Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V podkroví

11. 01. 2023
17
12
418
Autor
Alenakar

Tyhle veršíky nejspíš jako básnička neobstojí, ale jako písňový text by možná obstát mohly.    Když jsem Podkroví měla napsané asi tak způlky, začal mi totiž znít v uších jeden Neckářův hit ze šedesátých let.  Napadlo by někoho který?

 

V podkroví se svítí,

dole už je tma.

Moc se nelíbí ti

naše "apartná":

 

kytara a postel,

vařič, konzervy,

každý večer hosté...

Jdou ti na nervy?

 

Trocha uhlí v kamnech,

voda v lavóru. -

Jsme dvě bezvýznamné

trosky na voru.

 

Přeplujeme moře

k novým obzorům?

Je to o pokoře.

Málo prostoru!

 

Ponorková nemoc!

Kdo je kapitán,

romantický Nemo?

Kdo je tady pán?

 

Končí romantika,

tiká časovač?

Netýkavky týká

se vše...  Denně pláč.

 

V podkroví se svítí.

Šachy!  Kdo dá mat?

Prohrávají vždy ti,

co to chtějí vzdát?

 

 

 


12 názorů

Alenakar
16. 01. 2023
Dát tip

Radku,

moc děkuji za pěkný koment.

První noc v novém bytě - to je klasika: Horáček - Hapka. Šansony můžu a překvapilo mě, že folkař Nohavica zpívá Horáčkův šanson tak dobře. Ale stejně dobře zpívá i Kocáb S cizí ženou v cizím pokoji.


R. Kedar
14. 01. 2023
Dát tip Alenakar

Jo, hezký plyne a na malé ploše to máš zručně načrtnuté, člověk si ten podkrovní byt hned úplně představí a dokáže se vcítit do toho, co se v něm děje. Kromě toho se mi vybavila ještě "První noc v novém bytě"


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip

blackie,

je to spíš písnička než básnička. Tak to bylo míněno.


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip

fialko,

díky za típek i za to, že jsme si spolu zavzpomínaly.


Našla jsem si, neznala ..... ta tvoje se dá pěkně brnkat:-))))


fialka...
09. 01. 2023
Dát tip

Písnička mi začala znít v uších už po přečtení názvu tvé básně. Obojí zaslouží tip. :-)


Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip

Jam,

já mám dojem, že dnes už hvězdy hudebního průmyslu vytváří od samého počátku sám hudební průmysl k obrazu svému. Zpěvačkami jsou děvčátka, která vypadají tak na 13, bodují chlapecké skupiny, hlavně asijské, tvořené chlapečky, kteří snad ani nevychodili základku. Takže - dřevo se ohýbá, dokud je velmi pružné. Některé hity dokonce zpívají přímo děti.

Jednu dobu jsem se trochu zajímala o Billie Eilish, protože ta si i písně částečně sama psala a skládala. Ale kam se B.E. poděla?  Její hvězdná kariéra byla možná velmi krátká.


Jamardi
09. 01. 2023
Dát tip

Našla jsem si ji, je to pěkná písnička. Neznala jsem ji.

Spokojenost s chudobou je teď v písních pozadu....


Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip

Jam,

byla to "Píseň pro dívku". Ukázky jsem právě poslala v komentu Kočkodanovi.

V šedesátkách se hodně zpívalo o chudých chlapcích, kteří milovali krásnou dívku, která ovšem nakonec dala přednost boháčovi. Neckář byl přímo ztělesněním romantického snílka a zpíval takových písniček víc.  Když se ale na ty texty dívám po letech, říkám si: copak ale za socialismu byli bohatí a chudí?  Možná to byly více méně překlady anglických textů. Květinové děti hlásaly chudobu a jednoduchý život. Jaký to kontrast k dnešním honosným klipům na Óčku, které hýří přepychem, drahými auty, honosnými byty a nóbl oděvy dle poslední módy! 


Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip

Kočkodane,

ta Neckářova písnička se jmenuje "Píseň pro dívku" a je to strana B singlu Massachusets. Maasachusets byl zaručeně hit daleko větší, byl to trhák, který se hraje dodnes, ale já jsem si jako malá pouštěla i stranu B.  Začínalo to:

 

Až najdu vhodný podkroví,

pak požádám tě o ruku,

koupím ti kornout cukroví

a k tomu deset nanuků.

 

Končilo to ovšem smutně ale realisticky:

 

Já vím, že sny jsou pápěřím,

zmizely včera, přijdou dnes

a tebe k nóbl večeři

vodvezl modrej mercedes.


Jamardi
09. 01. 2023
Dát tip

Proč jen písnička? Ale já nejsem ta, kdo to může posuzovat.

Slovo bezvýznamné je velmi ošidné....

Nautilus?


Kočkodan
09. 01. 2023
Dát tip

To asi bude muj z Vasíkova repertoáru mozná nejoblíbenejsí Nautilus s krásným Honzovým violoncellem.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru