Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Byl to víc než přítel můj

08. 01. 2023
14
12
373
Autor
8hanka

Byl to víc, než přítel můj,záře slunce, tajná skrýš.Jako dítě spoustu snůBláznivých a nádhernýchV náručí mi nosil blíž.

 

sused starší o 6 rokov mi bol takmer bratom, ten môj odišiel na internát, keď mi boli 4 roky, nemali sme šancu byť si bližšími.
Mirec mal na mňa čas, kradol pre mňa zo školy kriedy, neskôr požičiaval LP, skvosty ako Dave Dee, Dozy, Beaky Mick and Tich, Bee Gees, Simon a Garfunkel, Beatles, Kryla a mnohé ďalšie. Dávala som reproduktor z kufríkového gramofónu do okna, aby celá ulica počula, čo ja...nik sa nesťažoval, naopak... 
často sme sedávali na múriku pod domom, on s gitarou, bolo to  krásne aj smutné zároveň - najviac ma dostali Détský oči od Petra Nováka a Snad jsem to zavinil já od Olympicu. Aj keď som v tom čase ešte textom príliš nerozumela...
S kamarátmi založili skupinu, sestra s nimi chvíľu spievala, bola som šťastná, že môžem byť s nimi pri skúšaní, nasmiali sme sa pri fonetickom prepise anglických piesní,  beatlsovskú I wanna hold your hand sme premenovali na Katakomby, lebo niečo podobné sme tam započuli...
čas letel, Mirec musel na vojnu, písal mi listy plné lásky k svojej mame, neustále sa na ňu pýtal, či ju stretávam, ako sa má, samozrejme, písal i jej, ale ona neodpovedala tak často ako ja. Mal k mame nádherný vzťah.
Bol pekný a zároveň milý, úspešný u  dievčat, pamätám si hádku dvoch sestier rovno pod našimi oknami, blondínka bola krajšia, brunetka do koča i do voza, rozhodol sa pre ňu. Janka bola skvelá žena, rozumeli si vo všetkom.
Mali dve maličké deti, keď u nej prepukla rakovina, Mirec ju vozil do nemocnice viac ako sto kilometrov na ožarovanie, keď ho nevidela, plakal, bál sa, že o ňu príde. Dostala sa z toho, ja som už dávno bývala inde, ale pri návratoch domov som ich stretávala, rozprávala sa s nimi, v dobrom som im závidela krásny vzťah. Starali sa vzájomne o seba a deti, neskôr pribudla vnučka, ich veľká láska, neustále na niečom pracovali - pristavovali dom, zveľaďovali záhradu, darilo sa u nich zelenine aj kvetom, tie boli všade...
aj keď Janku Mirkovi rodičia  v láske nemali, stále mali pocit, že ich rodina je niečo viac, oboch s láskou doopatrovala, Mirko ich mal rád, tak aj ona...
naposledy som sa s Jankou rozprávala v októbri, keď som bola na hroboch rodičov a brata. Bol to taký opatrný rozhovor, aby sme sa nedotkli ničoho bolestného, vedela som, že Mirec je v poslednom štádiu rakoviny a Janke sa vrátila tiež...
už mesiac viem, že tu Mirko nie je...nie som si istá, či sa aj v jeho prípade dá povedať - preňho je takto lepšie, už ho nič nebolí...
mňa jeho odchod bolí stále...patril do môjho života, aj vďaka nemu som mala krásne detstvo, mladosť, jeho odchodom odišiel ďalší kúsok môjho sveta.
...
Náhlé "sbohem" vždycky mrzí,Slzy tiše hladí tvář.
(H. Zagorová)

 


12 názorů

8hanka
před 6 měsíci
Dát tip

A uz odisla aj Janka...


srozumeni
13. 01. 2023
Dát tip

Krásně napsaný smutný kousek žití...*****


8hanka
10. 01. 2023
Dát tip Gora, Alegna, K3, blacksabbath

všetkým ďakujem za pristavenie sa, prečítanie, pridanie svojich myšlienok...

čím som staršia, tým viac si uvedomujem koľko pekného som mala možnosť zažiť, čo všetko ma formovalo, kto ma učil počúvať hudbu, čítať knihy, pozorovať dianie v prírode...brala som to ako samozrejmosť ...a niektorým sa už nedá ani poďakovať...


patril do môjho života, aj vďaka nemu som mala krásne detstvo, mladosť, jeho odchodom odišiel ďalší kúsok môjho sveta.....děkuji za podělení se


Smrt každého dobrého člověka je předčasná. 


Kočkodan
08. 01. 2023
Dát tip

Název nedával tušit nic dobrého. No to “nic” je trochu zavádějící – vždyť je pěkně napsaný text vzpomínkou na vztah k dobrému člověku.


Gora
08. 01. 2023
Dát tip blacksabbath

Přátelství je v životě důležité... a na odchod nejlepších přátel nejsme připraveni. Díky za vyprávění... 


8hanka
08. 01. 2023
Dát tip Alegna

Ďakujem vám...dlho mi trvalo, kým som to v sebe spracovala, človek nemusí byť príbuzný, aby sa nám navždy vryl do srdca...


K3
08. 01. 2023
Dát tip

Já se přidávám, psané od srdce, opravdově.


Jamardi
08. 01. 2023
Dát tip

Někteří lidé nám jsou hodně blízcí a máme je rádi. Mé babičce se též objevila rakovina, když dědeček zemřel na mrtvici, ale v jejím případě se to podařilo vyléčit.

Přeji hodně sil!


Alegna
08. 01. 2023
Dát tip

Krásná a bolestná vzpomínka, vyvolala jsi slzy ...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru