Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sen

Výběr: Muamarek
12. 01. 2023
19
16
404
Autor
Alenakar

 

Náhle tu stojí - v bílé mlze -

rychle se z noci vynořiv,

vyžilý mladík  ( divné tuze,

neviděl jsem ho někdy dřív? ),

proti mně stojí v bílé mlze

rychle se z noci vynořiv

 

a šeptá: Jsem už unavený,

z mlh a chladu mi sípe hlas,

už se mi hnusí cizí ženy

a cizích světel bludný jas...

A já začal být zneklidněný,

že se s ním brzy setkám zas...

 

Alexandr Blok:  Dvojník

 

 

Sen

 

Ve snu se vidím v mlhách zimy:

má silueta na rohu

mezi ženami prodejnými

u předměstského brlohu...

Slyším ticho, když "mezi svými"

nemohu říci:  Nemohu.

 

Z par vystupují stíny mužů.

Tváře jak z vosku, úsměvy...

Jsem ochrnutá. Co teď zmůžu?

Utíkat?  Skočit do Něvy?

A nebo říci: Ano - můžu,

slůvka, po nichž se uleví?

 

Petěrburg, mlha, drožky, koně,

pánové v pláštích vlajících,

jako by tu šlo jenom o ně,

přijíždí temnou ulicí.

S hůlkou se tváří blahosklonně

všichni ti drzí chlapíci.

 

Slovíčka, na nichž nezáleží,

sypu z pusy jak papoušek.

Lucerna svítí...  Tiše sněží,

strašně se těším na doušek

špatného vína.  Oč tu běží?

Kým vlastně jsem já - svatoušek?

 

Děvkami jsme dnes možná i my

básnířky...  Žádám po Bohu

dar probuzení!  Tajemství mi

pochopit ten sen pomohl.

V Sankt Pětěrburgu v mlhách zimy

do mrazu křičím:  Nemohu!

 

 

 

 


16 názorů

Alenakar
13. 01. 2023
Dát tip

Díky, Rado. Někdy si zkouším roli básnířky z devatenáctého století a jsem ráda, že je tu pořád tolik lidí, kterým se líbí "retro".


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip

Rhodesie,

moc děkuji za típek i za tvá velká písmenka.


Rhodesie
12. 01. 2023
Dát tip

PARÁDA! SUPER! SKVĚLÝ! EŇO ŇUŇO! tip


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip Muamarek

Marku,

díky za výběr a jsem ráda, že tě oslovila i tahle poněkud bláznivá záležitost. Jsem zvědavá, jestli tady vznikne nějaká diskuse o problému přizpůsobování se době, respektive o "literární prostituci".


Muamarek
12. 01. 2023
Dát tip

Strašně silná záležitost pro mě. Ty umíš apely šeptat - a stejně jsou slyšet všude kolem. A jak dokážeš črtat lidské pocity - jednoduše nádhera. 


Alenakar
12. 01. 2023
Dát tip

blackie,

Blok byl nejen v rámci ruské poezie v mnohém nej. Byl nejvýznamnějším symbolistou, nejvýznamnějším dekadentem a patřil i k nejvýznamnějším modernistům své doby. Bohužel uvěřil v ruskou revoluci, ale jeho nejznámnější dílo - poéma Dvanáct rozhodně nevyznívá jednoznačně. Vždycky mi připadala víc jako horror než jako oslava revoluce.

Jeden jediný člověk dokázal obsáhnout několik "ismů", psát stejně skvěle veršem vázaným i volným...  Žít v jeho době bych ale něchtěla ani kdybych měla jeho talent.



Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip

Jam,

Rusové jsou velký národ, ve kterém vždy existovaly opoziční proudy v politice, ale i v kultuře. Problém je v tom, že vládnoucí garnitura od báťušky cara přes komunisty až po Putina prostě zatnula opozici tipec. V politice končí opozice u popravčí zdi nebo na Sibiři nebo "má nehodu", což se dnes děje mnoha Putinovým odpůrcům.  V umění je to složitější. Modernisté mohou mít nějakou dobu zelenou, ale za pár let pak jistí básníci třeba "spáchají sebevraždu" jako Jesenin, protože se stanou režimu nepohodlnými.  ...Pokud v ruské kultuře existuje nějaká jednota, pak je to jednota, která vychází z lidových tradic. Třeba národní písně jsou pro Rusy něčím docela jiným než pro Čechy a je v nich i tolik nacionalismu, že si to my vůbec nedovedeme představit.


Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip

poetko,

přiznám se, že jsem si tu náladu, ale taky formu vypůjčila od Alexandra Bloka. Kdybych dokázala aspoň z jedné setiny to, co on, byla bych spokojená. 


Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip

Kočkodane,

ráda bavím lidi a mám radost, když se mi to občas podaří.


Alenakar
09. 01. 2023
Dát tip Lerak12

Sh11,

je otázka, kde přesně je hranice mezi průkopnickou moderností a pouhou módností, která pouze komerčně kopíruje ony vzory, které vytvořily kultovní styl.  Když se dívám na soudobé klipy na Óčku, ty české se podobají americkým jako vejce vejci, pokud přímo neznáš dobové zpěváky, ani nepoznáš, co je co.  A většinou zní všude angličtina. Anglicky zpívá Angličan, Čech, Němec i Švéd.    Když jsem si čítávala Nejlepší české básně, měla jsem dojem, že i v poezii je to podobné jako v teeny - popu. Hlavně se trefit do módy. Rozdíl je ale v tom, že pop sledují milioony mladých a "módní" poezii si píšou básníci pro sebe navzájem. Její příznivci by se dali spočítat na prstech.   Proč se tedy mladí autoři prostituují?  Proč je pro ně důležitější být otištěn (otištěna) v "Tvaru"(poslední to baště současné poezie), než třeba psát tak dobře, aby získali 50 tipů na Písmáku?  


Jamardi
09. 01. 2023
Dát tip

Zajímavá pocitová exkurze.

Rusové mají rádi jednotnost. Tady ne. Zrovna minulý týden říkal jeden psycholog v televizi: "Když máš ve třídě dvacet žáku a dva nepřesvědčíš, jsi výborná učitelka. Když budou souhlasit všichni, jsou zhypnotizovaní." Ukazaval na symbol Jing Jang, že to vždy zasahuje do druhého pole a že je to 10 %.


Jednapoetka
09. 01. 2023
Dát tip

Vaši báseň vidím jako  Schikanederův  obraz. Zneklidňující, mlžná,  tísnivá, působivá.....Líbí se mi....Dávám tip!


Kočkodan
09. 01. 2023
Dát tip

Tvoje dílka můžu. ;-)


Sh11m11
09. 01. 2023
Dát tip

Líbí se mi to!Znervózňuje mě ten papoušek v básni, nějak mi nesedí k tomu Rusku :-( ale chápu to v kontextu :) Tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru