladí zapomněli,

proč nezazvoní u dveří...

Stín za záclonou osamělý

sám neví: věří?  Nevěří?

 

Stát u okna, být siluetou

a zírat, kdo to přichází...

Už nebýt matkou?  Ani tetou?

Stát za sklem černým od sazí?

 

 

 


59 názorů

Alenakar
před 3 měsíci
Dát tip

Markel,

jsem ráda, že se líbilo. Člověka vždycky potěší, že jeho staré básničky stále žijí. Dnes má tohle dílko právě rok.


Markel
před 3 měsíci
Dát tip

moc líbilo, pěkná smutněnka *


Alenakar
před 3 měsíci
Dát tip

Marku,

děkuji a přeju ti totéž a taky hodně spokojených čtenářů někde jinde, když pro Písmák už nepíšeš.


Muamarek
před 3 měsíci
Dát tip

Přeji krásné svátky vánoční a vše nejlepší v dalším roce. 


Binka40
před 4 měsíci
Dát tip

Moc hezké metafory


Alenakar
před 5 měsíci
Dát tip Gora, Poeteroristka

Binko,

já vídávám podobné, rodinou docela opuštěné staré ženy v domově seniorů. Tam za nimi ale přijdou alespoň dobrovolníci a mohou se bavit s někým na pokoji nebo třeba dole v jídelně. Když starý člověk zůstane na světě úplně sám, vlastně už nemá proč žít.


Binka40
před 5 měsíci
Dát tip

Krásné. Mě se to moc líbí! Má to něco do sebe. 


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip

Jinysi,

mám k takovým námětům dost blízko, protože chodím několikrát týdně za matkou do domova seniorů. Za některými stařečky a stařenkami nechodí vůbec nikdo. Ty ale aspoň občas vyvezou (pokud jsou to už nemohoucí "ležáci") na zahradu sestry nebo dobrovolníci. Horší to asi je, když někdo uvízne všemi zapomenutý někde v garsonce...


Jinys
před 7 měsíci
Dát tip

Pravdivé.
Příliš pravdivé...


javavia
21. 03. 2023
Dát tip

Máš pravdu Alenko...člověk si to ani neuvědomí, jak je lidem když zůstanou sami, a zvlášť na stáří. Takových lidí, co pomáhají e opravdu málo, a velký obdiv si zaslouží.


Alenakar
21. 03. 2023
Dát tip

Javavio,

spousta opuštěných starých lidí je i v domovech seniorů. Jistým řešením jsou dobrovolníci, kteří je tam navštěvují. Takové lidi obdivuju, není jich nikdy dost.


javavia
20. 03. 2023
Dát tip

Taky skvělá báseň, velmi dobře napsaná, a bohužel hodně lidí takto zůstává... opuštěné siluety...


:) já též díky :) hezky se mi čteš


Alenakar
09. 02. 2023
Dát tip

Poe,

teroristky, které rozdávají srdíčka, jsou mi sympatické. Já bych ani neuměla srdíčko napsat. Díky.


♥️ díky 


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip

Když by na to přišlo, svoje básničky bych si recitovala sama. Nejlíp bych věděla, kde přitlačit a kde ubrat. Hrála jsem divadlo a mám ráda přímý kontakt s publikem. Nejlepší hraní spočívá v dialogu s hledištěm.


Taky jsi mohla vyfasovat Pelikánovou :)))


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip

Inge,

pokud je to tak, jak píšeš, pak jsem si tě s někým spletla a omlouvám se. Můj koment nebyl určený tobě.

Trochu mě nadzvedlo, když jsem si představila, že by jako měla číst mou básničku, básničku antikomunistky rudá "žena za pultem".


Ale, no — nepatřím do žádného klubu. Sama dělám textařinu, ne poezii a básničky dneska čtu málo. A i když mám v poezii nějaké milce z druhé půlky 20. století, včetně jeho 90. let (o nových autorech po roce 2010 už nevím zbla), víc preferuju klasiku. Baví mě, ba, i dost věcí z Česka 19. století. A to už je podle mě trochu perversní. Píšu, co píšu – ale že si v tom pak čteš po svém, věci, které si tam vkládáš sama… Nu, co s tím nadělám.


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip

Ingo,

když ještě v TV fungovaly nedělní chvilky poezie, měla poezie nějakou váhu a básníci psali pro lidi. Dnes si ty své bláboly odblábolí na veřejném čtení v nějaké té literární kavárně i bez Švorcové, za absolutního nezájmu normálních lidí.  Oficiální poezie se stala zájmovým kroužkem hrstky literárních excentriků a já vám ten váš "klub skutečných básníků" ze srdce přeju.


Jo, já bych to dal Švorcovej do Nedělní chvilky poezie.


Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip Gora

Goro,

jsem ráda, že se líbí a moc děkuji za výběr.


Gora
07. 01. 2023
Dát tip Jinys

Sociální téma, kde jsi mistrovsky zachytila, co je v životě opravdu důležité. 


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip blacksabbath, Gora

blackie,

jsem ráda, že tady lidi zajímají i takováhle témata.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Evženie,

starý člověk si v domově seniorů může aspoň někdy najít přátele. Ale kdo žije sám, bývá nejosamělejší.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Rado,

vím, že tipy nedáváš, proto mě těší, že jsi v mém případě udělal vyjímku.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Markel,

jsem ráda, že se líbilo a díky za hvězdičku.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Theo,

před vánocemi byly dokonce i v televizi klipy o staré paní, která přišla o pejska...  Pokud ty klipy, nebo dokonce třeba i moje básnička, někoho k něčemu postrčily, pak díky za to.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Jam,

nevím, jestli máš proč se bát. To záleží na tom, jaké máš příbuzné a potomky.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

vesuvanko,

díky za tip.  Kolem nás se odehrává mnohem víc smutných příběhů, než si připouštíme.


vesuvanka
05. 01. 2023
Dát tip

Krásně napsané a moc smutné... TIP


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Čudlo,

lidi čtou rádi i smutné texty a když někdo po přečtení téhle básničky třeba navštíví babičku nebo prababičku, na kterou "zapomněl", nepsala jsem ji zbytečně.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Safiáne,

díky za chválu. Jsem ráda, že se líbí.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Norsko,

a proč ne spíš Halas? Ten psal o starých ženách.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Radovane,

já píšu občas dosti smutné texty. Časem zveřejním ještě Siluetu II. Ta sice není až tak smutná jako příběh o opuštěné staré paní, je jen o tom, že On nepřišel na schůzku, za to je z vlastní zkušenosti.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

8hanko,

děkuji za moc pěkný komentář. Vážím si ho.

I v "obyčejném" domově seniorů se odehrává hodně smutných příběhů, ale tamnější prostředí přecejen nepůsobí tak depresivně jako léčebna dlouhodobě nemocných, kam jsme za matkou dočasně jezdili, dokud jsme jí nenašli místo v domově. V LDN jsou umístěni velmi nemocní staří lidé, kteří potřebují stálou péči, ale nemá se o ně kdo starat. Často jsou tam umístění "úřední cestou" a někteří nemají žádné vyhlídky, že se jejich situace zlepší. Některé děti je tam prostě odloží a nechají je jejich osudu.


Marek to napsal ouplně přesně


Je to smutné, ale i tak to je.


Markel
03. 01. 2023
Dát tip

už všechno bylo výše napsané, líbilo moc, za smutněnku *


Dala jsem si to víckrát. Napsala jsi to mrazivě přesně! Velice se mne to dotýká.


Jamardi
02. 01. 2023
Dát tip

Smutné až se bojím.


Čudla
02. 01. 2023
Dát tip

Smutné,  ale hezké. /*


Safián
02. 01. 2023
Dát tip

 Vynikající. 


Norsko 1
02. 01. 2023
Dát tip

Ouplnej wolker


uffff, smutné, přesmutné, často odehrávající se


8hanka
02. 01. 2023
Dát tip Alegna, gabi, Alenakar

sila...čo všetko si v básni obsiahla...

matkou či tetou zostaneme, aj ked budeme samé...

médiá nás "masírujú" dlho pred Vianocami reklamou , piesňami, príbehmi o šťastných rodinách, stretnutiach, láske...ako sa ozve zvonček, otvoria dvere...

osamelí nie sú len starí ...

osamelého rodiča veľmi bolí, ked neprídu deti a vnúčatá, no i mladý človek je nešťastný, ak nemá kam ísť, s kým tráviť vianočný čas...

bolo by krásne, keby mal každý svoju rodinu, s kým sa stretávať, tak si aspoň prajme, aby sa to v tomto novom roku 2023 podarilo viacerým.

Nech sú šťastné deti, rodičia, starí rodičia, nech vládne pokoj, pohoda, porozumenie, láska, láskavosť, trpezlivosť, všímavosť k druhým...a k tomu zdravie všetkým(vrátane zdravého rozumu)


Janina6
02. 01. 2023
Dát tip 8hanka

Určitě si ho poslechni, je to moc dobrá píseň hlavně díky textu. Poezie...


Alenakar
02. 01. 2023
Dát tip

Janino,

věta "nechali mě tak" by se k téhle básničce opravdu hodila. Nohavicův Masopust neznám, nebo si aspoň na něj v téhle chvíli nevzpomínám. Příště si ho zkusím najít na netu. Díky.


Janina6
02. 01. 2023
Dát tip

Působivá. Obsahem a náladou mi připomněla Nohavicův "Masopust"... : "nechali mě tak, nechali mě tak..." 


Alenakar
02. 01. 2023
Dát tip

Kočkodane,

v minulosti jsem takových pár stařenek za záclonou znala. Co taky dělat, když člověk skoro nemůže chodit? Rádio a televize neukazují až tak úplně reálný svět.


Kočkodan
02. 01. 2023
Dát tip

Siluetou jsi vyjádřila bezútěšnost situace ostře a plasticky.


Alenakar
02. 01. 2023
Dát tip

Sh11,

ano, vánoce jsou pro opuštěné lidi velmi stresové. Někomu to ale může i pomoci. O vánocích si vždycky vzpomenu na povídku Charlese Dickense Vánoční koleda.


Alenakar
02. 01. 2023
Dát tip

Diano,

děkuji a přeju krásný rok 23.


Alenakar
02. 01. 2023
Dát tip Jinys, Muamarek

Marku,

moc děkuji za rychlou kritiku i za výběr. Bylo to pro mě krásné uvítání do dalšího roku na Písmáku.

Osamělých starých paní je stále velmi mnoho. Něco o tom vím. Vždyť pořád chodím do domova seniorů. Některé babičky si tam stěžují dokonce i na chodbě, že je nikdo nenavštěvuje. Trochu tomu dnes pomáhají dobrovolnice a dobrovolníci, ale ti taky nestíhají být denně u každého, kdo by to potřeboval.


Sh11m11
02. 01. 2023
Dát tip

Samota je ve svátečních dnech ještě horší než obvykle. Připomnělo mi to televizní povídku Štedrý večer paní Hůlové od Igora Chauna. Básnička je až nepříjemná, když si představím, že ta silueta jsem já. Moc pěkné.

 

Diana
02. 01. 2023
Dát tip 8hanka

Krásné, dojemné a velmi působivé. Marek to krásně vyjádřil.***


Muamarek
02. 01. 2023
Dát tip Diana, Nami 99, 8hanka, blacksabbath

Přeji nám všem, abychom nebyli opuštěnými siluetami za sklem. Umíš tiše burcovat, což je vzácný dar. Přeji Ti vše nejlepší i v tomto roce a zdravím. 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru