Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Haiku y

Výběr: Radovan Jiří Voříšek, Muamarek
07. 01. 2023
9
10
493

 

 

 

Lednový úklid –

místo srdce mi tu nechala

jenom své vlasy.

 

 


10 názorů

Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip CarverIsBack2

Zase jsi se vrátil k haiku, Backu?  To abych se k němu vrátila taky.

Tohle je výborný comeback. Tip.


atkij
08. 01. 2023
Dát tip CarverIsBack2

Vidím to podobně jako snake_01. Odchod milované by šel popsat i nemetaforicky a tím ještě umocnit význam sděleného. Přestože senrju to umožňuje. V tomto případě mi použití výrazu "srdce" přijde přece jen trochu klišoidní. A haiku si zaslouží víc. 

nedalo mi...jen takový rychlý nastřel:

začátek roku/ jen pár vlasů zůstalo/ po tobě v hřebeni 

Ten námět je tak smutnokouzelný, za něj tip. 


Dát tip CarverIsBack2

Kočkodan

nejvíc jí zbývá

v pytlíku vysavače -

musela línat

 


Muamarek
08. 01. 2023
Dát tip CarverIsBack2

Souhlasím s Radovanem. V pár slovech výtečná pointa. Síla nespočívá v počtu slov - ale ve způsobu vyjádření a v obsahu. 


Kočkodan
07. 01. 2023
Dát tip CarverIsBack2

Vydávám spokojený čtenářský mruk.

 

Hadr a smeták

nacházím její vlasy

kdy úklid v duši?


snake_01
07. 01. 2023
Dát tip Gora, atkij

Problematický je druhý verš, srdce je tady pouze metaforický motiv, nejde vykládat jinak. Radovan má v mnohém pravdu, ale zapomíná na možná nejpodstatnější prvek haiku vůbec - na jeho zenovou motivaci, na orientaci na tady a teď. Bez toho jde haiku jen těžko nazvat haiku. Úvaha o tom, že někdo někoho nemiloval je nostalgická vzpomínka. Ale i nostalgické vzpomínky se dají v haiku vyjádřit, ale ne metaforou. Ty vlasy v posledním verši jakožto konkrétní aktuální motiv, to se mi zdá jako dobrá cesta.


APodezDívka
07. 01. 2023
Dát tip Karpatský knihomoľ, CarverIsBack2

Nevím jestli to je tzv haiku a je mi to jedno. Každopádně těch pár slůvek hodně vyjadřuje. Ačkoli... Uměla bych si představit i verzi bez ledna. To by asi ale už vůbec nebylo haiku:

POLÁSKOVÝ ÚKLID:

MÍSTO SRDCE MU NECHALA

JENOM SVÉ VLASY


Dát tip CarverIsBack2

Současné haiku se může od přírodních témat dostat ke vztahům, lásce a jiným emocím. Anglická haiku jdou i cestou humoru. Vlastně to, ci bylo v klasických japonských haiku naprostou výjimkou, je v moderním haiku žádané, vyhledávané. Tvoje haiku je parádní. Co by nemělo chybět rozhodně, je silný pocit z popsaného obrazu. A zde je.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru