Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Datel

04. 01. 2023
22
22
399
Autor
Alenakar

 

V dávném snu o samotě

byl slyšet v tichu hor

jen datel

a básníkův starý

            psací stroj,

možná i vzdálený

přizvukující vodopád,

možná i bzučení včel a much

na liduprázdné mýtině

uprostřed hvozdu.

 

Jak nenapsat úžasnou báseň

s takovým pomocníkem?

Co úder zobákem,

to úder do písmenka!

 

Dokázal by však ale

divoký tanec stepujících

                    podpatků

hovořit k publiku

i bez publika

    v pražském či brněnském šantánu?

 

Byla to velmi amatérská

                  představa,

že by snad tanečník

stepoval někde na holé skále,

že by snad básník

       svedl cokoli vytvořit

    bez potlesku!

 

Proto tu zbyl jen osamělý

důstojný datel v černém fraku.

Jako pan doktor proklepává

                     žebra pralesa.

 

 

 


22 názorů

Alenakar
06. 01. 2023
Dát tip

Sh11,

jsem ráda, že tady má pořád tolik lidí zájem o vázané verše.

Já píšu většinou jambem, zpravidla pětistopým, hodně také daktylotrochejem. Daktyl a alexandrín používám čas od času. Trochej mi připadá až příliš snadný.

Kdyby sis chtěl o vázaném verši někdy popovídat, jsem tady.


Sh11m11
05. 01. 2023
Dát tip

Alenakar: dneska je můj šťastný den, od tebe přišel alexandrín, od Orfíka slovo „lícha“. A to jsme v týdnu ještě objevil trochej, daktyl, jamb a vázaný verš. Netušil jsem do teď, jaké může být poezie dobrodružství. Mé pokusy to patrně nevylepší, ale o to více budu němět úžasem, až objevím něco, co mě chytí srdce. Díky!


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip Sh11m11

Sh11,

v pondělí jsem měla chvilku čas a tak jsem se pokusila vytvořit básničku pro tebe z onoho povinného veršíku "v hrsti držíš sny od stínů zaprášené". Napadlo mne udělat z toho alexandrín:

 

Závislost

 

Kumšt hodně znamená, leč rozhodně dnes - vše ne...

Chceš přece taky žít, ne jenom básně psát!

Když ( v hrsti držíš sny od stínů zaprášené ),

zas ptáš se: vzbudit je, či nechat je už spát?

 

Jsi pouze Básníkem, co hledá zašlou Krásu,

jen jí se opájí a ptá se na kouzlo?

Ač nemáš na chleba, ba někdy ani na sůl,

přec lovíš zas a zas, co z prstů vyklouzlo?

 

Chceš držet v hrsti sny od stínů zaprášené,

v ráz odfouknout ten prach a vzkřísit veršů jas.

Hlad, žízeň nevnímáš, když hurikán se žene,

to Velké Umění, co bohy dělá z nás.

 

...Samozřejmě jde o textík velmi ironický.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Phil,

počítačová klávesnice je moc tichá, ale starý psací stroj by si s datlem rozuměl.

Mnozí japonští haikaři nosili v torně papír a tuš. Zapisovali si v přírodě, co je právě napadlo a přimalovali k tomu třeba rozkvetlou kytku nebo snítku bambusu. To ticho, které z těch obrázků vane...


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Marku,

kéž by to tak bylo. 

Zajímám se o ptáky a viděla jsem už dost vácných druhů, ale datla na vlastní oči ještě ne.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip blacksabbath

blackie,

vím, že dnes hodně lidí psací stroje sbírá. Ale Consul je ještě dost nový. Ten bych nechala zaležet. Za čas bude mít mnohem větší cenu.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Sh11,

ano - je to touha po starých dobrých časech... Ale ani tehdy, době, kterou jsem já sama ještě zažila jako dítě, asi nebylo možné napsat nějaké vynikající sbírky v ústraní.

Psát skvělé básně v ústraní si možná mohl dovolit tak ještě čínský básník Chan - šan, ale to je už dost dávno.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

sveřepko,

jsem ráda že se líbí a v novém roce ti přeju, ať se podaří napsat, co sama napsat chceš.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip

Markel,

jsem ráda. Díky.


Alenakar
05. 01. 2023
Dát tip Jamardi

Jam,

představovala jsem si taky skladbu pro dva psací stroje. Na jednom psacím stroji by psal svou báseň On, na druhém Ona. Mohlo by to znít jako stepařka a stepař v šantánu.

Někteří básníci, ti kteří mají smysl pro humor, jsou léčiteli i dnes. Myslím tím humoristy, recesisty ale na druhé straně i baladiky, kteří pomůžou lidem vyplakat se. 

...Podle mne je nejhorší, kdyš básník v depresi chce svou deresi přenášet i na čtenáře. - Expresionismus, to je často, jak se dnes říká "masakr". Začalo to Traklem a Bennem pokračuje to dodnes.  Hlavně, že autor "velmi působivě" vylije na papír své emoce.  


Muamarek
04. 01. 2023
Dát tip

Líbí se mi, kolik prostoru jsi zde nechala pro vnímání datla jako metafory. 

 Deštné pralesy mizí, svět je v mnoha podobách v nepořádku - ale Tvůj datel je všudypřítomný - a slibuje uzdravení... 


Philogyny
04. 01. 2023
Dát tip

Mi se moc líbí, moc. Taky o něm kdysi psala. Vím, kde ho najdu, ten zvuk...Nikdy mi to psaní všemi deseti nešlo. Učitelka mi dala jedničku. A já přemýšlela, proč. Lítost je na prd. Myslím si. Spíš ubližuje. 


vlastním kufříkový psací stroj Consul....ale už bez pásky


Sh11m11
04. 01. 2023
Dát tip Alenakar

Je smutné, že si básníci nemohou dovolit nový psací stroj. Nebo to je stesk po starém dobrém světě a touha po Šedých přístavech?

 

Datel ťuká do tabletu

Sklo tabletu svítí

Básník ten je na tabletu

Tablet bude v (opravn(m)ě)

 


sveřep
04. 01. 2023
Dát tip

Jo!


Markel
03. 01. 2023
Dát tip

* moc


Jamardi
02. 01. 2023
Dát tip

Básník jako léčitel? Ano. Někteří starší členové mé rodiny měli ve zvyku recitovat, citovat, zpívat operetní i operní písně. Jen tak spontánně. To je z toho, jak se dříve po večerech předčítalo, poslouchalo rádio, chodilo tancovat a co si zapamatovali, při společné práci opakovali.

Psací stroj uměl pěkně doplňovat i jiné zvuky. Pamatuji si například skladbu pro psací stroj, kterou hráli jednou na silvestra, ale  nemůžu ji  najít.

A když básník udeří na správnou strunu.....

 


Alenakar
02. 01. 2023
Dát tip

I na klávesnici PC se dá "datlovat".


Kočkodan
02. 01. 2023
Dát tip

„Co úder zobákem,

 

to úder do písmenka!“

 

To nevypadá na dvouprstový systém… :-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru